Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

Land of the Pharaohs (Lesson 5) Bengali Meaning | Lesson 5 | Class 6

The civilization we call ancient Egypt flourished about 5000 years ago, when the rule of the Pharaohs began.

আমরা যে প্রাচীন মিশর সভ্যতা বলে থাকি তার উদ্ভব প্রায় ৫০০০ হাজার বছর পূর্বে হয়েছিল, যখন ফারাওদের শাসন শুরু হয়েছিল।

They made Egypt a rich and powerful nation, admired throughout the ancient world.

তারা মিশরকে একটি সমৃদ্ধ ও শক্তিশালী জাতি হিসাবে গড়ে তুলে, প্রাচীন পৃথিবী জুড়ে প্রশংসিত হয়েছিল।

They also ordered the building of great temples and elaborate tombs for themselves.

তারা নিজের জন্য বড় বড় মন্দির ও বিস্তৃত সমাধিসৌধ নির্মাণের আদেশও দিয়েছিল।

The Egyptians believed that all Pharaohs were god-kings.

মিশরীয়রা বিশ্বাস করত যে সমস্ত ফারাওরা ছিল  ঈশ্বর-রাজা।

Ancient Egyptians used picture writing called Hieroglyphs(চিত্রলিপিতে ব্যবহৃত বর্ণমালা বিশেষ) for inscription in the tombs and temples.

প্রাচীন মিশরীয়রা সমাধি এবং মন্দিরে শিলালিপির জন্য হায়ারোগ্লিপ নামে চিত্রলিপি ব্যবহার করত।

Paper was made from thinly sliced papyrus stems.

সরুভাবে কাটা প্যাপিরাসের কাণ্ড থেকে কাগজ তৈরি করা হত।

The following tale in pictures describes a child’s wonder as he visits Egypt for the first time.

ছবির মধ্যমে নিচের গল্পটিতে একটি  শিশুর আশ্চর্য হওয়া বর্ণনা করা হয়েছে যখন সে প্রথমবার মিশর ভ্রমণ করছে।

Let’s Share

Rearrange the letters to form meaningful words and write them in the given spaces:

Let’s read:

Cairo, Egypt.

কায়রো, মিশর.

So, finally we are in Cairo.

তাহলে, শেষ পর্যন্ত আমরা কায়রোতে এলাম।

We are going to Giza, Ishan; to see the three great pyramids.

আমরা গিজায় যাচ্ছি, ঈশান; তিনটি বিশাল পিরামিড দেখতে।

What’s a pyramid, Ma?

পিরামিড কী, মা?

A pyramid is a huge, triangular, monument.

একটি পিরামিড হল একটি বিশাল, ত্রিভুজাকার, স্মৃতিস্তম্ভ।

The burial ground of the Pharaohs.

ফারাওদের সমাধিস্থল।

And who is a Pharaoh?

আর ফারাও কে?

A Pharaoh is an Egyptian King.

একজন ফারাও হল একজন মিশরীয় রাজা।

The Pharaohs lived around five thousand years ago.

ফারাওরা প্রায় পাঁচ হাজার বছর আগে বসবাস করত।

We are going to see so many interesting things.

আমরা অনেক আকর্ষণীয় জিনিস দেখতে যাচ্ছি।

I wish my father had come with us.

আমার  বাবা যদি আমাদের সাথে আসতো ।

The prize I won at the singing competition entitled only two for a sponsored tour of Egypt.

সঙ্গীত প্রতিযোগিতায় আমি যে পুরষ্কার জিতেছিলাম তাতে মিশরে সৌজন্যে সফরের জন্য মাত্র দু জনের অধিকার ছিল।

Your father wanted you and me to come.

তোমার বাবা চেয়েছিলেন তুমি এবং আমি আসি।

What’s that, Ma?

ওটা কি, মা?

That’s the Sphinx, Ishan.

ওটা হল স্ফিনিক্স, ইশান।

It’s a rock statue with a human head and a lion’s body.

এটি একটি মানুষের মাথা এবং সিংহ শরীরযুক্ত একটি শিলা মূর্তি।

The Sphinx represents intelligence and strength.

