Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

The Author and Text :

Jerome Klapka Jerome (1859-1927) is a comic writer and humorist. He is best known for his comic travelogues like Three Men in a Boat and Three Men in a Bummel. The present story is abridged from a chapter in Three Men in a Boat.

জেরোম ক্ল্যাপকা জেরোম (১৮৫৯-১৯২৭) হলেন একজন কমিক লেখক এবং কৌতুকবিদ। থ্রি তাঁর হাস্যকর ভ্রমণ কাহিনী যেমন Three Men in a Boat এবং Three Men in a Bummel এর জন্য তিনি সবচেয়ে বেশি পরিচিত। বর্তমান গল্পটি Three Men in a Boat এর একটি অধ্যায় থেকে সংক্ষিপ্ত করা হয়েছে।

Uncle Podger Hangs a Picture(Unit 1) Bengali Meaning | Class 7 English

You never saw such a commotion up and down a house in all your life, as when my Uncle Podger undertook to do a job.

আপনার সারাজীবনে  সমস্ত বাড়ি জুড়ে আপনি এমন হৈচৈ কখনও দেখেননি যেমনভাবে আমার পোজার কাকা কোনও কাজ করার উদ্যোগ নিতেন।

A picture would have come home from the frame-makers, and be standing in the dining-room, waiting to be put up.

ফ্রেম-নির্মাতাদের কাছ থেকে কোনও ছবি বাড়ি আসত, এবং ডাইনিং রুমে দাঁড়িয়ে টাঙানোড় জন্য অপেক্ষা করছিল।

Aunt Podger would ask what was to be done with it, and Uncle Podger would say: “Oh, you leave that to me. Don’t you, any of you, worry yourselves about that. I’ll do all that.”

কাকিমা পোজার জিজ্ঞাসা করতেন যে এটি দিয়ে কী করা হবে এবং কাকা পোজার বলতেন: “ওহ, ওটা তুমি আমার উপর ছেড়ে দাও। তোমাদের কাউকেই এ ব্যাপারে চিন্তা করবে না। আমি সে সব করবো। “

And then he would take off his coat, and begin.

এবং তারপরে তিনি তার কোট টি খুলে ফেলতেন এবং শুরু করতেন।

He would send the girl out for sixpen’orth of nails, and then one of the boys after her to tell her what size to get.

তিনি মেয়েটিকে ছয় পেনি দামের পেরেক আনার জন্য বাইরে পাঠাতেন, এবং তারপরে ছেলেদের মধ্যে একজনকে তার পিছনে, কী আকারের লাগবে তা তাকে বলার জন্য।

“Now you go and get me my hammer, Will,” he would shout, “and you bring me the rule, Tom. I shall want the step-ladder, and I had better have a kitchen-chair, too. And don’t you go, Maria, because I shall want somebody to hold me the light.

“উইল,এখন তুমি যাও এবং আমাকে আমার হাতুড়ি দাও” তিনি চিৎকার করে বলতেন, “আর টম, তুমি আমাকে রুলটি এনে দাও। আমি ধাপ সিঁড়ি চাই, এবং আমার কাছে রান্নাঘরের চেয়ার হলেও ভাল হয়। এবং মারিয়া, তুমি যাবে না কারণ আমি কাউকে চাই যে আমাকে আলো ধরে রাখবে।

When the girl comes back she must go out again for a bit of picture cord. Tom! Where’s Tom?-Tom, you come here; I shall want you to hand me up the picture.”

মেয়েটি ফিরে এলে তাকে অবশ্যই ছোট ছবি আংটার জন্য বাইরে যেতে হবে। টম! টম কোথায়? -টম, তুমি এখানে আস; আমি চাই তুমি আমাকে ছবিটি তুলে দাও। “

And then he would lift up the picture, and drop it, and it would come out of the frame.

এবং তারপরে সে ছবিটি উপরে তুলে ধরত এবং নিচে ফেলে দিত, এটি ফ্রেম থেকে বাইরে বেরিয়ে আসত।

He would try to save the glass and cut himself.

তিনি কাঁচটি বাঁচানোর চেষ্টা করতেন এবং নিজেকে কেটে ফেলেন।

Then he would spring round the room, looking for his handkerchief.

তারপরে তিনি রুমালের সন্ধানে ঘরের চারদিকে লাফাতে থাকতেন।

He could not find his handkerchief, because it was in the pocket of the coat he had taken off, and he did not know where he had put the coat.

তিনি তার রুমালটি খুঁজে পেতেন না, কারণ যে কোটটি তিনি খুলে ফেলেছেন তার পকেটে এটা ছিল এবং কোটটি তিনি কোথায় রেখেছিলেন তা তিনি জানেন না।

All the house had to leave off looking for his tools, and start looking for his coat; while he would dance round and hinder them.

