Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus



“Now, don’t you go too far(দূরে),” their teacher called after them. “You’ve only an hour(এক ঘন্টা), you know.” 

“এখন, তোমরা খুব বেশি দূরে যাবে না,” তাদের শিক্ষিকা তাদের ডেকে বললেন, “তোমাদের কাছে মাত্র এক ঘন্টা সময় আছে, তোমরা জানো।”

The children were running and turning up their faces to the sky to feel the warm sun on their cheeks(গাল).They took off (খুলে ফেলেছে) their jackets and let the sun warm their arms.

বাচ্চারা ছুটোছুটি করছিল এবং তাদের গালে উষ্ণ রোদ অনুভব করতে আকাশের দিকে মুখ তুলছিল। তারা তাদের জ্যাকেটগুলি খুলে ফেলল এবং রৌদ্রে তাদের হাতগুলিকে উষ্ণ করতে দিল।

“Oh, it’s better than lamplights, isn’t it?”

“ওহ, এটি ল্যাম্পের আলোর চেয়ে ভাল, তাই না?”

“Much, much better.”

“অনেক, অনেক ভাল।”

They stopped running and stood in the great jungle that covered (আবৃত করেছে) Venus. The jungle grew and never stopped growing.The jungle had spent (কাটিয়েছে) years without (ছাড়া) the sun. It was the colour of rubber, ash(ছাই) and ink(কালি).

তারা ছোটাছুটি থামাল এবং বিশাল জঙ্গলে দাঁড়াল যেটা শুক্র গ্রহকে আবৃত করে রেখেছে। জঙ্গল বেড়েছে এবং বেড়ে ওঠা কখনও থামেনি। জঙ্গলটি বছরের পর বছর রৌদ্র বা সূর্য ছাড়া কাটিয়েছে। এটি ছিল রবার, ছাই এবং কালির রঙের।

The children lay out (শুয়ে পড়ল) laughing on the jungle mattress(তোশক). They ran among the trees. They slipped (পিছলে পড়ছিল) and fell(পড়ে গিয়েছিল).They pushed (ঠেলাঠেলি করছিল) each other and played hide and seek(লুকোচুরি).  

শিশুরা জঙ্গলের গদিতে হাসতে হাসতে শুয়ে পড়ল। তারা গাছের মধ্যে দিয়ে দৌড়াল। তারা পিছলে গিয়ে পড়ে গেল। তারা একে অপরকে ঠেলাঠেলি করল এবং লুকোচুরি খেলল।

Most of all they squinted (আড়চোখে তাকিয়েছিল) at the sun until tears (চোখের জল) ran down their faces. They breathed (নিশ্বাস নিয়েছিল) the fresh air and listened to the silence (নীরবতা) which held them in a blessed (মনোরম) sea of no sound. 

তারা বেশিরভাগ সময়েই সূর্যের দিকে তাকিয়ে ছিল যতক্ষণ না তাদের চোখের জল মুখ বেয়ে নেমে আসে। তারা তাজা বাতাস শ্বাস নিল এবং নীরবতা শুনছিল যা তাদের কোনও শব্দহীন মনোরম সাগরে আটকে রেখেছিল।

They looked at everything and savoured (রসাস্বাদন করল) everything. Then, wildly (উন্মত্তভাবে) like animals escaped (পালিয়েছে) from their caves(গুহা), they ran and ran, shouting(চিৎকার করতে থাকে), in circles(বৃত্তাকারে). They ran for an hour and did not stop running. 

তারা সমস্ত কিছুর দিকে তাকাল এবং সমস্ত কিছুর রসাস্বাদন করল। তারপরে, উন্মত্তভাবে, গুহা থেকে পালানো পশুর মতো, তারা বৃত্তাকারে ছুটতে ছুটতে চিৎকার করতে লাগল। তারা এক ঘন্টা ধরে ছুটল আর থামল না।

And then – 

এবং তারপর

In the midst of their running, one of the girls wailed(আর্তনাদ করে উঠল).
Everyone stopped.
তাদের ছুটোছুটির মাঝে এক মেয়ে আর্তনাদ করে উঠল।
সবাই থমকে গেল।

The girl, standing in the open, held out (বাড়িয়ে দিল) her hand.

মেয়েটি, খোলা জায়গায় দাঁড়িয়ে তার হাত প্রসারিত করল।

“Oh, look, look.” She said trembling.

“ওহ, দেখ, দেখ।” সে কাঁপতে কাঁপতে বলল।

The children gathered slowly to look at her opened palm(হাতের তালু).

বাচ্চারা ধীরে ধীরে তাদের খোলা তালুটি দেখতে জড়ো হল।

In the centre of it was a single large raindrop.

এর মাঝে ছিল একটি বড়ো বৃষ্টির ফোঁটা।

The girl began to cry, looking at it.

