Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

About the Author:

Charles John Huffam Dickens (1812-1870) was a British writer whose notable works are Oliver Twist, A Christmas Carol, A Tale of Two Cities, David Copperfield etc. During his life time and even in present times, his works have always enjoyed great popularity and he is generally regarded as the greatest novelist of the Victorian period. The present text is an adaptation from his popular short story The Magic Fish Bone.

চার্লস জন হাফাম ডিকেন্স (১৮১২-১৮৭০) ছিলেন একজন ব্রিটিশ লেখক, যার উল্লেখযোগ্য রচনাগুলি হল Oliver Twist, A Christmas Carol, A Tale of Two Cities, David Copperfield ইত্যাদি। তাঁর জীবনের সময়কালে এবং বর্তমান সময়েও তাঁর রচনাগুলি সর্বদা বিশাল জনপ্রিয়তা পেয়েছে এবং তাকে সাধারণত ভিক্টোরিয়ান আমলের সেরা উপন্যাসকার হিসাবে বিবেচনা করা হয়। বর্তমান পাঠ্যটি তাঁর জনপ্রিয় ছোট গল্প The Magic Fish Bone -এর একটি রূপান্তর।

The Magic Fish Bone (Part 1) Bengali Meaning | Lesson 7 | Class 6 English

There was once a king, and he had a Queen.

একবার এক রাজা ছিল, এবং তাঁর একজন রানী ছিল।

They had several children.

তাদের বেশ কয়েকটি সন্তান ছিল।

Alicia was the eldest, who looked after the other children.

অ্যালিসিয়া ছিলেন সবচেয়ে বড়, যিনি অন্যান্য বাচ্চাদের দেখাশোনা করতেন।

The King was, in his private profession, under the government.

রাজা তাঁর ব্যক্তিগত পেশায়, সরকারের অধীনে ছিলেন।

The Queen’s father had been a medical man out of town.

রাণীর বাবা শহরের বাইরে চিকিৎসক ছিলেন।

One day, the king was going to the office when he stopped at the fishmonger’s shop.

একদিন রাজা অফিসে যাচ্ছিলেন যখন তিনি মাছের দোকানে থামলেন।

He needed to buy a pound and a half of salmon which the Queen had requested him to send home.

তার দেড় পাউন্ড সালমন মাছ কেনার দরকার  ছিল যা রানী তাকে বাড়ি পাঠানোর অনুরোধ করেছিলেন।

He had not proceeded far after finishing his shopping, when the fishmonger’s errand-boy came running after him.

তিনি কেনাকাটা শেষ করে খুব বেশি এগিয়ে যাননি, যখন মাছের দোকানের  বার্তাবাহক ছেলেটি তার পিছনে ছুটে এল।

He said, “Sir, you didn’t notice the old lady in our shop.

সে বলল, “স্যার, আপনি আমাদের দোকানের বৃদ্ধা মহিলাকে লক্ষ্য করেন নি।

“What old lady?” enquired the King.

“কি বুড়ি?” রাজা জানতে চাইলেন।

“I saw none.”

আমি কাউকে দেখিনি।

Now, the King had not seen any old lady because she had been invisible to him, though visible to the fishmonger’s boy.

এখন, রাজা কোনও বৃদ্ধ মহিলাকে দেখেননি কারণ তিনি তার কাছে অদৃশ্য ছিলেন, যদিও মাছের দোকানের ছেলেটির কাছে দৃশ্যমান ছিলেন।

The Magic Fish Bone(Part 1) Questions -Answers | Lesson 7 | Class 6 English

Activity 1

Tick (√) the correct alternative:

(a) Alicia looked after

(i) the fishmonger
(ii) her brothers and sisters √
(iii) the old lady

(b) The queen’s father had been a

(i) medical man √
(ii) postman
(iii) tailor

(c) The king wanted to buy salmon weighing

(i) a pound
(ii) a pound and a half √
(iii) two pounds

(d) The old lady had been visible to

(i) the queen’s father
(ii) the king
(iii) the fishmonger’s boy 

Activity 2

Rearrange the following sentences in the correct order and put the numbers in the given boxes:

(1) The old lady had been invisible to the king. (6

(2) He bought salmon. (2)

(3) The errand boy came running after him. (4)

(4) The king stopped at the fishmonger’s shop. (1)

(5) The errand boy asked if the king had seen the old lady. (5)

(6) He left the shop.( 3)

Activity 3

Answer the following question:

“The king, in his private profession, was under the government.” Is this king similar to the stories of other kings that you have read so far?