স্ফিনিক্স বুদ্ধি এবং শক্তি উপস্থাপন করে।

It guards the pyramids.

এটি পিরামিডদের রক্ষা করে।

It’s going to be quite a long walk in the sun.

রোদে বেশ দীর্ঘ পথ হাঁটতে হবে।

Wait here.

এখানে অপেক্ষা কর।

I will go and fetch a couple of sandwiches and water from the car.

আমি গিয়ে গাড়ি থেকে কয়েকটা স্যান্ডউইচ এবং জল নিয়ে আসি।

Ishan!

ইশান!

Ishan, Ishan

ঈশান, ঈশান

Ma, the Sphinx is talking to me!

মা, ফিনিক্স আমার সাথে কথা বলছে!

Ishan’s mother was already gone.

ঈশানের মা আগেই চলে গিয়েছিলেন।

How do you know my name?

তুমি আমার নাম কিভাবে জানলে?

I know many things.

আমি অনেক কিছুই জানি।

I know you are Ishan from Raiganj.

আমি জানি তুমি রায়গঞ্জের ইশান।

You study in Class VI.

তুমি ষষ্ঠ শ্রেণিতে পড়াশুনা কর।

Do you want to know the history of this place?

তুমি কি এই জায়গার ইতিহাস জানতে চাও?

I don’t like studying history.

আমি ইতিহাস পড়াশোনা ভালো না।

I can’t remember dry facts.

আমি শুকনো ঘটনা মনে রাখতে পারি না।

I will show you something you will never forget.

আমি তোমাকে এমন কিছু দেখাব যা তুমি কখনও ভুলেতে পারবে না।

Close your eyes and open them again.

তোমার চোখদুটো বন্ধ কর এবং তাদের আবার খোলো।

Ishan, Egypt is the gift of the river Nile.

ইশান, মিশর নীলনদের উপহার।

You are now standing by the Nile.

তুমি এখন নীল নদের পাশে দাঁড়িয়ে আছো।

Now close your eyes and open them again.

এখন তোমার চোখ বন্ধ কর এবং তাদের আবার খোলো।

Around five thousand years ago a great civilisation flourished in Egypt, mainly led by the Pharaohs.

প্রায় পাঁচ হাজার বছর আগে মিশরে একটি বৃহত্‍ সভ্যতার বিকাশ ঘটে, প্রধানত ফেরাওদের নেতৃত্বে।

The kings were wise…

রাজারা জ্ঞানী ছিল …

…and the soldiers were brave.

… এবং সৈন্যরা সাহসী ছিল।

Ancient Egypt was also a land of prosperity and festivals.

প্রাচীন মিশর সমৃদ্ধি এবং উত্‍সবের দেশও ছিল ।

O Sphinx, tell me about the pyramids.

হে ফিনিক্স, আমাকে পিরামিড সম্পর্কে বল।

The pyramids were funerary edifices of the pharaohs.

পিরামিডগুলি ছিল ফারাওদের সমাধি অট্টালিকা।

Pharaoh Khufu’s pyramid is the biggest pyramid.

ফারাও খুফুর পিরামিড হ’ল বৃহত্তম পিরামিড।

Before the burial, the bodies of royal persons had to go through mummification.

কবর দেওয়ার আগে রাজ পরিবারের ব্যক্তিদের মরদেহ মমি করা হয়েছিল।

The Egyptian priests found a way to preserve the dead bodies.

মিশরীয় পুরোহিতরা মৃতদেহ সংরক্ষণের জন্য একটি উপায় খুঁজে পেয়েছিল।

Spices, chemicals and oils were used by them.  

তারা মশলা, রাসায়নিক পদার্থ এবং তেল ব্যবহার করেছিল।

That is how they made… a mummy.

এভাবেই তারা তৈরি করত… মমি।

Look, that’s queen Nefertiti; perhaps the most beautiful queen of Egypt.

দেখো, ওটা রানী নেফারতিতি; সম্ভবত মিশরের সবচেয়ে সুন্দরী রানী।

He is king Tutenkhamun who died in his teens.

