Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

About the Author:

Monica Hughes (1925–2003) was a Canadian author who is especially known for her books on science fiction. She also wrote adventure and historical novels. The text Goodbye to the Moon is an adaptation from one of her popular works of science fiction.

কানাডিয়ান লেখিকা মনিকা হিউজেস (১৯২২-২০০৩) বিশেষভাবে  বিজ্ঞান কল্পকাহিনী উপর তাঁর গ্রন্থের জন্য বিখ্যাত ছিলেন। এছাড়াও তিনি দু:সাহসিক অভিযান এবং ঐতিহাসিক উপন্যাস লিখেছিলেন। Goodbye to the Moon পাঠ্যটি তাঁর জনপ্রিয়  কল্পবিজ্ঞান রচনার একটি রূপান্তর।

Goodbye to the Moon (Part 1) Bengali Meaning | Lesson 8 | Class 6 English

I sat in the dark view-room of the space ( মহাকাশ) station.

আমি স্পেস স্টেশনের অন্ধকার পরিদর্শন-রুমে বসেছিলাম।

I looked out at the Earth.

আমি পৃথিবীর দিকে তাকালাম।

It was somewhat familiar to me.

এটি আমার কাছে কিছুটা পরিচিত ছিল।

There was a small photograph of the blue planet in our drawing room.

আমাদের ড্রয়িংরুমে নীল গ্রহের (পৃথিবীর) একটি ছোটো ছবি ছিল।

I, Kepler Masterman, was born on the Moon fifteen years back.

আমি, কেপলার মাস্টারম্যান, পনের বছর আগে চাঁদে জন্মগ্রহণ করেছিলাম।

My mother had been dead five years ago.

আমার মা পাঁচ বছর আগে মারা গেছেন।

She had told me stories about the Earth, that excitingly unknown place.

তিনি আমাকে পৃথিবী সম্পর্কে গল্প বলেছিলেন, সেই উত্তেজনাপূর্ণ অজানা জায়গা।

My father is the Governor of the Moon.

আমার বাবা হলেন চাঁদের গভর্নর।

He was going on an expedition to the Earth.

তিনি পৃথিবীতে একটি অভিযানে যাচ্ছিলেন।

And here was I, accompanying him on my first ever journey to the Earth.

এবং এখানে আমি পৃথিবীতে আমার প্রথম যাত্রায় তাকে সঙ্গ দিচ্ছিলাম।

I looked down at Earth.

আমি নিচে পৃথিবীর দিকে তাকালাম।

It seemed so close to me that I felt I could touch it.

এটিকে আমার এত নিকটবর্তী মনে হচ্ছিল যে আমার মনে হয়েছিল আমি এটিকে স্পর্শ করতে পারি।

We had to wait for another fifteen minutes before our journey started.

আমাদের যাত্রা শুরুর আগে আমাদের আরও পনের মিনিট অপেক্ষা করতে হয়েছিল।

Feeling restless, I left the viewing room and glided down the long passage to the centre of the space station.

অস্বস্তি লাগায় আমি  পরিদর্শন রুম ছেড়ে বেড়িয়ে ছিলাম এবং স্পেস স্টেশনটির মাঝের দীর্ঘ ফাঁকা জায়গায় পিছলে এসেছিলাম।

I could see my father there surrounded by reporters.

সেখানে আমি  দেখতে পেলাম বাবাকে সাংবাদিরা ঘিরে রয়েছে।

I came back to the view room which was empty.

আমি  ফাঁকা পরিদর্শন রুমে ফিরে এলাম।

I looked out into space.

আমি মহাকাশে তাকিয়ে দেখলাম।

My Moon, my home appeared very small now.

আমার চাঁদ, আমার বাড়ি এখন দেখতে খুব ছোট।

At home, the kids would be getting ready for the party.

বাড়িতে, বাচ্চারা অনুষ্ঠানের জন্য প্রস্তুত হয়ে উঠেছিল।

There’s always been a party at sunrise.

