Latest Notes

A Shipwrecked Sailor (Lesson 11) Bengali Meaning | Questions – Answers | Class 9 Class 8 English Text Bengali Meaning | Questions and Answers | WBBSE The Man Who Planted Trees (Lesson 13) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Questions & Answers | Class 8 English Essay on Uses and Abuses of Mobile Phones Midnight Express (Lesson 11) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Questions & Answers | Class 8 The Three Greedy Men story | Moral Stories The Hidden Treasure Story | A Farmer and his Three Lazy Sons The Wolf and the Lamb Story |Moral Stories Biography of Kshudiram Bose | Paragraph on Khudiram Bose Tales of Childhood (Lesson 10) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Questions -Answers | Class 8

About the Author:

Paul Jennings (1943–) is an English-born Australian children’s writer. His books mainly feature short stories that lead the reader through an unusual series of events that end with a twist. In 1985, Jennings’ first book of short stories, Unreal, was published. The present story is an adaptation from one of his notable works.

পল জেনিংস (১৯৪৩–) একজন ব্রিটিশ বংশোদ্ভূত অস্ট্রেলিয়ান শিশু সাহিত্যিক। তাঁর বইগুলিতে মূলত ছোট গল্প রয়েছে যা পাঠককে একটি অস্বাভাবিক ঘটনা পঞ্জির মধ্য দিয়ে নিয়ে যায় যা একটি চমক দিয়ে শেষ হয়। ১৯৮৫ সালে, জেনিংসের ছোট গল্পের প্রথম বই Unreal প্রকাশিত হয়েছিল। বর্তমান গল্পটি তাঁর একটি উল্লেখযোগ্য রচনার রুপান্তর।

Smart Ice Cream (Part 1) Bengali Meaning | Lesson 10 | Class 6 English

Well, I came top of the class again.

বেশ, আমি আবার ক্লাসে প্রথম হয়েছি।

I got one hundred out of one hundred for Maths.

আমি অংকে একশোতে একশো পেয়েছি।

 And one hundred out of one hundred for English.   

আর ইংরেজিতে একশোতে একশো।

I have a very sharp brain, the best there is.

আমার খুব তীক্ষ্ণ মস্তিষ্ক, সেখানকার সেরা।

There isn’t one kid in the class who can come near me.

ক্লাসে একটিও বাচ্চা নেই যে আমার ধরেকাছেও আসতে পারে।

Every year I win a lot of prizes: top of the class, top of the school.

প্রতি বছর আমি অনেক পুরস্কার জয়লাভ করি: ক্লাসের সর্বোচ্চ স্থান,  স্কুলের সর্বোচ্চ স্থান।

I won a prize for spellings when I was only three years old.

আমার বয়স যখন মাত্র তিন বছর তখন বানান এর জন্য আমি একটি পুরষ্কার জিতেছিলাম।

I am a terrific speller.

আমি এক ভয়ঙ্কর বানানকারী।

I can spell every word that is.

আমি প্রতিটি শব্দের বানান করতে পারি।

Some kids don’t like me; I know that for a fact.

কিছু বাচ্চা আমাকে পছন্দ করে না; আমি তার কারণ জানি।

They say I’m a show-off.

তারা বলে আমি শুধু জাহির করি।

I don’t care.

আমি পাত্তা দিই না।

They are just jealous because they are not as clever as me.

তারা কেবল হিংসা করে কারণ তারা আমার মতো চালাক নয়।

Last week something bad happened.

গত সপ্তাহে খারাপ কিছু ঘটেছে।

Another kid got one hundred out of one hundred for Maths too.

আর একটি বাচ্চাও অংকে একশো এর মধ্যে একশো পেয়েছিল।

That never happened before-no one has ever done as well as me.

এর আগে কখনও ঘটেনি – আমার মতো কখনও কেউ করেনি।

A kid called Jerome Dadian beat me.

জেরোম ডাডিয়ান নামে একটি শিশু আমাকে হারিয়ে দেয়।

I was sure he cheated.