বাড়ির সমস্ত লোককে তার সরঞ্জাম সন্ধান করতে এবং তার কোটের খোঁজ করতে হত;আর এসময়ে তিনি ঘুরে ঘুরে নাচতেন এবং তাদের বাধা দিতেন।

Doesn’t anybody in the whole house know where my coat is?

এই পুরো বাড়ির মধ্যে কেউ কি জানে না আমার কোটটি কোথায়?

I never came across such a set in all my life – upon my life I didn’t.

আমি আমার জীবনে কখনও এমন ভুল হয় নি/এমন দুর্দশা হয়নি – আমার জীবনে আমি তা করি নি।

Six of you! – and you can’t find a coat that I put down not five minutes ago! Well, of all the-—”

তোমরা ছয় জন! – আর তোমরা একটা কোট খুঁজে পাচ্ছ না যেটা আমি রাখলাম – পাঁচ মিনিটও হয়নি! বেশ, সবাই–

Then he’d get up and find that he had been sitting on it, and would call out: “Oh, you can give it up! I’ve found it myself now.”

তারপরে তিনি উঠে দাঁড়াতেন এবং দেখতে পেতেন যে তিনি এটির উপরে বসে আছেন, এবং ডাকতেন: “ওহ, তোমরা এটি ছেড়ে দাও! এটি আমি এখন নিজেই খুঁজে পেয়েছি।”

When half an hour had been spent in tying up his finger, and a new glass had been got, he would have another go.

আঙ্গুল বাঁধার চেষ্ঠায় যখন আধা ঘন্টা কেটে গেল এবং একটি নতুন গ্লাস পাওয়া গেলে, তার আর একবার যেতে হবে।

Two people would have to hold the chair, and a third would help him up on it, and hold him there.

দু’জনকে চেয়ার ধরে রাখতে হবে, এবং তৃতীয় জন তাকে এর উপর সাহায্য করবে এবং তাকে সেখানে ধরে রাখবে।

A fourth would hand him a nail, and a fifth would pass him up the hammer, and he would take hold of the nail, and drop it.

চতুর্থ লোক তাকে পেরেক দেবে, আর পঞ্চম জন তাকে হাতুড়ি দেবে, আর তিনি পেরেকটি ধরতেন ও তা ফেলে দিতেন।

“There!” he would say in an injured tone, “now the nail’s gone.”

“সেখানে!” তিনি আহত সুরে বলতেন, “এখন পেরেক চলে গেছে।”

And we would all have to go down on our knees and grovel for it.

এবং আমদের সবাইকে আমাদের হাঁটুতে নামতে হত এবং এর জন্য বুকে হাঁটতে হত।

The nail would be found at last, but by that time he would have lost the hammer.

পেরেকটি শেষ পর্যন্ত পাওয়া যেত, তবে ততক্ষণে তিনি হাতুড়িটি হারিয়ে ফেলতেন।

“Where’s the hammer? What did I do with the hammer? Great heavens! Seven of you, gaping round there, and you don’t know what I did with the hammer!”

“হাতুড়িটি কোথায়? আমি হাতুড়িটি দিয়ে কি করলাম? হায় ভগবান! তোমাদের সাত জন, সেখানে চারদিকে দূরে দূরে গেছে, আর তোমরা জান না যে আমি হাতুড়িটি দিয়ে কী করলাম !”

Uncle Podger Hangs a Picture (Unit 1) Questions- Answers | Class 7

Activity 1

Choose the correct from the given alternatives :

(a) The thing which would have come home from frame – makers is

(i) a picture
(ii) A carving on wood
(iii) a picture drawn on a piece of cloth

Ans: (i) a picture

(b) Uncle Podger would take off his

(i) vest
(ii) tie
(iii) coat

Ans: (iii) coat

(c) Uncle Podger would ask

(i) the boy
(ii) the girl
(iii) the charwomen, for sixpen’orth  of nails.

Ans: (ii) the girl

(d) Uncle Podger at first, would drop the

(i) Picture
(ii) hammer
(iii) nail

Ans: (i) Picture

Activity 2

Identify which of the following statements are True and which are False. Give a supporting statement for each of your answers.

(a) There was a commotion in the house when Uncle Podger undertook a job.[True]

Supporting Statement: You never saw such a commotion in the house when.

(b) Uncle Podger did not want to hang the picture.[False]

Supporting Statement: I will do all that

(c) Uncle podger would cut himself and spring round the room searching for his handkerchief.[True ]

Supporting Statement: Then he would ring round the room looking for his handkerchief.

(d) The second thing that Uncle Podger would lose would be the hammer.[ False]

Supporting Statement: He would take hold of the nail and drop it.

