Latest Notes

A Shipwrecked Sailor (Lesson 11) Bengali Meaning | Questions – Answers | Class 9 Class 8 English Text Bengali Meaning | Questions and Answers | WBBSE The Man Who Planted Trees (Lesson 13) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Questions & Answers | Class 8 English Essay on Uses and Abuses of Mobile Phones Midnight Express (Lesson 11) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Questions & Answers | Class 8 The Three Greedy Men story | Moral Stories The Hidden Treasure Story | A Farmer and his Three Lazy Sons The Wolf and the Lamb Story |Moral Stories Biography of Kshudiram Bose | Paragraph on Khudiram Bose Tales of Childhood (Lesson 10) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Questions -Answers | Class 8

About the Author

Resipuram Krishnaswami Narayan (1906-2001) was one of the foremost Indian writers in English. He wrote many short stories and novels. Some of his well-known books are The Man-Eater of Malgudi, The Guide, The Sweet Vendor and The English Teacher. He was awarded Padma Bhusan in 1964. The present text is an edited version of his short story ‘The Axe’.

রেসিপুরম কৃষ্ণস্বামী নারায়ণ (১৯০৬-২০০১) ছিলেন ইংরেজির অন্যতম শীর্ষস্থানীয় ভারতীয় লেখক। তিনি অনেক ছোট গল্প ও উপন্যাস রচনা করেন। তাঁর কয়েকটি সুপরিচিত গ্রন্থ হ’ল দ্য ম্যান-ইটার অফ মালগুডি, দ্য গাইড, দ্য সুইট ভেণ্ডার এবং দ্য ইংলিশ টিচার। ১৯৬৪ সালে তাঁকে পদ্ম ভূষণ পুরস্কারে পুরস্কৃত করা হয়। বর্তমান পাঠ্যটি তাঁর ছোট গল্প ‘দ্য এক্স’ এর একটি সম্পাদিত সংস্করণ।

The Axe (Unit 1) Bengali Meaning | Lesson 11| Class 7

Velan was perfectly contented and happy.

ভেলান ছিল সম্পূর্ণভাবে তৃপ্ত ও খুশি।

He demanded nothing more of life.

সে জীবনে আর কিছুই চাইত না।

As far as he could see, the people in the big house too seemed to be equally at peace with life.

যতদূর সে বুঝতে পারতো, বড় বাড়িটির মানুষদেরকেও মনে হতো তারা জীবনে একই রকম শান্তিতে রয়েছে।

One saw no reason why these good things should not go on and on for ever.

এই ভালো জিনিসগুলো চিরকাল চলতে না পারার কোন কারণ কেউ দেখতে পেল না।

But Death peeped around the corner.

কিন্তু নিকটেই মৃত্যু উঁকি দিতে লাগল।

One midnight he was awakened and told that the master was dead.

এক মধ্যরাতে তাকে জাগিয়ে তোলা হল এবং বলা হলো যে বাবু মারা গেছেন।

“What is to happen to the garden and to me? The sons are no good,” he thought at once.

“বাগানের আর আমার কি হবে? ছেলেগুলো তো মোটেই সুবিধার নয়,” সেই মুহুর্তে সে ভাবল।

And his fears proved to be not entirely groundless.

এবং তার ভয় যে পুরোপুরি ভিত্তিহীন নয় তা প্রমাণিত হলো।

The sons were no good, really.

ছেলেগুলো একেবারে সুবিধার নয় সত্যি।

They stayed for a year more, quarrelled among themselves and went away to live in another house.

তারা এক বছরের জন্য থাকলো, নিজেদের মধ্যে ঝগড়া করল এবং অন্য বাড়িতে বাস করার জন্য চলে গেল।

A year later some other family came in as tenants.

এক বছর পরে অন্য একটি পরিবার ভাড়াটে হিসাবে বাস করতে এলো।

The moment they saw Velan they said,” Old gardener?

যে মুহূর্তে তারা ভেলানকে দেখল তারা বলল, “পুরনো মালি?

Don’t be up to any tricks.

একেবারে কোন চালাকি করবে না।

We know the sort you are.

আমরা জানি তুমি কী রকম।

We will sack you if you don’t behave yourself.”

যদি নিজের আচরণ শুধরে না নাও, তোমাকে বরখাস্ত করব।”

Velan found life intolerable.

ভেলানের কাছে জীবন অসহ্য মনে হল।

These people had no regard for a garden.

এই লোকগুলোর বাগানের প্রতি কোন ভালোবাসা নেই।

Fortune, however, soon favoured him.