সবসময়ই সূর্যোদয়ের সময় একটি অনুষ্ঠান হত।

The Sun rose only 12 or 13 times a year so it was something special for us.

বছরে মাত্র ১২ বা ১৩ বার সূর্য উঠত তাই এটি আমাদের কাছে বিশেষ ব্যাপার ছিল।

The sunlight crept slowly across the surface of the Moon until finally night was gone.

অবশেষে রাত শেষ হওয়া অবধি সূর্যের আলো চাঁদের পৃষ্ঠতল জুড়ে ধীরে ধীরে অস্ত যাচ্ছিল।

Goodbye to the Moon (Part 1) Questions – Answer | Lesson 8 | Class 6

Activity 1

Rearrange the following sentences in the correct order and put the numbers in the given boxes:

Answer:

(1) Kepler’s home, the Moon, appeared very small from the view room.( 5)

(2) Kepler Masterman was born on the Moon. (1)

(3) He was making his first-ever journey to the earth with his father.( 4)

(4) He had heard about planet Earth from his mother. (2)

(5) The governor was surrounded by reporters at the centre of the space station.( 6)

(6) Kepler’s father was the governor of the Moon. (3)

Activity 2

Fill in the blanks with words from the help box. There is one extra word.

Kepler had seen the photographs of the earth. He was making an  expedition to the earth for the first time. Kepler felt restless as he had wait for the journey to begin. The moon appeared very small when he looked out into space.

Help Box: expedition, appeared, photographs, crept, restless

Activity 3

Answer the following question:

Why did the moon appear small to Kepler from the space station?

Answer :  The moon appeared small to Kepler from the space station as the moon was far away.

Goodbye to the Moon (Part 2) Bengali Meaning | Lesson 8 | Class 6 English

Suddenly the door opened behind me.

হঠাৎ আমার পিছনে দরজা খুলে গেল।

I could hear excited voices.

আমি উত্তেজিত কণ্ঠস্বর শুনতে পেলাম।

The ferry from Earth must have arrived.

পৃথিবী থেকে জাহাজ নিশ্চয়ই এসে পৌঁছেছে।

It carried passengers from the Earth ready to go for the Moon Safari, people eager to look around the Moon.

এটি পৃথিবী থেকে চাঁদের চারপাশ দেখতে আগ্রহী মানুষদের, চাঁদে ভ্রমণ করার জন্য প্রস্তুত যাত্রীদের বহন করতো।

And here we were, going to the Earth instead! I slipped out of the room to the central lobby.

এবং এখানে আমরা পরিবর্তে পৃথিবীতে যাচ্ছিলাম! আমি ঘর থেকে বাইরে বেরিয়ে কেন্দ্রীয় লবিতে(কক্ষে) গেলাম।

Father was standing there.

বাবা সেখানে দাঁড়িয়ে ছিলেন।

There were the last minute good-byes.

বিদায় সম্ভাষণের শেষ মুহূর্ত ছিল।

“Good luck, Governor.” Someone called out.

শুভকামনা, গভর্নর।” কেউ একজন ডেকে বললেন।

“See you in six months at the latest, “replied my father, cheerfully.

“সর্বশেষে ছয় মাসের মধ্যে দেখা হবে,” আমার বাবা আনন্দের সঙ্গে উত্তর দিলেন।

I walked with him to the Earth ferry.

আমি তাঁর সাথে পৃথিবীর জাহাজে চলে গেলাম।

It was magnificent.

এটি ছিল বিশাল আকৃতির।

It was three times as big as our Moon-ferries.

এটি আমাদের চাঁদের জাহাজগুলির চেয়ে তিনগুণ বড় ছিল।

“Is everything on Earth as wonderful as this?” I whispered to Father.

“পৃথিবীর সবকিছুই কি এটির মতোই চমৎকার?” আমি বাবাকে ফিসফিস করে বললাম।

“Pretty much so – it’s different from home,” Father replied.

