Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

About The Author :

Herbert George Wells (1866–1946), a famous English writer, was best known for his science fictions. His most notable science fictions include The Time Machine, The Invisible Man etc. Wells also wrote many short stories. One of his best-known short stories is The Country of the Blind. The Shop That Never Was is an adaptation from his famous short story The Magic Shop.

বিখ্যাত ইংরেজ লেখক হার্বার্ট জর্জ ওয়েলস (১৮৬৬-১৯৪৬) তাঁর বিজ্ঞান কল্পকাহিনীর জন্য সর্বাধিক পরিচিত ছিলেন। তাঁর সবচেয়ে উল্লেখযোগ্য বিজ্ঞান কল্পকাহিনীগুলির মধ্যে রয়েছে The Time Machine, The Invisible Man ইত্যাদি। ওয়েলস অনেকগুলি ছোট গল্পও লিখেছিলেন। তাঁর সর্বাধিক পরিচিত গল্পের মধ্যে রয়েছে The Country of the Blind. The Shop That Never Was তাঁর বিখ্যাত ছোট গল্প The Magic Shop এর একটি রূপান্তর।

The Shop That Never Was (Part 1) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Lesson 4 | Class 6 English

I had seen the Magic Shop from afar several times.

আমি জাদুর দোকানটিকে দূর থেকে বেশ কয়েকবার দেখেছি।

I had passed it once or twice, but never had I thought of going in.

আমি একবার বা দু’বার এর পাশ দিয়ে গেছি, কিন্তু ভিতরে যাওয়ার কথা কখনই ভাবিনি।

One day, my son, Gip dragged me up to the shop.

একদিন, আমার ছেলে, গিপ আমাকে টেনে দোকানে নিয়ে গেল।

There was such keenness in him that I was forced to get in.

তার মধ্যে এত আগ্রহ ছিল যে আমি ভিতরে যেতে বাধ্য হয়েছিলাম।

It was a little narrow shop, not very well lit.

এটি একটি ছোটো সরু দোকান ছিল, খুব ভাল আলোকিত ছিল না।

On the shop counter, there were several crystal balls.

দোকানের কাউন্টারে বেশ কয়েকটি স্ফটিক(কাঁচের) বল ছিল।

On the floor, there were magic mirrors: one to draw you out long and thin and one to make you short and fat.

মেঝেতে জাদুর আয়না ছিল: একটাতে তোমাকে লম্বা এবং পাতলা দেখাবে এবং আর একটি তোমাকে ছোট এবং মোটা করবে।

While we were laughing at all these, the shopman appeared.

আমরা যখন এই সব দেখে হাসছিলাম, তখন দোকানদার হাজির হলেন।

 “How can I help you?” said he.

“আমি কিভাবে আপনাদের সাহায্য করতে পারি?” তিনি বললেন।

“I want to buy my little boy a few simple tricks,” I said.  

“আমি আমার বাচ্চা ছেলেটিকে কয়েকটি সহজ কৌশল কিনে দিতে চাই,” আমি বললাম।

“Um!” said the shopman, and scratched his head for a moment, as if thinking.

“উম!” দোকানদার বলল এবং এক মুহুর্তের জন্য তার মাথা চুলকাল, যেন তিনি কিছু ভাবছিলেন।

Then he drew from his hair a glass ball and said, “Something like this?” and held it out.

তখন সে তার চুল থেকে একটি কাচের বল টেনে বের করলো, “এই রকম কিছু?” এবং এটি এগিয়ে দিল।

The action was unexpected.

এই কাজটি অপ্রত্যাশিত ছিল।

I had seen the trick done at magic shows, but I had not expected it here.

আমি ম্যাজিক শো-তে এইকৌশলটি করতে দেখেছি, কিন্তু এখানে আমি এটি প্রত্যাশা করি নি।

“That’s good”, I said with a laugh.

“এটা ভাল”, আমি হেসে বললাম।

“Isn’t it?” said the same shopman.