যাইহোক, ভাগ্য খুব শীঘ্রই তার সহায় হলো।

The tenants left.
ভাড়াটিয়ারা চলে গেল।

The house was locked up for a few years.

বাড়িটা তালা বন্ধ রইল বেশ কয়েকবছর।

Occasionally one of the sons of the late owner came round and inspected the garden.

প্রাক্তন মালিকের কোন এক ছেলে মাঝেমধ্যেই হাজির হতো এবং বাগান পরিদর্শন করত।

Gradually even this ceased.

এমনকি ক্রমশঃ সেটাও বন্ধ হয়ে গেল।

They left the keys of the house with Velan.

তারা বাড়ির চাবি ভেলানের কাছে রেখে গেল।

Occasionally a prospective tenant came down, had the house opened and went away after remarking that it was in ruins.

মাঝে মধ্যে এক একজন সম্ভাব্য ভাড়াটিয়া আসত, ঘর খোলাত এবং বাড়িটি ভাঙাচোরা- এই মন্তব্য করে চলে যেত।

A year later another tenant came, and then another, and then a third.

এক বছর পরে আরও একজন ভাড়াটিয়া এল, তারপরে আরো একজন এবং তারপর তৃতীয় একজন।

No one remained for more than a few months.

কেউই কয়েক মাসের বেশি থাকল না।

And then the house acquired the reputation of being haunted.

আর তার পরে বাড়িটি ভুতুড়ে বাড়ি হিসেবে খ্যাতি অর্জন করলো।

Even the owners dropped the practice of coming and seeing the house.

এমনকি মালিকেরাও বাড়িটিতে আসা ও দেখার অভ্যাসও বন্ধ করে দিল।

Velan was very nearly the master of the house now.

ভেলান এখন প্রায় বাড়ির মালিক হয়ে উঠল।

The keys were with him.

চাবি তার কাছে থাকতো।

He was also growing old.

সেও  বুড়ো হছিল।

When the mood seized him (about once a year) he opened the house and had the floor swept and scrubbed.

যখন তার মনে হত (বছরে একবারের মতো) সে বাড়িটা খুলত, মেঝেগুলো ঝাঁট দিত এবং ঘষে ঘষে পরিষ্কার করত।

But gradually he gave up this practice.

কিন্তু ধীরে ধীরে সে এই অভ্যাস ত্যাগ করল।

He was too old to bother about these things.

সে এত বয়স্ক ছিল যে এই সমস্ত জিনিস নিয়ে চিন্তা করত না।

Years and years passed without any change.

কোনো পরিবর্তন ছাড়াই বছরের পর বছর কাটতে লাগল।

It came to be known as the “Ghost House,” and people avoided it.

বাড়িটি “ভুতুড়ে বাড়ি” নামে পরিচিত হল এবং লোকজন এটিকে এড়িয়ে চলত।

Velan found nothing to grumble about in this state of affairs. 

এই অবস্থায় ভেলানেরও অভিযোগ করার মতো  কিছু ছিল না।

It suited him excellently.

এটা তার সাথে সুন্দরভাবে মানিয়েছিল।

The Axe (Lesson 11) Questions – Answers | Class 7

Activity 1

Identify which of the following statements are True and which are False. Give a supporting statement for each of your answers:

(1) Velan was very happy in the big house. [True]

Supporting Statement👉 Velan was perfectly contented and happy.

(2) The other people of the big house were not so happy. [False]

Supporting Statement👉 As far as he could see, the people in the big house too seemed to be equally at peace with life.

(3) No tenant remained in the house for more than a few months. [True]

Supporting Statement👉 No one remained for more than a few months.

(4) People started avoiding the house. [True]

Supporting Statement👉 It came to be known as the “Ghost House,” and people avoided it.

Activity 2

Complete the following sentences with information from the text:

(a) One midnight he was told _______________________________

Ans:(a) One midnight he was told that the master was dead.

(b) The sons of the late owner left the keys of the house ________________________

Ans: (b) The sons of the late owner left the keys of the house with Velan.

(c) The house acquired the_______________________

Ans: (c) The house acquired the  reputation of being haunted.

(d) Even the owners dropped _____________

Ans: (d) Even the owners dropped the practice of coming and seeing the house.

Activity 3

Answer the following questions:

(a) Who was Velan?

Ans: Velan was the old gardener in R.K Narayan’s short story ‘The Axe’.

(b) Did the tenants have any regard for the garden?

Ans: No, the tenants had no regard at all for the garden.

(c) Did the owners of the house visit the house frequently?