আমি নিশ্চিত যে সে প্রতারণা করেছে।

It had something to do with that ice cream.

এটার সাথে সেই আইসক্রিমের  কিছু ব্যাপার আছে।

I was sure of it.

আমি এটা নিশ্চিত ছিলাম।

I decided to find out what was going on.

আমি কী ঘটছে তা খুঁজে বের করার সিদ্ধান্ত নিলাম।

Smart Ice Cream (Part 1) Questions – Answers | Lesson 10 | Class 6

Activity 1

Rearrange the following sentences in the correct order and put the numbers in the given boxes:

(1) Last week something bad happened.[ 5 ]

(2) All the student are not as clever as me. [ 4 ]

(3) The narrator decided to find out what was going on. [ 6 ]

(4) At the age of three, the narrator won a prize for spelling. [ 2 ]

(5) The narrator scored full marks in Maths. [ 1 ]

(6) The narrator’s friend said that the narrator was a show-off. [ 3 ]

Activity 2

Fill in the blanks with words given in the Help Box. (Some extra words are given)

I was at the top of the class. I knew that I had a sharp brain. Other kinds of the class are jealous of me. Last week Jerome beat me. I became sad.

Help Box: Sharp, top, jealous, near, terrific, beat, show –off

Activity 3

Answer the following question:

“It had something to do that ice cream.” Why did the speaker think so?

Ans: The speaker thought so because he had seen Jerome Dadian eating ice cream the day he got hundred in maths.

The Smart Ice Cream (Part 2) Bengali Meaning | Lesson 10 | Class 6

It all started with the ice-cream man, Mr Peppi.

এটি সবের সূত্রপাত আইসক্রিমওয়ালা মিঃ পেপ্পি দিয়ে শুরু হয়েছিল।

He had a van which he parked outside the school.

তার একটি ভ্যান ছিল যা সে স্কুলের বাইরে দাঁড় করাত।

He sold ice cream, all different types.

সে আইসক্রিম বিক্রি করত, সমস্ত ধরণের।

He had every flavour there is.

তার কাছে প্রতিটি গন্ধ ছিল।

He didn’t like me very much.

সে আমাকে খুব বেশি পছন্দ করে না।

He told me once, “You think you are smart. One day you will be too smart.”

সে আমাকে একবার বলেছিল, “তুমি নিজেকে স্মার্ট বলে মনে কর। একদিন তুমি এত স্মার্ট থাকবে না।”

I just laughed and walked off.

আমি শুধু হেসেছিলাম এবং চলে গিয়েছিলাম।

I knew he wouldn’t do anything.

আমি জানতাম সে কিছু করবে না।

He was too soft-hearted.

সে খুব কোমল হৃদয়ের ছিল।

He was always giving free ice cream to kids who had no money.

সে সবসময় বাচ্চাদের বিনামূল্যে আইসক্রিম দিত যার কাছে কোনও অর্থ থাকত না।

He felt sorry for poor people.

সে দরিদ্র মানুষেদের জন্য দুঃখ অনুভব করত।

There were a lot of stories going round about that ice cream.

সেই আইসক্রিমকে ঘিরে প্রচুর গল্প চলত।

People said that it was good for you.

লোকেরা বলত যে এটি তোমার পক্ষে ভাল।

Some kids said that it made you better when you were sick.

কিছু বাচ্চা বলত যে তুমি যখন অসুস্থ ছিলে তখন এটি তোমাকে সুস্থ করেছে।

One of the teachers called it ‘happy ice cream’.

একজন শিক্ষক এটিকে ‘হ্যাপি আইসক্রিম’ বলতেন।

I didn’t believe it; it never made me happy.

আমি এটা বিশ্বাস করতাম না; এটি আমাকে কখনই খুশি করে নি।

All the same, there was something strange about it.

সব মিলিয়ে, এই সম্বন্ধে কিছু অদ্ভুত বিষয় ছিল।

There was a kid at school who had a long nose.