“ এরকমই খুব সুন্দর – এটি বাড়ি থেকে আলাদা,” বাবা উত্তর দিলেন।

The ferry moved slowly out of its dock.

জাহাজটি তার পোতাশ্রয় থেকে আস্তে আস্তে রওনা দিল।

It entered the Earth’s gravity.

এটি পৃথিবীর অভিকর্ষে প্রবেশ করল।

I found my eyes were closing.

আমি দেখলাম আমার চোখ বন্ধ হয়ে আসছে।

It seemed only a few minutes before Father’s voice woke me up.

বাবার কণ্ঠ আমাকে জাগানোর মাত্র কয়েক মিনিট আগে এটি মনে হয়েছিল।

“Kepler! You mustn’t miss this sight. We’ve just entered into the Earth’s orbit. Look! “

“কেপলার! তুমি অবশ্যই এই দৃশ্যটি মিস করবে না।আমরা সবেমাত্র পৃথিবীর কক্ষপথে প্রবেশ করেছি। তাকিয়ে দেখ!”

I looked out eagerly.

আমি আগ্রহের সাথে  বাইরে তাকালাম।

I recognized the narrow stretch of Central America, then the majestic Atlantic beneath us.  

আমি মধ্য আমেরিকার সংকীর্ণ অঞ্চল , তারপরে আমাদের নীচে বিশাল আটলান্টিক মহাসাগরকে চিনতে পারলাম।

“The planet’s all water!” I gasped.

“গ্রহের সব জল!” আমি হাঁপিয়ে বললাম।

“Seventh-tenths of it are.” Father agreed.

“এর দশভাগের সাতভাগ হল (জল)” বাবা  সন্মত হলেন।

A world that was seven-tenths water! On Moon, water was harder to get than oxygen.

এমন এক পৃথিবী যার সাত ভাগের দশ ভাগ জল! চাঁদে, অক্সিজেনের চেয়ে জল পাওয়া কঠিন ছিল।

We had to pay for every ounce of it.

এর প্রতিটি আউন্স (ওজন পাপার একক) এর জন্য আমাদের মূল্য দিতে হত।

Washing was a luxury and drinking a special delight.

পরিষ্কার করা ছিল বিলাসিতা  এবং পান করা  ছিল একটি বিশেষ আনন্দ।

I had grown up thinking water was the most precious thing in the universe.

আমি এটা ভেবে বড় হয়েছি যে জল মহাবিশ্বের সবচেয়ে মূল্যবান জিনিস।

Now I could see that the Earth was covered with it.

এখন আমি দেখতে পেলাম যে পৃথিবী এটি দিয়ে ঢেকে আছে।

We orbited across North Africa and Arabia.

আমরা উত্তর আফ্রিকা ও আরব জুড়ে প্রদক্ষিণ করলাম।

I could see the blueness of the Indian Ocean, then the Pacific.

আমি ভারত মহাসাগর, তারপরে প্রশান্ত মহাসাগররের নীলাভ রঙ দেখতে পেলাম।

“Are you feeling unwell?” Father asked.

“তুমি কি অসুস্থ বোধ করছ?” বাবা জিজ্ঞাসা করলেন।

“Don’t worry, it will get better. It’s just the weight difference.”

“চিন্তা কর না, এটি ঠিক হয়ে যাবে। এটি কেবল মাত্র ওজনের পার্থক্য।”

I realized I weighed six times my normal weight.

আমি বুঝতে পারলাম যে আমার ওজন আমার স্বাভাবিক ওজনের ছয় গুণ হয়েছে।

After a while, I lifted my head.

কিছুক্ষন পরে আমি মাথা তুললাম।

Passengers were busy collecting belongings.

যাত্রীরা জিনিসপত্র সংগ্রহে ব্যস্ত ছিল।

We had landed.

আমরা অবতরণ করলাম।

I struggled with my own safety straps.