Ans: No, Here the king was not the supreme leader like kings of other stories. He worked under the government.

The Magic Fish Bone (Part 2) Bengali Meaning | Lesson 7 | Class 6

Just then, the old lady came trotting up! She was dressed in shot-silk of the richest quality.

ঠিক তখনই, বৃদ্ধা মহিলাটি ধীরগতিতে এলেন! তিনি সর্বোৎকৃষ্ট  শট সিল্ক পরিহিতা ছিলেন।

“King Watkins the first, I believe?” “Watkins,” replied the King, “is my name.”

“রাজা প্রথম ওয়াটকিন্স, আমি বিশ্বাস করি?” রাজা উত্তর দিলেন, “ ওয়াটকিন্স, আমার নাম।”

“Papa of the beautiful princess Alicia?” The old lady asked.

“সুন্দরী রাজকন্যা অ্যালিসিয়ার বাবা?” বুদ্ধা জিজ্ঞাসা করলেন।

“Yes,” King Watkins replied.

“হ্যাঁ,” রাজা ওয়াটকিন্স জবাব দিলেন।

“You are going to the office?” said the old lady.

“আপনি অফিসে যাচ্ছেন?” বৃদ্ধা বললেন।

It instantly flashed upon the king that she must be a Fairy, or how could she know that?

তৎক্ষনাৎ রাজার মনে হল যে তিনি নিশ্চয়ই একজন পরী, অথবা কীভাবে তিনি তা জানতে পারলেন?

“You are right,” said the old lady, answering his thoughts, “I am the Good Fairy Grandmarina.

“আপনি ঠিক” বৃদ্ধা তার চিন্তাভাবনার জবাব দিয়ে বললেন, “আমি ভাল পরী গ্র্যান্ডমারিনা।

Listen. 

শুনুন।

When you return home to dinner, invite the princess Alicia to have some of the salmon you bought just now.

আপনি যখন বাড়িতে রাতের খবরের জন্য ফিরবেন, রাজকন্যা অ্যালিসিয়াকে আমন্ত্রণ জানাবেন কিছুটা সলমান মাছ খাওয়ার জন্য যেটা আপনি এই মাত্র কিনলেন।

When the beautiful princess finishes eating, you will find she will leave a fish-bone on her plate.

সুন্দরী রাজকন্যা যখন খাওয়া শেষ করবে, আপনি দেখতে পাবেন সে তার প্লেটে একটি মাছের হাড় ফেলে রাখবে।

Tell her to dry it, and to rub it, and to polish it till it shines like mother-of-pearl.

তাকে এটি শুকনো করতে এবং ঘষতে বলুন এবং মসৃণ করতে বলুন যতক্ষণ না এটি সর্বশ্রেষ্ঠ মুক্তোর মতো চকচক না হয়ে যায়।

Ask her to take care of it as a present from me.”

তাকে এটি  আমার কাছ থেকে পাওয়া উপহার হিসাবে রাখতে বলুন।”

“Is that all?” Asked the King.

“এটাই কি সব?” রাজা জিজ্ঞাসা করলেন।

“Tell the princess Alicia, with my love, that the fish-bone is a magic present which can be used only once.

“আমার ভালোবাসার সাথে রাজকন্যা অ্যালিসিয়াকে বলুন যে মাছের-হাড়টি এমন একটি যাদুর উপহার যা শুধু একবার ব্যবহার করা যেতে পারে।

It will bring her, only once, what she wishes for-provided she wishes for it at the right time.

তিনি যদি সঠিক সময়ে ইচ্ছা প্রকাশ করেন, তাহলে, শুধুমাত্র একবার, তিনি যা চাইবেন এটি তাই নিয়ে আসবে।

That is the message. Take care of it.”

এটাই বার্তা। এটির খেয়াল রাখবেন।”

With those words, Grandmarina vanished.

এই কথা বলে, গ্র্যান্ডমারিনা অদৃশ্য হয়ে গেলন।

The King went on and on, till he came to his office.

