Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

Lesson 4-My Own True family-Ted Hughes- Class 10

The author and the text: 

Edward James ‘Ted Hughes (1930-1998) was a noted English poet, and had been the Poet Laureate of Great Britain from 1984 till his death. His famous works include Birthday Letters, The Hawk in the Rain and Tales from Ovid.

এডওয়ার্ড জেমস্ টেড হিউজ (১৯৩০-১৯৯৮) ছিলেন একজন বিখ্যাত ইংরেজ কবি এবং ১৯৮৪ সাল থেকে তাঁর মৃত্যু পর্যন্ত তিনি ইংল্যান্ডের সভাকবি ছিলেন। তাঁর বিখ্যাত লেখাগুলির মধ্যে রয়েছে ‘বার্থডে লেটারস্’, ‘দ্য হক ইন দ্য রেইন’ এবং ‘টেলস্ ফ্রম ওভিড’।

The poem describes the magical experience of a young child in an oakwood, and indicates that human beings and trees should thrive as a single family. It focuses strongly on the need to protect our natural environment for the welfare of mankind.

কবিতাটি ওক বনের মধ্যে কবির অত্যাশ্চর্য অভিজ্ঞতার বর্ণনা দেয় এবং নির্দেশ করে যে মানুষ এবং গাছপালার একই পরিবার হিসাবে বেড়ে ওঠা উচিত। মানবজাতির কল্যাণে প্রাকৃতিক পরিবেশকে সুরক্ষিত করা যে কতটা প্রয়ােজনীয় তা কবিতাটি তীব্রভাবে আলোকপাত করে।

My Own True Family -Bengali meaning line by line

Once I crept in an oakwood-I was looking for a stag. 

একবার আমি নিঃশব্দে এক ওকগাছের বনে গিয়েছিলাম — খোঁজ করছিলাম এক পুরুষ হরিণের। 

I met an old woman there-all knobbly stick and rag. 

সেখানে এক বৃদ্ধ মহিলার সাথে আমার দেখা হল — গাঁটওয়ালা লাঠি হাতে ও ছেঁড়া কাপড় পরা।

She said: ‘I have your secret here inside my little bag!

তিনি বললেন, ‘আমার এই ছােটো ব্যাগের মধ্যে তোমার গোপন তথ্য আছে।’

Then she began to cackle and I began to quake. 

তারপর তিনি খ্যাক খ্যাক করে হাসতে লাগলেন এবং আমি কাঁপতে লাগলাম। 

She opened up her little bag and I came twice awake

তিনি তার ছােট্ট ব্যাগটি খুললেন আর আমি যেন আরও সচকিত হয়ে উঠলাম — 

Surrounded by a staring tribe and me tied to a stake

একদৃষ্টে তাকিয়ে থাকা উপজাতি দ্বারা পরিবেষ্টিত , এবং আমি একটা খুঁটিতে বাঁধা। 

They said: ‘We are the oak-trees and your own true family. 

তারা বলল: ‘আমরা হলাম ওক গাছ এবং তােমার নিজের সত্যিকারের পরিবার। 

We are chopped down, we are torn up, you do not blink an eye. 

আমাদের কাটা হয়, ছিঁড়ে ফেলা হয়, তােমরা চোখের পলকও ফেল না। 

Unless you make a promise now-now you are going to die!

এখনই যদি তুমি একটা শপথ না নাও — এখনই তুমি মরে যাবে!

‘Whenever you see an oak-tree felled, swear now you will plant two.

‘যখনই দেখবে একটি ওক গাছ কেটে ফেলা হয়েছে, শপথ করাে তুমি দুটো লাগাবে। 

Unless you swear the black oak bark will wrinkle over you 

যদি তুমি শপথ না করাে, ওক গাছের কালাে ছাল তােমার ওপর ভাঁজ ফেলবে 

And root you among the oaks where you were born but never grew.’

এবং তোমাকে গাছগুলির মাঝে আটকে রাখা হবে যেখানে তােমার জন্ম হয়েছিল, কিন্তু আর বৃদ্ধি হয়নি।” 

This was my dream beneath the boughs, the dream that altered me.