আমি নিজের নিরাপত্তা ফিতা খোলার চেষ্টা  করেছিলাম।

Father leaned over to help me.

বাবা আমাকে সাহায্য করার জন্য ঝুঁকলেন।

Goodbye to The Moon (Part 2) Questions – Answers | Lesson 8 | Class 6 English

Activity 4

Write ‘T’ for true and ‘F’ for false statements in the given boxes. Give supporting statements for each of your answers:

(a) The Earth ferry was three times as big as the Moon ferries. (T)

S.S👉It was three times as big as our Moon-ferries.

(b) There is hardly any water on the earth.( F)

S.S👉 “The planet’s all water!” I gasped.

(c) On Moon, oxygen is more easily available than water. (T)

S.S👉 On Moon, water was harder to get than oxygen.

(d) Kepler weighed six times more than his usual weight. T

S.S👉I realized I weighed six times my normal weight.

Activity 5

Answer the following questions in complete sentences:

(a) Whose excited voices did Kepler hear?

Ans: Kepler heard the people’s excited voice.

(b) Why was water precious on Moon?

Ans: On the Moon, water was precious because there was hardly any water.

(c) Why was Kepler feeling unwell?

Ans: Kepler was feeling unwell for the weight difference.

(d) What led Kepler’s father to help Kepler when they landed?

Ans: Kepler’s struggling to unfasten his safety strap led his father to help him as they landed.

Goodbye to the Moon (Part 3) Bengali Meaning | Lesson 8 | Class 6 English

Someone called out to my father, “Governor, the Press and TV are waiting for you.”

কেউ একজন বাবাকে ডেকে বললেন, “গভর্নর, প্রেস ও টিভি আপনার জন্য অপেক্ষা করছে।”

“Oh sure, I’ll come right away.”

“ওহ নিশ্চিত, আমি এখনই আসছি।”

I watched him leave down the aisle.

আমি তাকে করিডোর ছেড়ে নিচে যেতে দেখলাম।

Immediately I swung my legs down to the floor.

সঙ্গে সঙ্গেই আমি পা মেঝেতে দুলালাম।

I realized standing was tough and walking was very difficult.  

আমি বুঝতে পারলাম যে দাঁড়ানো শক্ত এবং হাঁটা খুব কঠিন।

I practised, one foot and then the other, up and down the aisle, holding on to the seat backs for support.

আমি করিডোরে এক পা এবং তারপরে অন্যটি উপর নিচ করে সিটের পিছন চেপে ধরে দাঁড়ানোর চেষ্টা করলাম।

I put on my jacket and walked with difficulty to the exit point.

আমি আমার জ্যাকেটটি পরলাম এবং কষ্ট করে প্রস্থান পয়েন্টে গেলাম।

I saw a crowd of reporters and camera men surrounding my father.

আমি বাবাকে ঘিরে সাংবাদিক এবং ক্যামেরার লোকদের ভিড় দেখলাম।

It was really a new world.

এটা সত্যিই একটি নতুন বিশ্ব।

There was a storm of voices.

কণ্ঠস্বরের ঝড় (প্রচুর লোকের কথাবার্তা) ছিল।

How loudly the people of the Earth talked!

পৃথিবীর মানুষরা কত জোরে কথা বলে!

“Governor, would you say the differences between Earth and Moon people can never be solved?”

“গভর্নর, আপনি কি বলবেন পৃথিবী এবং চাঁদের মানুষের মধ্যে পার্থক্য কখনই সমাধান সম্ভব না?”

“I am convinced that with a clear understanding of our problems, the differences can be settled in a friendly manner.”

“আমি নিশ্চিত যে আমাদের সমস্যাগুলির স্পষ্ট ধারণা নিয়ে বন্ধুত্বপূর্ণ উপায়ে তফাৎগুলির নিষ্পত্তি করা যেতে পারে।”

“Governor, how long do you think you will stay on Earth?”

“গভর্নর, আপনি পৃথিবীতে কতক্ষণ থাকবেন বলে মনে করেন?”