রাজা তাঁর অফিসে না আসা পর্যন্ত চলতে থাকলেন।

There he wrote and wrote and wrote, till it was time to go home again.

সেখানে তিনি বারবার লিখলেন, যতক্ষণ না আবার বাড়ি যাওয়ার সময় হয়।

Then he invited the princess Alicia, as the fairy had directed him, to take the salmon.

তারপরে তিনি রাজকন্যা অ্যালিসিয়াকে আমন্ত্রণ জানালেন, যেমনভাবে পরী তাকে নির্দেশ দিয়েছিলেন, সালমন খাওয়ার জন্য।

And when she had enjoyed it very much, he saw the fish-bone on her plate and delivered the Fairy’s message.

এবং যখন তার খুব ভালো ভাবে খাওয়া হয়ে গেল, তিনি তার প্লেটে মাছের হাড়টি দেখলেন এবং পরীর বার্তাটি  পৌছে দিলেন।

Princess Alicia took care to dry the bone, and to rub it, and to polish it till it shone like mother-of-pearl.

প্রিন্সেস অ্যালিসিয়া হাড়টি যত্নসহকারে শুকনো করলেন এবং এটিকে ঘষলেন এবং সর্বশ্রেষ্ঠ মুক্তোর মতো চকচক না হওয়া অবধি মসৃণ (পালিশ) করলেন।

The Magic Fish Bone (Part 2) Questions – Answers | Lesson 7 | Class 6 English

Activity 4

Complete the following  sentences with information from the text:

(a) The old lady dressed in _____________________________

Ans: (a) The old lady dressed in shot.

(b) King Watkins was the father of _________________________

Ans: King Watkins was the father of Princess Alicia.

(c) The fish bone was ____________________________________

Ans: (c) The fish bone was the magic present for the beautiful Princess Alicia.

(d) Princess Alicia took care to ______________________________

Ans: (d) Princess Alicia took care to dry the bone, and to rub it, and to polish it.

Activity 5

Answer the following question in complete sentences:

(a) Why did the king think that the lady was a fairy?

Ans: The king thought that the old lady was a fairy because she knew his name, the name of his daughter and that the king was going to his office.

(b) What was the message given by Grandmarina?

Ans: The message given by Grandmarina was that the fish-bone is a magic present for Princess Alicia and it will fulfill her any wish for only once.

(c) When did Grandmarnia vanish ?

Ans:  Grandmaria vanished after instructing the king to invite Princess Alicia to dinner and describing the procesures to get the magic fish-bone.

(d) What did the king do his office ?

Ans: The king wrote and wrote and wrote in his office.

The Magic Fish Bone (Part 3) Bengali Meaning | Lesson 7 | Class 6 English

Days went by.

কিছুদিন কেটে গেল।

One morning, the King came into Alicia’s room.

একদিন সকালে রাজা এলিসিয়ার ঘরে ঢুকলেন।

He was sighing heavily, and seemed low spirited.

তিনি জোরে জোরে শ্বাসপ্রশ্বাস নিচ্ছিলেন, এবং তাকে মনমরা দেখাচ্ছিল।

He sat down miserably, leaning his head upon his hand, and his elbow upon the kitchen table.

দু’হাতের উপর মাথাটা রেখে এবং নিজের কনুইটি  রান্নাঘরের টেবিলের উপরে রেখে তিনি অসহায়ভাবে বসে পড়লেন।

Alicia asked, “What is the matter, Papa?”

অ্যালিসিয়া জিজ্ঞাসা করলেন, “বাবা কী ব্যাপার?”

“I am extremely poor, my child,” the King replied.  

“আমি অত্যন্ত গরিব, আমার সন্তান” রাজা জবাব দিলেন।

“Have you no money at all, Papa?” Alicia enquired.”

বাবা তোমার কি কোনো টাকা নেই?” অ্যালিসিয়া জানতে চাইলেন।

“None, my child.”

“কিছুই নেই, আমার বাছা।”

“Is there no way left of getting any, Papa?”

“বাবা এটি (টাকা) পাওয়ার কি কোন রাস্তা নেই?”

“No way,” said the King.

“কোনও উপায় নেই,” রাজা বললেন।

“I have tried very hard, and I have tried all ways.”