Activity 3

Complete the following with information from the text:

(a) Aunt Podger would ask _______________________________ after the picture came to the house.

Ans: Aunt Podger would ask what was to be done with it after the picture came to the house.

(b) Tom was asked to bring _______________________________.

Ans: Tom was asked to bring the rule and the picture.

(c) _____________________________________ as he would be sitting on it.

Ans: Uncle Podger would not found the coat himself as he would be sitting on it.

Activity 4

Answer the following questions:

(a) Name the children of Uncle podger.

Ans: They are Will and Tom.

(b) What did Uncle Podger ask the children to bring for him?

Ans: Uncle podger asked the children to bring a nail, rule, a step-ladder, a kitchen chair, a light and a bit of picture cord.

(c) How did Uncle Podger cut himself?

Ans:While lifting up the picture, Uncle Podger would drop it. He would try to save the glass and cut himself.

(d) Why did Uncle Podger want his coat ?

Ans: Uncle Podger wanted his coat because he was searching for his handkerchief which was in the pocket of the coat.

(e) Where did he find his coat?

Ans: He found his coat from his seat because he had been sitting on it.

Uncle Podger Hangs a Picture Bengali Meaning (Unit II) | Lesson 5 | Class 7

We would find the hammer for him, and then he would have lost sight of the mark he had made on the wall, where the nail was to go in.

আমরা তার জন্য হাতুড়িটি খুঁজে পেতাম, আর তারপরে তিনি দেওয়ালে উপরে পেরেক বসানোর জন্য যে চিহ্নটি তৈরি করেছিলেন সেটি হারিয়ে ফেলতেন।

Each of us had to get up on the chair beside him, and see if we could find it.

আমাদের প্রত্যেককে তার পাশে চেয়ারে উঠে দাঁড়াতে হত এবং দেখতে  হত আমরা এটি খুঁজে পেতে পারি কিনা।

We would each discover it in a different place, and he would call us all fools.

আমরা প্রত্যেকে এটি আলাদা আলাদা জায়গায় আবিষ্কার করতাম, এবং তিনি আমাদের সকলকে বোকা বলতেন।

Trying to reach a point three inches beyond what was possible for him to reach, the string would slip, and down he would slide on to the piano.

যতটা তার পৌঁছান সম্ভব তার চেয়ে তিন ইঞ্চি ছাড়িয়ে একটি পয়েন্টে যেখানে তিনি পৌঁছানোর চেষ্টা করতেন, তারটি পিছলে যেত, এবং নীচে পিছলে তিনি পিয়ানোর উপর পড়ে যেতেন।

At last, Uncle Podger would get the spot fixed, and put the point of the nail on it with his left hand, and take the hammer in his right hand.

শেষ অবধি, আঙ্কেল পোজার চিহ্নটি ঠিক করে নিতেন এবং তার বাম হাত পেরেক বসানোর চিহ্নটির উপরে রাখতেন এবং ডান হাতে হাতুড়িটি নিতেন।

And with the first blow, he would smash his thumb, and drop the hammer, with a yell, on somebody’s toes.

এবং প্রথম আঘাতের সাথে, তিনি তার বুড়ো অঙ্গুলটি থেঁতলে ফেলবেন এবং চিৎকার দিয়ে হাতুড়িটি কারও পায়ের আঙ্গুলের উপর ফেলে দেবেন।

Aunt Maria would mildly observe that, next time Uncle Podger was going to hammer a nail into the wall, she hoped he’d let her know in time.

মারিয়া কাকিমা মৃদুভাবে পর্যবেক্ষণ করতেন, পরের বার পোজার কাকা দেয়ালে একটি পেরেক পুততে গেলে, তিনি আশা করেছিলেন যে তিনি(কাকা) সময়মতো তাকে জানাবেন।।

She could then make arrangements to go and spend a week with her mother while it was being done.

তাহলে তিনি তার মায়ের সাথে এক সপ্তাহ কাটানোর ব্যবস্থা করতে পারেন যখন এটি করা হবে।

“Oh! You woman, you make such a fuss over everything.” Uncle Podger would reply picking himself up. “Why, I like doing a little job of this sort.”

“উহু! মহিলা, তুমি সব কিছুতেই এমন রাগ কর।” পোজার কাকা নিজেকে গর্বের সঙ্গে উত্তর দেবেন। “কারণ , আমি এই ধরণের সামান্য কাজ করা পছন্দ করি।”

And then he would have another try.

এবং তারপরে তিনি আরও একবার চেষ্টা করবেন।

At the second blow, the nail would go clean through the plaster, and half the hammer after it.

দ্বিতীয় আঘাতে, পেরেকটি প্লাস্টারের মধ্য দিয়ে একেবারে চলে যেত এবং এর পিছনে অর্ধেক হাতুড়ি।

Then we would find the rule and the string again, and a new hole was made.