“তাই না?” একই দোকানদার বলল।

Gip stretched out his hand to take this object and found merely a blank palm.

গিপ এই জিনিসটি নিতে তার হাত বাড়াল এবং তার  হাতের তালু শুধুই ফাঁকা দেখতে পেল।

The Shop That Never Was (Part 1) Questions – Answers | Lesson 4 |Class 6 English

Activity 1

Rearrange the following sentences in the correct order and put the numbers in the given boxes. One is done for you:

Answer:

(1) The shopman brought out a glass ball from his hair. [ 4 ]

(2) It was a small shop, not so well-lit. [ 2 ]

(3) Gip wanted to take the glass ball. [ 6 ]

(4) Gip dragged his father to the magic shop. [ 1 ]

(5) Gip and his father were surprised. [ 5 ]

(6) There were different kinds of magic mirrors in the shop. [ 3 ]

Activity 2

Fill in the blanks using words from the Help-Box:

Answer: 

Gip was keen to enter the magic shop. The shop had many crystal balls. Gip’s father wanted to buy some tricks for his son. The shop man performed an unexpected action.

[Help-Box: scratched, keen, unexpected, tricks, crystal]

Activity 3

Answer the following question:

Why did Gip find shopman’s palm blank?

Answer:

Gip found the shopman’s palm blank because the shipmen was magical and he vanished the ball from his palm.

The Shop That Never Was ( Part 2) Bengali Meaning | Class 6 English

“It’s in your pocket,” said the shopman, and there it was.

“এটি তোমার পকেটে আছে,” দোকানদার বলল, এবং এটি সেখানে ছিল।

“How much does it cost?” I asked.

“এটার দাম কত?” আমি জিজ্ঞাসা করলাম।

“There is no charge for glass balls,” said the shopman politely.

“কাঁচের বলের জন্য কোনও দাম নাই,” নম্রভাবে দোকানদার বলল।

“We get them free.”

“আমরা তাদের বিনা পয়সায় পেলাম।”

He drew a business card from his cheek and handed it to me.

সে তার গাল থেকে একটি ব্যবসায়িক কার্ড বের করল এবং সেটি আমার হাতে দিল।

“Genuine Magic Goods, sir,” he said.

“সত্যিকারের জাদু করার জিনিস, মহাশয়,” সে বলল।

He now turned towards Gip with a friendly smile and said, “You wanted a magic box, didn’t you?” “Yes,” Gip said.

সে এখন বন্ধুত্বপূর্ণ হাসি দিয়ে গিপের দিকে ফিরে বলল, “তুমি একটি ম্যাজিক বক্স চেয়েছিলে, তাই না?” “হ্যাঁ,” গিপ বলল।

“It’s in your pocket,” he said.

“এটা তোমার পকেটে আছে,” সে বলল।

Gip discovered the box with surprise.

গিপ বাক্সটি অবাক হয়ে আবিষ্কার করল।

Then the shop man quickly went behind the counter and was absent for a while.

তারপরে দোকানদার দ্রুত কাউন্টারটির পিছনে গেল এবং কিছুক্ষণ অনুপস্থিত থাকল।

“Let’s look behind the counter, Gip,” I said. “He’s making fun of us.”

“এসো কাউন্টারের পিছনে দেখি, গিপ,” আমি বললাম। “সে আমাদের নিয়ে মজা করছে।”

Just then, he appeared again from a dark corner of the room.

ঠিক তখনই সে ঘরের অন্ধকার কোণ থেকে আবার হাজির হল।

“You’d like to see our showroom, Sir?” said he.

“আপনি আমাদের শোরুম দেখতে চান, মহাশয়?” সে বলল।

Gip tugged my finger forward.

গিপ আমার আঙুল ধরে সামনের দিকে টানল।

In the showroom, there were many things that Gip fancied.

শোরুমে, জিপ কল্পনা করে এমন অনেকগুলি জিনিস ছিল।

He turned to this astonishing man with respect.