Ans: No, the owners of the house visited the house occasionally and finally stopped visiting.

(d) How did the house acquire the reputation of a ‘Ghost House’?

Ans: The house acquired the reputation of a ‘Ghost House’ as the house remained without any guest for a long time.

The Axe(Unit 2) Bengali Meaning | Lesson 11 | Class 7

But one day a car sounded its horn angrily at the gate.

কিন্তু একদিন দরজায় একটি গাড়ি ক্রুদ্ধভাবে হর্ন বাজাচ্ছিল।

Velan hobbled up with the keys.

ভেলান চাবিগুলি নিয়ে খুঁড়িয়ে খুঁড়িয়ে এসে দাড়াল।

“Have you the keys? Open the gate,” commanded someone in the car.

“তোমার কাছে কি চাবি আছে? দরজা খোলো, ”গাড়ি থেকে কেউ একজন আদেশ করলেন।

“There is a small side-gate,” said Velan meekly.

“একটি ছোট পাশের দরজা আছে,” ভেলান বিনীতভাবে বলল।

“Open the big gate for the car!”

“গাড়ির জন্য বড় দরজা খুলুন!”

Velan had to fetch a spade and clear the vegetation which blocked the entrance.

ভেলানকে একটি কোদাল আনতে হল এবং গাছপালা পরিস্কার করতে হল যা প্রবেশপথে বাধা সৃষ্টি করেছিল।

The gates opened on rusty hinges, creaking and groaning.

দরজাগুলি মরিচাপরা কব্জায় ক্যাঁচক্যাঁচ্ এবং কর্কশ শব্দ করে খোলা হল।

They went round the garden and said, “We have to clear every bit of this jungle. All this will have to go…..”

তারা বাগানের চারদিকে ঘুরল এবং বলল, “আমাদের এই জঙ্গলের প্রতিটি অংশই পরিস্কার করতে হবে। এই সবই যেতে হবে (তুলে ফেলতে হবে)…..”

Some mighty person looked Velan up and down and said, “You are the gardener, I suppose?

শক্তিশালী কোনো ব্যক্তি ভেলানকে উপর থেকে নিচে তাকিয়ে বললেন, “আমার মনে হয়, তুমি বাগানের মালী?

We have not much use for a garden now.

এখন আমাদের বাগানের খুব বেশি ব্যবহার নেই।

All the trees, except half a dozen on the very boundary of the property, will have to go.”

সম্পত্তির দূরের সীমানার ৬টি  বাদে সমস্ত গাছকে যেতে হবে।”

A week later one of the sons of his old master came and told Velan, “You will have to go back to your village, old fellow.

এক সপ্তাহ পরে  বৃদ্ধ কর্তার এক পুত্র এসে ভেলানকে বললেন, ” বৃদ্ধ মানুষ,  তোমাকে গ্রামে ফিরে যেতে হবে।

The house is sold to a company.

বাড়িটি একটি কোম্পানির কাছে বিক্রি করা হয়েছে।

They are not going to have a garden.

তারা কোন বাগান রাখবে না।

They are going to build small houses by the score(কুড়ি) without leaving space even for a blade of grass.”

তারা ঘাসের ফলকের জন্যও জায়গা না রেখে ২০টি ছোট ছোট ঘর তৈরি করতে চলেছে।”

There was much bustle and activity, much coming and going, and Velan retired to his old hut.

সেখানে অনেকটা ঝামেলা ও কার্যকলাপ, অনেক আসা-যাওয়া ছিল এবং ভেলান তার পুরোনো কুঁড়ে ঘরে ফিরে গেল।

When he felt tired he lay down and slept; at other times he went round the garden and stood gazing at his plants.

সে যখন ক্লান্ত বোধ করত তখন সে শুয়ে পড়ত এবং ঘুমিয়ে পড়ত; অন্য সময় সে বাগানের চারদিকে ঘুরত এবং তার গাছের দিকে তাকিয়ে থাকত।

He was given a fortnight’s notice.

তাকে ১৫ দিনের নোটিশ দেওয়া হল।

Every moment of it seemed to him precious.

এর প্রতিটি মুহূর্তই তার কাছে মূল্যবান বলে মনে হল। 

He would have stayed till the last second with his plants.

সে তার গাছপালার সাথে শেষ মুহূর্ত পর্যন্ত থাকত।

The sound of an axe which stirred him out of his afternoon nap.

একটি কুঠারের শব্দ তাকে তার দুপুরের ঘুমের মধ্যে আলোড়িত করল।

It was just two days after he was given notice.