“আমি খুব চেষ্টা করেছি, এবং আমি সব দিক চেষ্টা করেছি।”

When she heard those last words, the princess Alicia began to put her hand into the pocket where she kept the magic fish-bone.

যখন তিনি এই শেষ কথাটি শুনলেন, রাজকন্যা অ্যালিসিয়া পকেটে তার হাত ঢুকাতে শুরু করল যেখানে তিনি যাদু মাছের-হাড় রেখেছিলেন।

“Papa,” said she, “when we have tried very hard, and tried all ways, we must have done our very best?”

“বাবা” তিনি বললেন, “যখন আমরা খুব চেষ্টা করেছি, এবং সমস্ত উপায় চেষ্টা করেছি, আমরা অবশ্যই আমাদের সবটা(সবচেয়ে সেরা) করেছি?”

“No doubt, Alicia.”

“সন্দেহ নেই, অ্যালিসিয়া।”

“When we have done our very best, Papa, and that is not enough, then I think the right time must have come for asking help of others.”

“বাবা, আমরা যখন আমাদের সেরা কাজ করেছি এবং সেটি যথেষ্ট নয়, তখন আমি মনে করি অন্যের সাহায্য চাওয়ার জন্য সঠিক সময়টা অবশ্যই এসেছে।”

This was indeed the very secret connected with the magic fish-bone.

এটি নিশ্চয়ই ম্যাজিক মাছের হাড়ের সাথে যুক্ত খুব গোপন রহস্য।

So she took out from her pocket the magic fish-bone that had been dried and rubbed and polished till it shone like mother-of-pearl.

তাই তিনি তার পকেট থেকে জাদুর মাছের হাড়টি বের করলেন যেটিকে শুকনো করা হয়েছে এবং ঘষে ফেলা  হয়েছে এবং সর্বশেষ্ঠ মুক্তোর মতো চকচক না হওয়া পর্যন্ত পালিশ করা হয়েছে।

She gave it a little kiss and wished it was salary day.

তিনি এটিকে একটি ছোট্ট চুম্বন দিলেন এবং দিনটি বেতনের দিন হিসাবে চাইলেন।

And immediately the King’s salary came rattling down the chimney, and bounced into the middle of the floor.

এবং সঙ্গে সঙ্গে রাজার বেতন চিমনি বেয়ে   ঘরঘর শব্দে নিচে নেমে  এল এবং মেঝের মাঝখানে লাফিয়ে উঠল।

Immediately afterwards, the good fairy Grandmarina came riding in, in a carriage drawn by four peacocks, dressed in silver and gold.

ঠিক তার পরেই, ভাল পরী গ্র্যান্ডমারিনা রৌপ্য এবং সোনার পোশাক পরে, চারটি ময়ূর আঁকানো একটি গাড়ীতে চড়ে এলেন।

“Alicia, my dear,” said the charming old fairy, “How do you do?’

“অ্যালিসিয়া, আমার প্রিয়,”  মনোহরা পরীটি বললেন, “তুমি কেমন আছ?”

The princess Alicia embraced her.

রাজকন্যা অ্যালিসিয়া তাকে জড়িয়ে ধরলেন।

Grandmarina turned to the King then.

গ্র্যান্ডমারিনা তখন রাজার দিকে ফিরে তকালেন।

“I suppose you know the reason now why Alicia did not use the fish-bone sooner?”

“আমার মনে হয় আপনি এখন কারণটি জানেন কেন অ্যালিসিয়া তাড়াতাড়ি মাছের হাড়টি ব্যবহার করেননি?”

The King made her a shy bow. 

রাজা তাকে লাজুকভাবে প্রণাম করলেন।

“It only remains,” said Grandmarina in conclusion, “to make an end to the fish-bone.”

গ্র্যান্ডমারিনা বলেছিলেন, “এটি রয়ে গেছে কেবলমাত্র মাছের হাড়টির অবসান ঘটাতে।”

So she took it from the hand of the princess Alicia, and it was instantly grabbed by the little snapping pug-dog next door!