তিনি রাজা তুতানখামুন যিনি কৈশোরে মারা গিয়েছিলেন।

His body is preserved as a mummy. 

তার দেহটি মমি হিসাবে সংরক্ষিত আছে।

That’s Howard Carter who discovered Tutenkhamun’s tomb in 1922.

এটাই হাওয়ার্ড কার্টার যিনি ১৯২২ সালে তুতেনখামুনের সমাধিটি আবিষ্কার করেছিলেন।

Tutenkhamun

তুতেনখামুন

I see you have not moved from the spot since I left you.

আমি দেখছি আমি তোমাকে ছেড়ে চলে আসার পর থেকে জায়গা থেকে সরে যাও নি।

We are going to see a lot of amazing things yet, the pyramid of Pharaoh Khufu and the tomb of Tutenkhamun.

আমরা অদেখা অনেক আশ্চর্যজনক জিনিস দেখতে যাচ্ছি, ফারাও খুফুর পিরামিড এবং টুটেনখামুনের সমাধি।

Ma, Khufu’s pyramid is the largest in Egypt and Tutenkhamun was a teen emperor!

মা, খুফুর পিরামিড মিশরের বৃহত্তম এবং তুতেনখামুন ছিলেন কিশোর সম্রাট!

I’m immensely surprised that Pharaohs and Egyptian history is so well known to you, Ishan! Are you beginning to like history?

আমি অত্যন্ত অবাক হয়েছি যে ফারাও এবং মিশরীয় ইতিহাস তোমার এতটাই সুপরিচিত, ঈশান! তুমি কি ইতিহাস পছন্দ করতে শুরু করছ?

Yes.

হ্যাঁ।

Thank you, Sphinx!

ধন্যবাদ, স্পিংক্স।

Land of the Pharaohs (Lesson 5) Questions – Answers | Class 6

Activity 1

Tick the correct alternative:

(A) Ishan and his mother  visited (Giza/Luxor/ Alexandria) to see the pyramids.

Ans: Ishan and his mother  visited Giza to see the pyramids.

(b) A pyramid is a huge (rectangular/ cylindrical/ triangular) monument.

Ans: A pyramid is a huge triangular monument.

(c) River (Nile/Bhagirathi/ Volga) flows through Egypt.

Ans: River Nile flows through Egypt.

(d) The teen emperor of Egypt was (Khufu/Cephran/ Tutenkhamun).

Ans: The teen emperor of Egypt was Tutenkhamun.

Activity 2

Complete the followings sentences with information from the text:

(a) The Pharaohs lived _________________________________

Ans: The Pharaohs lived in Egypt.

(b) Sphinx in a rock statue _________________________________

Ans: Sphinx is a rock statue with a human head and a lion’s body.

(c) Ishan’s mother went to fetch ________________ from the car.

Ans: Ishan’s mother went to fetch a couple of sandwiches and water from the car.

(d) The Egyptian  priests preserved the dead bodies by using _________________________________

Ans: The Egyptian priests preserved the dead bodies by using Spices, chemicals and oils.

Activity 3

3. Answer the following question:

Why do you think that at the end of the day Ishan tells his mother that he likes history?

Ans: In Egypt, Ishan saw and experienced the wonderful Sphinx. Through this practical experience, Ishan was deeply impressed. I think it is curiosity that rouses his interest in history.

Activity 4

Fill in the chart with information from the text :

WhoWhatWhen
The Sphinxshowed Ishan the river NileIshan closed and opened his eyes.
Ishandid not move from the spothis mother went to fetch a couple of sandwiches and water from the car.
(c) Royal personshad to go through mummificationbefore buried
(d) Howardy Carterdug Tutenkhamun’s tombin 1922

Activity 5

Answer the following question in complete sentences :

(a) Why was Ishan’s father not able to accompany him to Egypt?

Ans: Ishan’s mother won a prize at a singing competition. It sponsored the tour to Cairo for two persons only. So, Ishan’s father wanted Ishan to go there with his mother.

(b) What does the Sphinx represent ?

Ans: The sphinx represents intelligence and strength.

(c) What is the biggest pyramid of Egypt ?