এটা তাকে নোটিশ দেওয়ার মাত্র দু’দিন পরে।

The dull noise of a blade meeting a tough surface reached his ears. 

একটি শক্ত পৃষ্ঠের সাথে মিলিত ব্লেডের বিরক্তিকর  শব্দ তার কানে পৌঁছাল।

He got up and rushed out.

সে উঠল এবং ছুটে  গেল।

He saw four men hacking the massive trunk of the old margosa tree.

সে দেখল চারজন লোক একটি  পুরোনো মারগোসা গাছের বিশাল কাণ্ডটিকে ফালি-ফালি করে কাঁটছে।

He let out a scream: “Stop that!”

স্ব চিৎকার করে বলল: “ওটা থামাও!”

He took his staff and rushed at those who were hacking.

সে তার লাঠি নিল এবং যারা কাণ্ডটি ফালি-ফালি করে কাঁটছিল তাদের দিকে ছুটে গেল।

They easily avoided the blow he aimed.

তারা সহজেই তার নিশানার আঘাত এড়াতে পারল।

“What is the matter?” they asked.

“ব্যাপারটা কি?” তারা জিজ্ঞাসা করল।

Velan wept. “This is my child. I planted it. I saw it grow. I loved it. Don’t cut it down…”

ভেলান কেঁদে উঠল। “এটি আমার সন্তান। আমি এটা লাগিয়েছি। আমি এটিকে বড় হতে দেখেছি। আমি এটাকে ভালবাসি. এটিকে কেটে ফেল না … “

“But it is the company’s orders.

“কিন্তু এটি কোম্পানির আদেশ।

What can we do?

আমরা কি করতে পারি?

We shall be dismissed if we don’t obey, and someone else will do it.”

আমরা যদি তা না মানি তবে আমরা বরখাস্ত হব এবং অন্য কেউ তা করবে।”

Velan stood thinking for a while and said, “Will you at least do me this good turn?

ভেলান কিছুক্ষণ দাঁড়িয়ে চিন্তা করে বলল, “তোমরা কি আমাকে অন্তত এই ভাল সুযোগটা দেবে?

Give me a little time.

আমাকে একটু সময় দাও।

I will bundle up my clothes and go away.

আমি আমার কাপড় একসাথে করে চলে যাব।

After I am gone do what you like”.

আমি চলে যাওয়ার পরে তোমরা যা চাও কর।”

They laid down their axes and waited.

তারা তাদের কুঠার রেখে দিল এবং অপেক্ষা করল।

Presently Velan came out of his hut with a bundle on his head.

বর্তমানে ভেলান মাথায় একটি বান্ডিল নিয়ে তার কুঁড়ে ঘর থেকে বেরিয়ে এল।

He looked at the tree-cutters and said, “You are very kind to an old man. You are very kind to wait.”

সে গাছ কাটার লোকগুলির দিকে তাকিয়ে বলল, “তোমরা একজন বৃদ্ধের প্রতি খুব সদয়। তোমরা খুব সদয় যে অপেক্ষা করলে।

He looked at the margosa and wiped his eyes. “Brother, don’t start cutting till I am really gone far, far away.”

সে মার্গোসার দিকে তাকাল এবং চোখ মুছে ফেলল। “ভাই, আমি যতক্ষণ না অনেক দূরে চলে যাচ্ছি, ততক্ষণ কাটা শুরু কর না। “

The tree-cutters squatted on the ground and watched the old man go.

গাছ কাটার লোকেরা মাটিতে বসে পড়ল এবং বৃদ্ধটির চলে যাওয়া দেখল।

Nearly half an hour later his voice came from a distance, half-indistinctly:

প্রায় আধ ঘন্টা পরে তাঁর কণ্ঠস্বর দূর থেকে এসল,অর্ধেক  অস্পষ্ট:

“Don’t cut yet. I am still within hearing. Please wait till I am gone farther.”

“এখনও কাটবে না। আমি এখনও শ্রবণের নাগালের মধ্যে আছি। দয়া করে আমার আরও দূরে না যাওয়া পর্যন্ত অপেক্ষা কর।”

The Axe (Unit 2) Questions – Answers | Lesson 11 | Class 7

Activity 4

Fill in the chart below with information from the text:

CauseEffect(i) One day a car sounded its horn angrily at the gate.(i) Velan hobbled up with the keys.(ii) Velan cleared the vegetation which blocked the entrance.(ii) The gates opened with rusty hinges, creaking and groaning.(iii) The house was sold to a company and they did not need a garden.(iii) Velan was ordered to go back to his village.(iv) Valen requested the tree cutters to stop cutting until he went far away from the house.(iv) The tree – cutters laid down their axes

Activity 5

Complete the following sentences with information from the text:

1. Someone from the car ordered Velan to open the gate.

2. One of the sons of the old masters told Velan that he would have to go back to his village.

3. Velan retired to his old hut.

4. Velan rushed out and saw four men hacking the massive trunk of the old margosa tree.

Activity 6

Answer the following questions:

1. Who bought the house?

Ans: A company bought the house.