আমি এই স্বপ্নই দেখেছিলাম গাছের তলায়, যে স্বপ্ন আমাকে বদলে দিয়েছিল। 

When I came out of the oakwood, back to human company, 

যখন আমি ওক গাছের বন থেকে বেরিয়ে, মানুষের সংস্পর্শে আবার ফিরে এলাম, 

My walk was the walk of a human child, but my heart was a tree.

আমার হাটা ছিল মানুষের শিশুর মতাে কিন্তু আমার হৃদয়টা হয়ে গিয়েছিল একটি গাছের!

My Own true family – class 10- Comprehension exercises 

1. Choose the correct alternative to complete the following sentences: 



(a) Creeping in an oakwood, the poet was looking for a

(i) goat 
(ii) rhinoceros 
(iii) stag
(iv) buffalo 

Ans: (iii) stag

(b) Whenever an oak tree is felled, the number of trees the poet must plant is

(i) two 
(ii) three 
(iii) four
(iv) five 

Ans: (i) two

(c) When the poet came out of the oakwood, his heart was that of a

(i) stag 
(ii) tree 
(iii) human child
(iv) old woman

Ans: (ii) tree 



2. State whether the following statements are True or False. Provide sentences/phrases/words in support of your answer. 



(a) The old woman held the poet’s secrets in her little bag.

Ans: True

Supporting statement: She said: ‘I have your secret here inside my little bag!

(b) The tree tribe said that the poet is bothered to see the chopping down of oak trees.

Ans: False

Supporting statement: We are chopped down, we are torn up, you do not blink an eye. 

(c) The poet never came out of the oakwood.

Ans: False

Supporting statement: When I came out of the oakwood, back to human company.


3. Answer the following questions:

(a) When did the poet come twice awake?

Ans: When the old woman opened up her bag, the poet awoke twice.

(b) What would happen to the poet if he failed to make the promise?

Ans: The poet would die if he failed to make the promise.

(c) What was it that altered the poet?

Ans: The dream under the boughs of the oak trees altered the poet.


My Own true family – class 10- Grammar in use


4. Change the following into indirect speech:

(a) Rahul asked Dipa,” Will you go to school today?”

Ans: Rahul asked Dipa if she would go to school that day.

(b) Rita said to Ayesha, “Please give me a glass of water.”

Ans: Rita requested Ayesha to give her a glass of water.

(c) The old man told the little girl, “May you be happy!”

Ans: The old man wished that the little girl might be happy.



5. Do as directed:



(a) Ranjan said, “Who does not know the name of Rabindranath?” (Change into affirmative sentence)

Ans: Ranjan said, “Everybody knows the name of Rabindranath.”

(b) Sangeeta runs faster than any other girl in her class. (Rewrite using the positive degree of ‘faster’)

Ans: No other girl in the class runs as fast as Sangeeta.

(c) Kaushiki blamed her friend for the trouble. (Rewrite using the noun form of ‘blamed’)

Ans: Kaushiki put the blame on her friend for the trouble.



My Own true family – class 10- Writing activities

7. Your school is going to host the Inter-school District Sports Competition. Suppose you are the Secretary of the Sports Club of your school. Write a notice (within 100 words) calling students to participate in the competition. Mention the time, date and venue of the competition. Your notice should be countersigned by the Headmistress/Headmaster of your school.

Ans:


NOTICE
Maharaja High School

25.07.2022


(Inter-school District Sports Competition)

All the students are hereby informed that this year our school is going to host the Inter-school District Sports Competition. The competition will be held in our school premises between 11:00 am and 3:00 pm on 30.07.2022. Students willing to participate in this competition are requested to register their names with their respective class teachers within 28.07.2022. A student can compete in maximum three events. For further details all are requested to contact the sports teacher of the school.

Countersigned
Headmaster

Sd/ 
Secretary 
Sports Club 
Maharaja High School

 

• Lesson 1 Father’s Help
• Lesson 2 Fable
• Lesson 3 The Passing Away of Bapu
• Lesson 4 My Own True Family
• Lesson 5 Our Runaway Kite
• Lesson 6 Sea Fever
• Lesson 7 The Cat
• Lesson 8 The Snail

Spread the love

You cannot copy content of this page