Ans: Pharaoh Khufu’s pyramid is the biggest pyramid of Egypt.

(d) Why was Ishan’s mother surprised when she returned to her son?

Ans: Ishan’s mother was surprised to see that Ishan did not move from the spot where she left him.

Activity 6(a)

6. Fill in the gaps with appropraite verbs:

(i) The girl __________ playing alone.

Ans: The girl is playing alone.

(ii) A carpenters and a blacksmith _______ in our street.

Ans: A carpenters and a blacksmith arei in our street.

(iii) The king _________ very powerful.

Ans:- The king is very powerful.

(vi) The sisters and brothers__________ running in the field.

Ans:- The sisters and brothers are running in the field.

Activity 6(b)

7. Fill in the blanks with verbs in agreement with their subjects:

(i) Curry and rice ___________ my favorite dish.

Ans:- Curry and rice is my favorite dish.

(ii) No news _________ good news.

Ans:- No news is good news.

(iii) Everyone __________ present today in the class.

Ans:- Everyone is present today in the class.

(iv) Neither his father nor his mother _______ alive.

Ans:- Neither his fathers nor his mothers is alive.

Activity 6(c)

8. Using the Help Box fill in the blanks with suitable adverbs. The type of adverb you need to use in indicated in the brackets:

(i) The book is _________ written. (Manner)

Ans:- The book is well written.

(ii) I cannot find my pet dog __________ (Place)

Ans:- I cannot find my pet dog here.

(iii) you shall _________ see a film. (Time)

Ans:- You shall soon see a film.

(iv) The soldiers fought _________. (Manner)

Ans:- The soldiers fought bravely

 Help Box :  well, bravely, here, soon, early

Activity 7

9. Make meaningful sentences of your own with the following words:

(i) monument:  The Victoria Memorial is a great monument in Kolkata.

(ii) mummy: I have seen a mummy in the museum.

(iii) civilisation: Harappa  is an ancient civilisation.

(iv) spot: The boy has a dark spot in his cheek.

Activity 8(a)

10. Imagine one day you are walking back home from school. Suddenly you notice something which hadn’t been there before-a sturdy door in an old familiar building. As you touch the door it slowly opens inviting you to a different world. Write in about sixty words a paragraph on your sudden visit to such a strange place, using the following hints:

name of the place – description of the place – sights and sounds – what interested you the most – your feelings

Ans: Last Saturday I was returning home from school. I took another road that day with my friends. When we separated from each othet after some distance, I was walking alone. Suddenly I heard a creaking sound from a nearby house. It was an old and abandoned house. I entered the house out of curiosity. I was surprised to see six black cats lying on the ground. As soon as they saw me, they ran towards me to attack. I shut down the door immediately and ran away from there. It  was a quite frightening and strange experience.

Activity 8(b)

11. Using the information given below, write a paragraph in about sixty words on the river Nile, the longest river of the world:

Name of the riverthe Nile
LocationAfrica
Length6,650 km
Flows intoThe Mediterranean Sea
Why so important to the ancient Egyptiansprovided water, food, transportation, excellent soil
Cities near the riverCairo, Port Said, Alexandria

Ans: The Nile is the longest river in the world. It is about 6650 km long.It is located in Africa and flows into the Mediterranean Sea. It is the backbone of Egypt. It provided water and food to the Egyptians. It helps in transportation. The soil on either side is fertile for crops. Cairo, Port Said, and Alexandria are the three major cities situated beside it. Cairo is the capital city of Egypt.

Read More👇

Lesson 1 It All Began With Drip Drip
Lesson 2 The Adventurous Clown
Lesson 3 The Rainbow
Lesson 4 The Shop That Never Was
Lesson 5 Land of The Pharaohs
Lesson 6 How The Little Kite Learned to Fly
Lesson 7 The Magic Fish Bone
Lesson 8 Goodbye to The Moon
Lesson 9 I Will Go With My Father A-ploughing
Lesson 10 Smart Ice Cream
Lesson 11 The Blind Boy
Lesson 12 Rip Van Winkle

Spread the love

You cannot copy content of this page