2. Did they need a garden?

Ans: No, they did not need a garden.

3. What was the order of the company?

Ans: The company ordered to cut all the trees, except half a dozen on the very boundary of the property.

4. What was Velan’s request to the tree-cutters?

Ans: Velan requested the tree-cutters not to cut down the trees until he went far away from that house.

Activity 7

Choose the correct alternative from the bracket and fill in the blanks:

(a) Binota studied (harder / more harder) than me.

Ans: (a) Binota studied harder  than me.

(b) Rupa sang (most sweetly / more sweetly) than her sister.

Ans: (b) Rupa sang more sweetly than her sister.

(c) Mita did  (worse/ more badly) than Ruby in the music competition.

Ans: (c) Mita did worse than Ruby in the music competition.

(d) Among the gymnasts in the championship, Mihir scored the (less / least).

Ans: (d) Among the gymnasts in the championship, Mihir scored the least.

Activity 8

Choose the correct adverb from the box and fill in the blanks. One is done for you.

more gracefully, radiantly, least nervous, earliest, more composed

There was no one in the hall when Sumana arrived. She was the earliest there. Soon, other dancers came. Sumana looked the least nervous among the competitors. Her steps were more composed than the other girls on the stage. Her face glowed radiantly as she performed more gracefully than the other dancers on the stage.

Activity 9

Fill in the blanks with the correct form of the verb:

(a) The news______________ (is / are) shocking.

Ans: (a) The news is shocking.

(b) The children ____________ (plays /play) cricket in the park.

Ans: (b) The children play cricket in the park.

(c) Both Laboni and Soma __________ (love/loves) outdoor games.

Ans: (c) Both Laboni and Soma love outdoor games.

(d) The hotel manager and his staff __________ (make / makes) the guests feel comfortable.

Ans: (d) The hotel manager and his staff make the guests feel comfortable.

(e) Many women today _______________(works / work) outside the home.

Ans: (e) Many women today work outside the home.

Activity 10

Fill in the blanks with the words given below:

retired, blocked, excellent, orders, tenant

(a) We have a new _______ in our house.

Ans: (a) We have a new tenant in our house.

(b) The singer has an ________ voice.

Ans: (b) The singer has an excellent voice.

(c) The road was ________ due to an accident.

Ans: c) The road was blocked due to an accident.

(d) The job was done according to the _______of the manager.

Ans: (d) The job was done according to the orders of the manager.

(e) My father _______from his job last year.

Ans: (e) My father retired from his job last year.

Activity 11

Write the appropriate Plural Nouns of the following. One is done for you:

a. more than one woman:  Women

b. more than one man:  Men

c. more than one person:  People

d. more than one goose:   Geese

e. more than one mouse:  Mice

f. more than one barrack:  Barracks

g. more than one deer:  Deer

h. more than one syllabus:  Syllabi

i. more than one focus:  Foci

Activity 12 (a) 

Write a letter to your friend inviting him/ her to the marriage ceremony of your uncle.

Answer: Will be available in Writing Skill Menu

Activity 12 (b)

Imagine yourself to be the friend whom the letter was sent to. Now write a reply to the letter accepting the invitation.

Answer: Will be available in Writing Skill Menu

Activity 13

Write a story with the help of the following points:

Frogs lived in a pond – boys hit stones and hurt the frogs – a frog asked, “Why are you throwing stones?” – boys replied, “We are playing ” – frogs said , “It is death to us” – boys felt sorry – stopped sport

Ans: The Boys and The Frogs 👈 Click here

Read More👇

Lesson 1 Book of Nature
Leason 2 The Riddle
Lesson 3 We Are Seven
Lesson 4 The Beauty and the Beast
Lesson 5 Uncle Podger Hangs a Picture
Lesson 6 The Vagabond
Lesson 7 Mowgli’s Brothers/ Mowgli Among the Wolves
Leason 8 The Story of Proserpine
Lesson 9 J C Bose : A Beautiful Mind
Lesson 10 The Echoing Green
Lesson 11 The Axe
Lesson 12 My Diary
Lesson 13 Ghosts in the Verandah

Spread the love