তাই তিনি রাজকন্যা অ্যালিসিয়ার হাত থেকে এটি নিলেন এবং এটা সঙ্গে সঙ্গে পাশের বাড়ির ছটপটে পাব-ডগটি( এক বিশেষ প্রজাতির কুকুর) খপ করে নিয়ে গেল।

The Magic Fish Bone ( Part 3) Questions – Answers | Lesson 7 | Class 6

Activity 6

Write ‘T’ for true statements and ‘F’ for false statements in the given boxes. Give supporting statements for each of your answers:

(a) One morning Alicia found the king to be very happy. [ F ]

S.S👉 He was sighing heavily, and seemed low spirited.

(b) Alicia had kept the magic fishbone in the drawer of her room.[ F ]

S.S👉 Alicia began to put her hand into the pocket where she kept the magic fish-bone.

(c) The king’s problem was solved by the magic fishbone. [ T ]

S.S👉 And immediately the king’s salary came rattling down the chimney, and bounced into the middle of the floor.

(d) In the end Alicia handed over the fishbone to the old fairy. [ T ]

S.S👉  So she took it from the hand of the princess Alicia.

Activity 7

Answer the following question in complete sentences:

(a) Why was the king feeling miserable?

Ans: The king was feeling miserable because he had no money.

 (b) What was to Alica the right moment for asking help from others ?

Ans: To Alicia the right moment for asking help from others was when they had done their best.

 (c) Why did Grandmarina wish to make an end of the fish bone?

Ans: Grandmarina wished to make an end of the fish-bone because it could be used only once.

Activity 8(a) 

Use the words to make sentences in the form of a statement:

(i) east, the, in, rises, sun, the

Ans: The sun rises in the east.

(ii) meat, the, dog, eats

Ans: The dog eats meat.

Activity 8(b)

Use the words to make sentences in the form of a question:

(i) are, where, going, you

Ans: Where are you going?

(ii) this, not, book, is , your

Ans: Is this not your book?

Activity 8(c)

Identify which of the following sentences are Assertive and which are interrogative:

(i) He spent my years of his life in a village. (Assertive Sentence)

(ii) Where do you live? (Interrogative Sentence)

(iii) Nobody was absent today. (Assertive Sentence)

(iv) Did you not hear the bell? ( Interrogative Sentence)

Activity 9(a)

Replace the underlined words with their antonyms:

(i) I helped a poor girl yesterday.

Ans: I helped a rich girl yesterday.

(ii) He came sooner than expected.

Ans: He came later than expected.

(iii) I saw a big plant by the roadside..

Ans: I saw a tiny plant by the roadside.

(iv) She read the conclusion of the novel.

Ans: She read the introduction of the novel.

Activity 9(b)

Make meaningful sentences of your own with the following words:

(i) flashed : The car’s bright light flashed upon my face.

(ii) Present : I have a present for you.

(iii) message : He left a message for me.

(iv) directed : Do as directed.

Activity 10(a)

Read the following passage and fill in the chart with information from the passage:

Salmon is a fish that lives along the seaside. Salmon is born in clean water and migrate to the ocean. A salmon returns to freshwater to lay eggs. After coming out from the egg, a baby salmon stays for six months to three years in freshwater. A salmon can make long journeys, sometimes moving hundreds of miles upstream against the strong current.

(1) Name of the fishSalmon
(2) Place where it is foundSeaside
(3) It migrates tothe ocean
(4) Where it lay eggsfresh water
(5) Time spent in fresh watersix months to three years
(6)Distance travelled by a salmonhundreds of miles

Activity 10(b)

Imagine you met a fairy in your dreams. Write in sixty words what gift you’d have asked from her and why. 

Ans: Last night I went to a fairyland in my dream and there I met a beautiful fairy. She wanted to gift me and I asked for beautiful dresses for the poor children. The poor children of our area cannot buy new dress. So I think I had asked the most beautiful gift from the fairy.

Read More👇

Lesson 1 It All Began With Drip Drip
Lesson 2 The Adventurous Clown
Lesson 3 The Rainbow
Lesson 4 The Shop That Never Was
Lesson 5 Land of The Pharaohs
Lesson 6 How The Little Kite Learned to Fly
Lesson 7 The Magic Fish Bone
Lesson 8 Goodbye to The Moon
Lesson 9 I Will Go With My Father A-ploughing
Lesson 10 Smart Ice Cream
Lesson 11 The Blind Boy
Lesson 12 Rip Van Winkle

Spread the love

You cannot copy content of this page