“I guess that it may take as long as six months to a year to settle our differences.”

“আমি অনুমান করি আমাদের তফাৎ নিরসনে ছয় মাস থেকে এক বছরের বেশি সময় লাগতে পারে।”

“One last question, Governor. Now you are back on Earth again, will you tell our listeners which is really home to you, Earth or Moon?”

“একটি শেষ প্রশ্ন, গভর্নর। এখন আপনি আবার পৃথিবীতে ফিরে এসেছেন, আপনি কি আমাদের শ্রোতাদের বলবেন কোনটি আপনার সত্যিকারের বাড়ি, পৃথিবী না চাঁদ?”

“That’s a difficult question to answer.

“এই প্রশ্নটির উত্তর দেওয়া কঠিন।

All my cultural ties are with Earth.

আমার সমস্ত সাংস্কৃতিক বন্ধন পৃথিবীর সাথে।

But I must say that it is the Moon where my present and future lie.

তবে আমি অবশ্যই বলব যে এটি হচ্ছে চাঁদ যেখানে আমার বর্তমান এবং ভবিষ্যত রয়েছে।

My son was born there.

আমার ছেলে সেখানে জন্মগ্রহণ করেছে।

My wife was buried there.

আমার স্ত্রীকে সেখানে সমাধি দেওয়া হয়েছে।

My work is there.

আমার কাজ এখানে।

It is good to be back on Earth, but Moon is home!”

পৃথিবীতে ফিরে এসে ভাল লাগে , তবে চাঁদ হল বাড়ি! “

Father saw me standing among the reporters.

বাবা আমাকে সাংবাদিকদের মাঝে দাঁড়িয়ে থাকতে দেখলেন।

He gave me his arm.

তিনি আমাকে তাঁর হাত দিলেন।

We walked together on the landing pad.

আমরা একসাথে অবতরণ প্যাডে হাঁটলাম।

The sun was gently warm.

রোদ হালকা গরম ছিল।

I looked up.

আমি উপরের দিকে তাকালাম।

It was strange being outside without a space-suit.

স্পেস-স্যুট ছাড়া বাইরে থাকা অদ্ভুত ছিল।

Earth will certainly be fun.

পৃথিবী অবশ্যই মজাদার হবে।

I lay back and thought of the pyramids and the Taj Mahal and the mysterious jungle buildings of the Incas.

আমি শুয়ে পড়লাম এবং পিরামিড এবং তাজমহল এবং ইনকাদের রহস্যময় জঙ্গলের অট্টালিকাগুলির বিষয়ে ভাবছিলাম।

Would six months be time enough to see it all?

সবকিছু দেখার জন্য ছয় মাস সময় কি যথেষ্ট হবে।

Goodbye to the Moon(Part 3) Questions – Answers | Lesson 8 | Class 6 English

Activity 6

Fill in the following chart with information from the text:

CauseEffect
(a) Someone told the Governor that the Press and the TV are waiting for him.the Governor went right away after he was called.
(b) Kepler realized standing was tough and walking was very difficult.Kepler practised walking down the aisle.
 (c) All the cultural ties of the Governor were with the Earth.He felt good to be on the Earth.
(d) Kepler was not wearing a space-suit.He felt strange being outside without a space-suit.

Activity 7

Answer the following questions in complete sentences :

(a) Who were waiting for the Governor of the Moon?

Ans: Reporters from Press and TV were waiting for the Government of the Moon.

(b) How, according to Kepler’s father, could the difference the between Earth and Moon people be resolved?

Ans: According to Kepler’s father, the difference between  Earth and Moon people could be resolved in a friendly manner with a clear understanding of the problems.

(c) How is Kepler’s attached to the Mon?

Ans: Kepler’s  father is attached to the Moon as his son was born three, his wife was buried there and his work is there.

(d) Why did Kepler feel that earth would certainly be fun?