স্কুলে একটি বাচ্চা ছিল যার নাক দীর্ঘ ছিল।

When he blew it you could hear it a mile away.

যখন সে এটিকে বাজাত তখন তুমি এক মাইল দূর থেকে শুনতে পেতে পার ।

Peppi felt sorry for him.

পেপ্পি তার জন্য দুঃখ অনুভব করত।

He gave him a small green ice cream every morning, for nothing.

সে তাকে প্রতিদিন সকালে কোনো কিছু ছাড়াই  একটি ছোট সবুজ আইসক্রিম দিত।

You won’t believe what happened.

তুমি বিশ্বাস করবে না কি ঘটেছিল।

His nose began to grow smaller.

তার নাক ছোট হতে শুরু করল।

Every day it grew a bit smaller.

প্রতিদিন এটি কিছুটা ছোট হতে থাকে।

In the end it was just a normal nose.

শেষে এটি একটি স্বাভাবিক নাক হল।

When it was the right size, Peppi stopped giving him the green ice creams.

যখন এটি ঠিকঠাক আকারের হল, পেপ্পি তাকে সবুজ আইসক্রিম দেওয়া বন্ধ করল।

He gave a purple ice cream to a boy with pimples, and his pimples were cured!

সে ব্রণযুক্ত একটি ছেলেকে রক্তবর্ণের আইসক্রিম দিল এবং তার ব্রণ সেরে গেল!

I made up my mind to put a stop to this ice cream business.

আমি এই আইসক্রিমের ব্যবসা বন্ধ করার জন্য মনস্থির করলাম।

Jerome Dadian had been eating ice cream the day he got one hundred for Maths.

জেরোম ডাডিয়ান আইসক্রিম খাচ্ছিল যেদিন সে অংকে একশোতে একশো পেয়েছে।

It must have been the ice cream making him smart.

এটি নিশ্চয়ই সেই আইসক্রিম যা তাকে স্মার্ট বানিয়েছে।

I was not going to have anyone doing as well as me.

আমি চাই না আমার মতো ভালো কেউ করুক।

I was the smartest kid in the school and and that’s the way I wanted it to stay.

আমি স্কুলের সবচেয়ে স্মার্ট বাচ্চা এবং আমি চাই এটা এভাবেই থাকুক।

I wanted to get a look inside the ice cream van to find out what was going on.

কী ঘটে চলেছে তা জানার জন্য আমি আইসক্রিম ভ্যানের ভিতরটা দেখতে চেয়েছি।

The Smart Ice Cream (Part 2) Questions – Answers | Lesson 10 | Class 6

Activity 4

Write “T” for true and “F” for false in the given boxes. Give supporting statements for each of your answers:

(a) Mr. Peppi sold ice cream  of only one flavour. ( F )

SS👉 He had every flavour there is.

(b) The ice cream man was very unkind.( F )

SS👉He was always giving free ice cream to kids who had no money.

(c) The ice cream had no effect on the boy. (F)

SS👉 He gave purple ice-cream to a boy with pimples, and his pimples were cured.

(d) The speaker believed that there was no other boy smarter than him in school. ( T)

SS 👉 I was the smartest kid in school…

Activity 5

Answer the following questions in complete sentences:

(a) What did Mr. Peppi sell?

Ans: Mr. Peppi sold different types of ice cream.

(b) How did the speaker know that Mr. Peppi was a soft-hearted person?

Ans: The speaker knew that Mr. Peppi was a soft-hearted person as he was always giving free ice cream to kids who had no money.

(c) What was special about the green ice cream?

Ans: By eating the green ice cream, the long nose of a kid became just normal nose.

(d) Why did the speaker want to do better than everyone else in the class?

Ans: The speaker wanted to do better than everyone else in the class because he wanted to stay as the smartest kid in the school forever.

The Smart Ice Cream (Part 3) Bengali Meaning | Lesson 10 | Class 6

I knew where Peppi kept his van at night.

