Latest Notes

Chapter 3 As You Like It- William Shakespeare | Class 11 Chapter 2 Othello- William Shakespeare | Class 11 Chapter 1 Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus

The Author and the Text:

Mark Twain(1835-1910), pseudonym of Samuel Langhorne Clemens, was an American author and humorist(কৌতুকবিদ). He wrote The Adventures of Tom Sawyer and its sequel, The Adventures of Huckleberry Finn. He helped to create and popularize (জনপ্রিয় করা) a distinctive (স্বতন্ত্র) line of American literature based on American themes (বিষয়বস্তু) and language.

This text is an extract from Mark Twain’s novel The Adventures of Tom Sawyer. The story is about the childhood pranks (দুষ্টমিভরা কৌতুক) of a young boy who is looking for ways to avoid going to school but is caught in his own trap(ফাঁদ).

স্যামুয়েল ল্যাংগোর্ন ক্লেমেন্স, ছদ্মনাম মার্ক টোয়াইন (1835-1910) ছিলেন একজন আমেরিকান লেখক এবং কৌতুকবিদ। তিনি লিখেছিলেন দ্য অ্যাডভেঞ্চারস অফ টম সাওয়ার এবং এর পরিশিষ্ট, দ্য অ্যাডভেঞ্চারস অফ হকলিবেরি ফিন। আমেরিকান বিষয়বস্তু এবং ভাষার উপর ভিত্তি করে আমেরিকান সাহিত্যের একটি স্বতন্ত্র লাইন তৈরি এবং জনপ্রিয় করতে তিনি সাহায্য করেছিলেন।

এই গল্পটি মার্ক টোয়েনের উপন্যাস অ্যাডভেঞ্চারস অফ টম থেকে নেওয়া। গল্পটি একটি অল্প বয়স্ক ছেলের শৈশববেলার দুষ্টুমির কথা যে স্কুল কামাই করার উপায় খুঁজেছে কিন্তু নিজের ফাঁদে নিজেই পড়েছে।

Tom Loses a Tooth Bengali Meaning

Tom always found Monday mornings to be miserable.
টম সর্বদা সোমবার সকালকে দুর্ভাগ্যজনক হিসাবে দেখত।

Monday began another week’s slow suffering in school. 
সোমবার সূচনা করে স্কুলের আরও এক সপ্তাহের ধীর দুর্ভোগ ।

Tom lay thinking. 
টম শুয়ে শুয়ে ভাবছিল।

Presently, he wished that he was sick: then he could stay home from school. 

বর্তমানে, তার ইচ্ছা হচ্ছিল সে অসুস্থ হত : তাহলে সে স্কুলে না গিয়ে বাড়িতেই থাকতে পারত।

He investigated his body with the hope of finding some ailment. 

কিছুটা অসুস্থতা খুঁজে  পাওয়ার আশায় সে তার শরীরকে পরীক্ষা করল।

He thought that he had found symptoms of stomach trouble. 
তার মনে হল যে সে পেটের সমস্যার লক্ষণ খুঁজে পেয়েছে।

He began to grow hopeful. 
সে আশাবাদী হতে শুরু করল।

However, the symptoms soon grew feeble and wholly went away.
তবে, শীঘ্রই লক্ষণগুলি দুর্বল হয়ে পড়ল এবং পুরোপুরি চলে গেল।

Tom thought further. 
টম আরও চিন্তা করতে লাগল।

Suddenly he discovered something. 
হঠাৎ সে কিছু আবিষ্কার করল।

One of his upper front teeth was loose.
তার ওপরের সামনের একটি দাঁত আলগা ছিল।

He felt lucky. 
সে নিজেকে ভাগ্যবান মনে করল।

He was about to groan when it occurred to him that if Aunt Polly was to know she would surely pull it out and that would hurt.

সে আর্তনাদ করতে যাচ্ছিল তখনই  তাঁর মনে পড়েছিল যে যদি পলি কাকীমা জানতে পারে তাহলে তিনি অবশ্যই এটি টেনে তুলবেন এবং এতে কষ্ট হবে।

Tom thought he would hold the tooth in reserve for the present. 
টম ভাবল যে বর্তমানের জন্য সে দাঁতটিকে জমিয়ে রাখবে।

He remembered hearing from a doctor that a certain ailment could lay up a patient for three days and make him lose a finger.
একজন ডাক্তারের কাছ থেকে শোনা কথা তার মনে পড়ে গেল যে একটি নির্দিষ্ট অসুস্থতা একজন রোগীকে তিন দিনের জন্য শুইয়ে রাখতে পারে এবং সে একটি আঙুল হারাতে পারে।

He eagerly drew his sore toe from under the sheet and held it up for inspection. 

সে অধীর আগ্রহে নিজের পায়ের ফুলে ওঠা আঙুলটি চাদরের নীচে থেকে টেনে নিল এবং সেটি ধরে পরীক্ষা করতে রাখল।

He did not know the necessary symptoms.
প্রয়োজনীয় লক্ষণ বা উপসর্গগুলি সে জানত না।

However, it seemed like a good chance. 
তবে, এটি একটি ভাল সুযোগ বলে মনে হল।

Tom fell to groaning. 
টম কাতরাতে শুরু করল।

But his brother Sid slept on.
কিন্তু তাঁর ভাই সিড ঘুমাতে থাকল।

Tom groaned louder.
টম আরও জোরে কাতর স্বরে কাঁদতে লাগল।

He fancied that he began to feel pain in the toe. 
সে কাল্পনা করে নিল যে যে সে তার পায়ের আঙ্গুলে ব্যথা অনুভব করতে শুরু করেছে।

No response came from Sid. 
সিডের কাছ থেকে কোনও প্রতিক্রিয়া আসল না।

Tom then started a succession of groans. 
টম তখন পরপর গোঙানি শুরু করল।

However, Sid snored on. 
যাইহোক, সিড নাক ডেকে চলল।

Tom became excited.
টম উত্তেজিত হয়ে উঠল।

He said, “Sid, Sid!” and shook him.
সে বলল, “সিড, সিড!” এবং তাকে ঝাঁকি দিল।

This course worked well.
এই ঘটনাটি ভালভাবে কাজ করেছে।

Sid yawned, then raising himself on his elbow, stared at Tom. 

সিড হাই তুলল, তারপরে নিজের কনুইতে ভর দিয়ে টমের দিকে তাকিয়ে রইল।

Tom went on groaning. 
টম কাতরেই যাচ্ছিল।

Sid said, “Tom! Say Tom!” 
সিড বলল, “টম! টম বল!”

No response. 
কোন সাড়া নেই।

Spread the love

You cannot copy content of this page