মেয়েটি এটার দিকে তাকিয়ে কাঁদতে লাগল।

The children glanced (তাকাল) quickly (তাড়াতাড়ি) at the sky.

বাচ্চারা আকাশের দিকে তাড়াতাড়ি তাকালো।

A few cold drops (ফোঁটা) fell on their noses and their cheeks (গাল) and their mouths.The sun faded (মিলিয়ে গেল) behind a cloud of mist(কুয়াশা). A cool wind blew (প্রবাহিত হল) around them.They turned and slowly walked towards their underground (মাটির নিচের) houses.Their smiles (মৃদু হাসি) had vanished(অদৃশ্য হয়ে গেল).

কয়েকটা ঠান্ডা ফোঁটা তাদের নাক, গাল এবং তাদের মুখে পড়ল। কুয়াশার মেঘের আড়ালে সূর্য ম্লান হয়ে গেল। তাদের চারপাশে শীতল বাতাস বইল। তারা ঘুরে আস্তে আস্তে তাদের ভূগর্ভস্থ বাড়ির দিকে চলল। তাদের হাসি অদৃশ্য হয়ে গেল।

A boom of thunder startled (চমকে দিল) them.

বজ্রের গর্জন তাদের চমকে দিল।

They tumbled (হুমড়ি খেয়ে পড়ল) upon each other and ran. “Oh, oh”. 

তারা একে অপরের উপর হুমড়ি খেয়ে পড়ল । “ওহ, ওহ”

Lightning (বিদ্যুতের চমকানি ) struck all around them.The sky darkened into midnight (মধ্যরাত) in a flash(মুহুর্তেই).

তাদের চারদিকে বজ্রপাত হয়েছিল। আকাশ মধ্যরাতের অন্ধকারে মত অন্ধকার হয়ে গেল এক নিমেষেই।

The children stood at the doorway(প্রবেশ পথ) to the underground houses until it was raining hard. Then they closed the doors and heard the gigantic (বিশাল) sound of the rain falling everywhere(সব জায়গায়).

বাচ্চারা প্রচণ্ড বৃষ্টি না হওয়া অবধি ভূগর্ভস্থ বাড়ির দরজায় দাঁড়িয়ে থাকল। তারপরে তারা দরজা বন্ধ করে দিল এবং সর্বত্র বৃষ্টি পড়ার বিশাল আওয়াজ শুনতে পেল।

“Will it be seven more years before the sun comes out again?” 

“আবার সূর্য ওঠার আগে আরও সাত বছর কেটে যাবে কি?”

“Yes.” 

“হ্যাঁ.”

With pale (বিবর্ণ)faces they looked out of the window at the world that was raining now, raining and raining steadily(অবিরামভাবে).

বিবর্ণ মুখে তারা জানালার বাইরের  জগতে তাকিয়ে থাকল যেখানে এখন বৃষ্টি হচ্ছে, বৃষ্টি হচ্ছে এবং অবিরামভাবে বৃষ্টি হচ্ছে।

All Summer in a Day Class 9 Questions and Answers

Exercise 1



 Tick the correct answer from the given alternatives:

1. Men and women came from the Earth to Venus by

(a) aeroplanes

(b) helicopters

(c) rockets[ √ ]

(d) satellites

2. The children learned that the sun was like a/an

(a) lemon[ √ ]

(b) apple

(c) orange

(d) guava

3. The children had long forgotten the colour of the

(a) Earth

(b) Sun[ √ ]

(c) Venus

(d) Moon

4. When the children felt warm in the sun, they took off their

(a) jackets[ √ ]

(b) sweaters

(c) blazers

(d) coats

5.The children came to know that the sun would come out after

(a) two years

(b) six years

(c) seven years[ √ ]

(d) nine years

Excercise 2

Answer the following questions within fifteen words:

(a) How did the heavy storms affect the islands of Venus?

Heavy storms caused tidal waves to the islands and crushed the forests.

(b) What did the children write about the sun?

Ans : The children wrote short stories, essays, or poems about the sun.

(c) Where did the children play?

Ans : The children played in the echoing tunnels of the underground city.

(d) How did the jungle in Venus’s look?

Ans : The jungle in Venus looked like the colour of rubber, ash and ink.



Exercise 3


Answer the following questions within twenty-five words:

(a) Why were the children eager to see the sun?

Ans : The children were eager to see the sun because they were too young to recall when the sun last came out and how it really was.

(b) What did the children do immediately after the rain stopped?

Ans :  The children put their hands to their ears, and they stood apart immediately after the rain stopped.

(c) Why do you think that the children were feeling unhappy when it started raining again?

Ans :  The children were feeling unhappy because they would have to wait for a long period of seven years to see the beauty of the sun again.

Spread the love

You cannot copy content of this page