আমি জানতাম রাতে পেপ্পি তার ভ্যানটি কোথায় রেখেছিল।

I waited until about eleven o’ clock at night.

আমি রাত প্রায় এগারো টা অবধি অপেক্ষা করেছিলাম।

Then I crept out of the house and down to Peppi’s van.

তারপরে আমি চুপিচুপি বাড়ি থেকে বের হয়ে পেপ্পির ভ্যানে নামলাম। 

There was no one around when I reached the van.

যখন ভ্যানে পৌঁছালাম আশেপাশে কেউ ছিল না।

I forced the door open and shone my torch around inside.

আমি জোর করে দরজা খুললাম এবং আমার টর্চটি ভিতরের চারপাশে ফেললাম।

I had never seen so many tubs of ice cream before.

আইসক্রিমের এতগুলি টব আমি আগে কখনও দেখিনি।

There were apple and banana, cherry and mango, blackberry and watermelon and about fifty other flavours.

সেখানে আপেল এবং কলা, চেরি এবং আমের, কালোজাম এবং তরমুজ এবং অন্যান্য প্রায় পঞ্চাশটি স্বাদ ছিল।

Right at the end of the van were four bins.

ভ্যানের ঠিক শেষে চারটি ঝুড়ি ছিল।

It was just as I thought.

আমি যেমন ভেবেছিলাম ঠিক তেমনই ছিল।

These were his special flavours.

এগুলি ছিল তার বিশেষ স্বাদ।

Each one had a writing on the top.

প্রত্যেকের উপরে একটি লেখা ছিল।

This is what they said:

তাতে এটিই বলা ছিলঃ

HAPPY ICE CREAM for cheering people up.

মানুষকে উৎসাহিত করার জন্য সুখী আইসক্রিম।

NOSE ICE CREAM for long noses.

লম্বা নাকের জন্য নাক আইসক্রিম।

PIMPLE ICE CREAM for removing pimples.

ব্রণ অপসারণের জন্য ব্রণ আইসক্রিম।

SMART ICE CREAM for getting smart.

স্মার্ট হওয়ার জন্য স্মার্ট আইসক্রিম।

Now I knew his secret.

এখন আমি তার রহস্য জানতে পারলাম।

Dadian had been eating smart ice cream; that’s how he got one hundred for Maths.

ডাডিয়ান স্মার্ট আইসক্রিম খাচ্ছিল; সেই কারণেই অঙ্কে সে একশো পেয়েছিল।

Thereafter I decided to finish off the matter.

এরপরেই আমি বিষয়টি শেষ করার সিদ্ধান্ত নিয়েছিলাম।

I put some sand that I carried with me into every bin in the van, except for the smart ice cream.

স্মার্ট আইসক্রিম ব্যতীত ভ্যানের  প্রতিটি ঝুড়িতে আমি কিছু বালি রেখে দিলাম যা আমি নিয়ে গিয়েছিলাম।

Next, I looked at the smart ice cream.

এরপর, আমি স্মার্ট আইসক্রিমের দিকে তাকালাম।

I decided to eat some.

আমি কিছু খাওয়ার সিদ্ধান্ত নিলাম।

Not that I needed it, I was quite smart already.

এজন্য নয় যে আমার এটির দরকার ছিল, আমি ইতিমধ্যেই বেশ স্মার্ট ছিলাম।

Anyway, I gave it a try.

যাইহোক, আমি একবার চেষ্টা করলাম।

I ate the lot.

আমি অনেক খেলাম।

Once I started I couldn’t stop.

একবার শুরু করার পর আমি থামতে পারিনি।

It tasted good.

এটার স্বাদ ভাল ছিল।

It was delicious.

এটা সুস্বাদু ছিল।

At last, I left the van and went home to bed, but I couldn’t sleep.

শেষে আমি ভ্যানটি ছেড়ে বাড়িতে শুতে গেলাম, কিন্তু ঘুমাতে পারলাম না।

To tell the truth, I didn’t feel too good.

সত্যি বলতে, আমার খুব ভাল লাগেনি।

I think I have made a mistake.