তারপরে আমরা আবার রুলটি এবং তারটি খুঁজে পেতাম এবং একটি নতুন গর্ত তৈরি করা হত।

About midnight, the picture would be up – very crooked and insecure.

প্রায় মধ্যরাতের দিকে, ছবিটি উপরে উঠবে – খুব বাঁকা এবং অসুরক্ষিত।

“There you are,” he would say, stepping heavily off the chair on to the charwoman’s corns, and surveying the mess he had made with evident pride.

চেয়ার থেকে জোরে নামতে গিয়ে পড়তেন কয়লা দানাশস্য রাখার জায়গায় এবং যে গন্ডগোলটা করে রেখেছেন, তা ভালো করে দেখে স্পষ্টতই তার গর্ব  হল।

“Why, some people would have had a man in to do a little thing like that!”

কেন, কিছু মানুষের এমন একটা ছোট কাজ করার জন্য একজন লোককে দরকার হয় ! ”

Uncle Podger Hangs a Picture (Unit 2) Questions – Answers| Lesson 5 | Class 7

Activity 5

Choose the correct answers from given alternatives:

(a) Uncle Podger would call us all

(i) intelligent
(ii) careless
(iii) fools

Ans: (iii) fools

(b) Uncle Podger would slide and fall

(i) on the char-women’s toes
(ii) on the piano
(iii) on the chair

Ans: (ii) on the piano

(c) Uncle Podger’s work would finish

(i) at around midnight
(ii) at mid-day
(iii) in the evening

Ans: (i) at around midnight

Activity 6

Complete the following with information from the text:

(a) Uncle Podger would lose sight of the mark _________________________

Ans: Uncle Podger would lose sight of the mark he had made on the wall, where the nail was to go in.

(b) __________________________ trying to reach a point three inches beyond.

Ans: Uncle Podger was trying to reach a point three inches beyond.

(c) _____________________________ doing a job of this sort.

Ans: Uncle Podger would like doing a job of this sort.

Activity 7

Complete the following information from the text:

Ans:👇

CauseEffect
(a) To find out the spot where the nail was to go in.Each child had to get up beside him on the chair.
(b) Uncle Podger would slip.Uncle Podger would fall on to the piano.
(c)  At the first of the hummerHe would smash his thumb
(d) At the second blow, the nail would go clean through the plaster.A new hole was made.

Activity 8

Answer the following questions:

(a) Give two instances to show the carelessness of Uncle Podger.

Ans: (1) He would have lost the sight of the mark he had made on the wall.

(2) And with the first blow , he would smash his thumb, and drop the hammer with a yell on somebody’s toes.

(b) What did Aunt Podger say after Uncle Podger smashed his thumb ?

Ans: After Uncle Podger smashed his thumb, Aunt Podger said that next time when Uncle Podger was going to hammer a nail into the wall,  she hoped he would let her know in time so she could spend a week with her mother.

(c) How did Uncle Podger react after finishing the task ?

Ans: After finishing the task, Uncle Podger reacted critically and asked himself why some people would have had a man in to do a little thing like that.  

(d) Why was everyone tired after uncle Podger put up the picture on the wall?

Ans: Everyone was tired after Uncle Podger put up the picture on the wall because it took a long time and everyone had to help him continuously.

Activity 9

Match the following words in column A with their meanings in column B:

Ans:👇

AB
(a) sneerMock
(b) evident Clear
(c) wretched Poor
(d) surveyingClosely observing

Activity 10

Find the antonyms of the following words from the texts:

Ans:👇

(a) rapidly 👉 slowly

(b) lost 👉 found

(c) remembered 👉 forgot

(d) roughly 👉 exactly

(e) save 👉 waste

(f) straight 👉 curly

Activity 11

Use the prefixes or suffixes (in-/im-/-al/-some) to form new words:

Ans:👇

(a) different 👉 indifferent

(b) possible 👉 impossible

(c) sufficient 👉 insufficient

(d) arrive 👉 arrival

(e) whole 👉 wholesome

Read More👇
Lesson 1 Book of Nature
Leason 2 The Riddle
Lesson 3 We Are Seven
Lesson 4 The Beauty and the Beast
Lesson 5 Uncle Podger Hangs a Picture
Lesson 6 The Vagabond
Lesson 7 Mowgli’s Brothers/ Mowgli Among the Wolves
Leason 8 The Story of Proserpine
Lesson 9 J C Bose : A Beautiful Mind
Lesson 10 The Echoing Green
Lesson 11 The Axe
Lesson 12 My Diary
Lesson 13 Ghosts in the Verandah

Spread the love

You cannot copy content of this page