সে শ্রদ্ধার সাথে এই অবাক মানুষটির দিকে তাকাল।

“Is that a magic sword?” he said.

“এটা কি ম্যাজিক তরোয়াল?” সে বলল।

“A Magic Toy Sword—this is a unique one! It neither bends, breaks, nor cuts the fingers,” replied the shopman.

“একটি যাদু খেলনা তরোয়াল – এটি অদ্বিতীয়! এটি বাঁকা হয় না, ভাঙেও না বা আঙ্গুলও কাটে না,” দোকানদার জবাব দিল।

I tried to find out what they cost, but the shopman did not pay attention to me.

আমি সেগুলির দাম কী তা জানার চেষ্টা করলাম, কিন্তু দোকানদার আমার দিকে মনোযোগ দিল না।

He had got Gip now.

সে এখন গিপকে পেয়েছে।

I saw, with a feeling of distrust, that Gip was holding this person’s finger as usually he held mine.

অবিশ্বাসের অনুভূতি নিয়ে আমি দেখলাম যে, গিপ এই ব্যক্তির আঙ্গুল ধরেছে যেভাবে সাধারণত সে আমার হাত ধরত।

The shopman showed Gip magic-trains that ran without steam, clockwork and a box of soldiers that all came alive when one said a magic word.

দোকানদার গিপকে ম্যাজিক ট্রেন দেখাল যেগুলি কোনও বাষ্প ছাড়াই চলছে, ঘরির সিস্টেম  এবং এক বাক্স সৈন্য যারা  সকলেই  বেঁচে ওঠে যখন কেউ একটি যাদু শব্দ বলে।

“You’ve never seen such a one!” said the shopman. “You’ll take that box?”

“তুমি এর আগে এরকম কখনও দেখ নি!” দোকানদার বলল। “তুমি বাক্সটি নেবে?”

“We’ll take that box,” I said.

“আমরা সেই বাক্সটি নেব,” আমি বললাম।

And the shopman swept the soldiers back again, shut the lid, and waved the box in the air.

এবং দোকানদার সৈন্যদের আবার ফিরিয়ে নিয়ে গেল, ঢাকনাটি বন্ধ করে দিল এবং বাক্সটিকে বাতাসে নাড়াল।

And there it was, in brown paper, tied up and with Gip’s full name and address on the paper. He laughed at my amazement.

এবং এটি ছিল বাদামি পেপারে, বেঁধে দেওয়া এবং কাগজের উপর গিপের পুরো নাম এবং ঠিকানা ছিল। সে আমার অবাক হওয়ায় হাসল।

The Shop That Never Was (Part 2) Questions – Answers | Lesson 4 | Class 6 English

Activity 4

Write ‘T’ for true and ‘F’ for false statements in the given boxes. Give supporting statements for each of your answers:

(a) The shopman drew out a business card from his hair.   [ T ]

Supporting Statement: He drew a business card from his cheek.

(b) Gip found the magic box in his pocket. [  T  ]

Supporting Statement: “It’s in your pocket,” he said.

(c) The toy sword was a magic item.  [ T ]

Supporting Statement: “A Magic Toy Sword—this is a unique one!

(d) The narrator found his full name on the magic box.  [ F ]

Supporting Statement: Gip’s full name and address on the paper.

Activity 5

Answer the following questions:

(a) Why was Gip surprised ?

Ans: Gip was surprised because he discovered the magic box in his pocket.

(b) Why did the narrator fail to find out the cost of the magic items ?

Ans: The narrator failed to find out the cost of the magic items because the shopman did not pay attention to him.

(c) What items did the shopman show to Gip?

Ans: The shopman showed a magic toy sword, magic train, clock and a box of soldiers to Gip.

(d) What was the cause of the narrator’s amazement ?

Ans: The narrator was amazed because the shopman tied the magic box in a brown paper with gip’s full name and address on the paper.

The Shop That Never Was (Part 3) Bengali Meaning | Lesson 4 | Class 6 English

I felt very uneasy and began to look for the way out.