আমার মনে হয় আমি ভুল করেছি।

It is the next day now.

পরের দিন এখন।

Something is happening to me.

আমার সাথে কিছু হচ্ছে।

I don’t feel quite as smart.

আমার নিজেকে তেমন স্মার্ট বোধ হচ্ছিল না।

I have been trying to do a real hard sum.

আমি একটি সত্যিকারের কঠিন অংক করার চেষ্টা করছিলাম।

It is one and one.

এটি এক এবং এক।

What does one and one make?

এক এবং এক কী হয়?

Is it three or is it four?

এটা কী তিন নাকি চার?

Smart Ice Cream (Part 3) Questions – Answers| Lesson 10 | Class 6

Activity 6

Fill in the chart with information from the text:

Type of the ice creamSpecial quality
(a) Nose ice cream helped to make long nose just normal.
(b) Smart ice cream helped to become smart.
(c) Happy ice cream helped to cheer the people.
(d) Pimple/purple ice creamcured pimples.

Activity 7

Answer the following questions in complete sentences:

(a) What did the speaker find inside Mr. Peppi’s ice cream van ?

Ans: The speaker found many tubs of ice cream  inside Mr. Peppi’s ice cream van.

(b) What secret about Dadian did the speaker come to know?

Ans: The speaker came to know that Dadian got one hundred in Maths by eating the smart ice cream.

(c) Rewrite the last paragraph in normal English with correct spellings.

Ans: It is the next day now. Something is happening to me. I don’t feel quite as smart. I have been trying to do a really hard sum. It is one and one. What does one and one make? Is it  three or is it four ?

(d) Why do you think there peculiar spellings in the paragraph?

Ans: The peculiar spellings show the transformation of the narrator from the smartest boy of the school to an ordinary one. He tried to be the smartest kid in the school but ended up as a very ordinary kid. Now he commits silly mistakes.

Activity 8(a)

Now underline in the following sentences the words which connect the sentences to previous ones:

(i) I put some sand that I carried with me into every bin in the van, except for the smart ice cream. Next I looked at the smart ice cream.

(ii) Dadian had been eating smart ice cream; that’s how he got one hundred for Maths.Thereafter, I decided to finish off the matter.

Activity 8(b)

Using the linkers from the Help Box, fill in the blanks:

At first a piece of open ground is to be selected. Then the soil is to be tilled. Next a seed is to be planted. Thereafter, the sapling is to be watered daily. Finally, green leaves appear.

Help Box: Finally, next, at first, then, thereafter

Activity 8(c)

In each of the following sentences supply a verb in agreement with the subject:

(i) Neither Raja nor Rani is invited to the party.

(ii) Two thirds of the building has been completed.

(iii) The dancer and the musician are good friends.

(iv) Mother along with her daughters is attending the programme.

Activity 9

Make meaningful sentences of your own with the following words:

crept  👉 The little boys crept into the flower garden.
Secret👉 I have your secret inside my little bag.
Special 👉 My teacher has a special affection for me.
Decided -👉I decided to an engineer.

Activity 10(a)

Using the following points write a story in about sixty words:

A hare boasts how he can run fast – teases tortoise for his slow speed – both run a race – hare sees tortoise far behind – falls asleep midway – wakes up the see the tortoise much ahead – hare’s last leap too late – tortoise beats him.

Answer:

Click here👉The Hare and the Tortoise

Read More👇

Lesson 1 It All Began With Drip Drip
Lesson 2 The Adventurous Clown
Lesson 3 The Rainbow
Lesson 4 The Shop That Never Was
Lesson 5 Land of The Pharaohs
Lesson 6 How The Little Kite Learned to Fly
Lesson 7 The Magic Fish Bone
Lesson 8 Goodbye to The Moon
Lesson 9 I Will Go With My Father A-ploughing
Lesson 10 Smart Ice Cream
Lesson 11 The Blind Boy
Lesson 12 Rip Van Winkle

Spread the love