Ans: Kepler felt that earth would certainly be fun being without a space-suit.

Activity 8 (a)

Read the following sentences:

(i) What a lovely sight!

(ii) Shut the door.

(iii) May God bless you.

(iv) Do not run in the sun.

(v) How stormy the night is!

(vi) May she live long.

Now fill in the following table correctly.

Sentences expressing advice/ suggestion/order /comment/ request(ii) Shut the door.(iv) Do not run in the sun.
Sentences expressing a wish(iii) May God bless you. (vi) May she live long.
Sentences expressing a sense of shock/strong feeling of happiness or sadness.(i) What a lovely sight! (v) How stormy the night is!

Activity 8 (b)

Write what kinds of sentences the following are:

(i) How beautiful is the scene! (Exclamatory Sentence)

(ii) May God have mercy. (Optative Sentence)

(iii) Obey your teachers. (Imperative Sentence)

(iv) Have a safe journey. (Imperative Sentence)

(v) Please give me a glass of milk.(Imperative Sentence)

(vi) Alas! We have lost the match.(Exclamatory Sentence)

Activity 8 (c)

Fill in the gaps with suitable prepositions:

(i) He ran _________ the room.

Ans: He ran into the room.

(ii) The bird flew _________ her head.

Ans: The bird flew over her head.

(iii) I am walking _________ the station.

Ans: I am walking to the station.

(iv) The cow is ___________ the field

Ans: The cow is in the field.

Activity 9 (a)

Fill in the blanks by correctly choosing words from the Help-Box:

(i) The teacher ________ my problem.

Ans: The teacher realized my problem.

(ii) It was a __________ sight.

Ans: It was a magnificent sight.

(iii) _________ vessels make most noise.

Ans: Empty vessels make most noise.

(iv) The house looked __________ to me.

Ans: The house looked familiar to me.

Help Box:  familiar, empty, magnificent, realized

Activity 9 (b)

Make meaningful sentences of your own with the following words:

restless : I am feeling restless right now.

excited : The girl was very excited of her success in the final examination.

precious : Time is very precious.

friendly : Rajesh Sir is very friendly with his students.

Activity 10 (a)

Suppose you have-met a tourist from another planet. Write a paragraph in about fifty words on your knowledge.

place and period of meeting the visitor – what he looked like – what he-said – how he was dissimilar from you – your feelings.

Ans: Yesterday, I met a tourist from the Venus. Suddenly he came down from the sky when I was washing my face in the morning. He was looking very strange. The was large in size and extremely fair. He said that he was on a tour to the blue planet for a week. He said that he wish to visit all the wonders of the world. He was space-suited without any vehicle. He was very amazing. I wished him good luck and he went up like a rocket. It was a strange and fantastic experience.

Activity 10 (b)

Write a short story in sixty words using the hints that follow:

a sailor and his friends – landed on an island – started cooking – island shook – the island actually a huge sea – creature in reality – sailor and his friends fled to the ship

Ans: Once upon a time a sailor and some of his friends were sailing through a big sea. After a whole day’s journey, they decided to take some rest in an island nearby. They anchored their ship near the island and started cooking their meal. Suddenly, the island shook for a moment and then started moving towards the deep sea. They were horrified to see that the island was actually a huge sea -creature in reality. The whale was disturbed by the fire of their cooking. The sailor and his friends immediately jumped into their ship to save themselves.

Read More👇

Lesson 1 It All Began With Drip Drip
Lesson 2 The Adventurous Clown
Lesson 3 The Rainbow
Lesson 4 The Shop That Never Was
Lesson 5 Land of The Pharaohs
Lesson 6 How The Little Kite Learned to Fly
Lesson 7 The Magic Fish Bone
Lesson 8 Goodbye to The Moon
Lesson 9 I Will Go With My Father A-ploughing
Lesson 10 Smart Ice Cream
Lesson 11 The Blind Boy
Lesson 12 Rip Van Winkle

Spread the love

You cannot copy content of this page