আমি খুব অস্বস্তি বোধ করলাম এবং বেরোনোর পথ খুঁজতে শুরু করলাম।

Turning to Gip, I saw him standing on a stool.

গিপের দিকে ফিরতেই আমি দেখলাম সে একটা বসার টুলে দাঁড়িয়ে আছে।

The shopman was holding a big drum in his hand.

দোকানদার তার হাতে একটা বড় ড্রাম ধরে ছিল।

“We’re playing hide and seek, daddy!” cried Gip.

“আমরা লুকোচুরি খেলছি বাবা!” গিপ চিত্‍কার করে বলল।

And before I could prevent him, the shopman had put the big drum over him.

এবং আমি তাকে আটকাতে পারার আগেই দোকানদার তার উপরে বড় ড্রামটি রাখল।

“Take that off,” I cried, “this instant. You’ll frighten the boy.”

“এই মুহুর্তে ওটা খুলে ফেল,” আমি চিত্‍কার করে বললাম, “তুমি ছেলেটিকে ভয় পাইয়ে দেবে।”

The shopman did so without a word.

দোকানদার কোনও কথা না বলেই তা করল।

He held the big drum towards me to show its emptiness.

এটা খালি দেখানোর জন্য সে আমার দিকে বড় ড্রামটি তুলে ধরল।

The stool was empty, too. My boy had disappeared!

টুলটিও খালি ছিল। আমার ছেলেটি অদৃশ্য হয়ে গেল!

“Where is my boy?” I said.

“আমার ছেলে কোথায়?” আমি বললাম.

“You see,” he said, displaying the drum’s interior, “this is genuine magic!”

“তুমি দেখ,” সে ড্রামের ভিতর দেখিয়ে বলল, “এটি সত্যিকারের যাদু!”

I jumped at him and fell into utter darkness.

আমি তার দিকে ঝাঁপিয়ে পড়লাম এবং গভীর অন্ধকারের মধ্যে পড়লাম।

THUD!

ধড়াস!

“Sorry, Sir, I didn’t see you coming, “someone said.

“দুঃখিত, মহাশয়, আমি আপনাকে আসতে দেখিনি,” কেউ একজন  বলল।

I saw I was in Regent Street and I had collided with a man, and a yard away was Gip.

আমি দেখলাম আমি রিজেন্ট স্ট্রিটে ছিলাম এবং আমার সাথে একজনের ধাক্কা লাগলো, এবং এক গজ দূরে ছিল গিপ।

He was carrying four parcels in his arm.

সে তার হাতে চারটি পার্সেল বহন করছিল।

He smiled at me.

সে আমাকে দেখে হাসল।

He did not look scared.

তাকে দেখে ভীত দেখাল না।

For a second I was at a loss.

এক সেকেন্ডের জন্য আমি হতভম্ব ছিলাম।

I stared round to see the door of the magic shop.

আমি যাদু দোকানের দরজা দেখতে চারিদিকে তাকালাম।

It was not there.

এটা সেখানে ছিল না।

There was no door, no shop, nothing.

সেখানে দরজা ছিল না, দোকান ছিল না, কিছুই ছিল না।

I did the only thing possible in that mental state.

সেই মানসিক অবস্থাতে আমি কেবল সাধ্যমতো  একটি কাজ করলাম।

I called for a cab.

আমি একটা গাড়ী ডাকলাম।

I got in with Gip.

আমি গিপকে নিয়ে ভিতরে ঢুকলাম।

“Dad!” Said Gip at last, “that was a proper magic shop!” Gip looked completely undamaged.

অবশেষে গিপ বলল, “বাবা, এটি ছিল একটি সঠিক জাদুর দোকান!” গিপকে সম্পূর্ণ অক্ষত লাগছিল।

He was neither scared, nor disturbed.

সে  ভীতও ছিল না, বিরক্তও ছিল না।

There in his arms were four parcels containing items from the magic shop.

তাঁর হাতে ম্যাজিক দোকানের  জিনিসের চারটি পার্সেল ছিল।

Since then I have been up and down Regent Street several times looking for that shop.

তারপর থেকে আমি রিজেন্ট স্ট্রিট দিয়ে বেশ কয়েকবার ওই দোকানের সন্ধানে যাতায়াত করেছি।

After all, I had not paid for the items.

সর্বোপরি, আমি জিনিসগুলির জন্য দাম দিইনি।

The Shop That Never Was (Part 3) Questions – Answers | Lesson 4 | Class 6

Activity 6

Fill in the chart with information from the text:

Answer:

CauseEffect
(a) The narrator thought that his son would be frightened.The narrator tried to prevent the shop man.
(b) Gip’s father jumped at the shop man.He fell into utter darkness.
(c) The narrator wanted to go away from that place.The narrator called for a cab.
(d) The magic shop was disappeared.Gip’s father went up and down Regent Street looking for the magic shop.

Activity 7

Answer the following questions in complete sentences:

(a) What did the shopman do with drum?

Ans: The shopman had put drum over the boy.

(b) Why did the narrator think that his son would be frightened ?

Ans: The narrator thought that his son would be frightened because the shopman had put the big drum over the boy.

(c) Where did the narrator find his son?

Ans: The narrator found his son a yard away from him on Regent street.

(d) What was the mental state of the narrator ?

Ans: The narrator was at a loss for a second.

Activity 8

Fill in the blanks with appropriate articles:

(a) Last week I saw ______ one-day cricket match between India and Australia.

Ans: Last week I saw a one-day cricket match between India and Australia.

(b) There is _______ university in our district.

Ans: There is a university in our district.

(c) Brutus is ________ honourable man.

Ans: Brutus is an honorable man.

(d) She arrived ____ hour late.

Ans: She arrived an hour late.

Activity 9(a)

Make meaningful sentences of your own with the following words:

(i) Prevent: Physical activities prevent us from many diseases.

(ii) Disappeared : Th man disappeared in the dark.

(iii) Stared : The boy stared at the bright star.

(iv) Parcel : Yesterday I received a parcel from my friend.

Activity 9(b)

Find words from the text which are similar in meaning to the following:

(i) frightened : scared 

(ii) at a particular moment : instant

(iii) showing : displaying

(iv) relating to the mind : mental

Activity 10(a)

Suppose you see a strange object displayed on the window of a shop. You go in and ask the shopkeeper about the object. Write a paragraph within sixty words on what you learn about this strange object using the following hints:

The location of the shop – description of the object – a conversation you had with the shopkeeper – your feelings

Ans:- Once I went to a shop in a nearby market. There were so many objects like books, gifts, watches etc. I was very curious to know about a box like instrument. So I asked the shopkeeper about it. He told me that they are harmoniums. He showed me how they are played by fingers. It was a great experience for me.The tune of the instrument was very harmonious.

Activity 10(b)

Writhe a paragraph in about sixty words on two of your wishes that you want fulfilling:

Ans: I live in a small village. There is no school in our village. Most of the children have to go by foot to another village for education. It is very difficult for them go to school during the summer and the winter seasons. So I wish to establish a school in my village. The other wish that I desire for long is to build an amusement park for the children of our village. A small garden with swings, slippers, various kinds of flowers will delight everyone. I hope oneday my two wishes will be fulfilled.

Read More👇

Lesson 1 It All Began With Drip Drip
Lesson 2 The Adventurous Clown
Lesson 3 The Rainbow
Lesson 4 The Shop That Never Was
Lesson 5 Land of The Pharaohs
Lesson 6 How The Little Kite Learned to Fly
Lesson 7 The Magic Fish Bone
Lesson 8 Goodbye to The Moon
Lesson 9 I Will Go With My Father A-ploughing
Lesson 10 Smart Ice Cream
Lesson 11 The Blind Boy
Lesson 12 Rip Van Winkle

Spread the love

You cannot copy content of this page