Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

The Clever Monkey (Part 2) Bengali Meaning | Class V English

Next morning, as usual, the monkey jumped onto the rock and landed on the river island.

পরের দিন সকালে যথারীতি বানরটি লাফিয়ে পাথরের উপরে গেল এবং নদীর দ্বীপে নেমে গেল। 

Seeing this, the crocodile swam to the rock. 

এই দেখে, কুমিরটি পাথরের দিকে সাঁতার কাটল। 

He lay still on the rock, keeping his head and tail well underwater. 

সে মাথা এবং লেজ জলের নিচে ভালোভাবে রেখে পাথরের উপর শুয়ে রইল। 

Only his back was above water and it looked like a part of the rock. 

কেবলমাত্র তার পিঠটি জলের উপরে ছিল এবং এটি পাথরের একটি অংশের মতো দেখাচ্ছিল। 

After having a good meal, the monkey decided to return. 

ভাল খাবার খেয়ে বানরটি ফিরে আসার সিদ্ধান্ত নিল। 

He looked at the rock. “Strange! The rock has become so large!”, he thought, “It wasn’t so big when I came here. Possibly that crocodile is playing a trick again. He’s lying there, pretending to be a rock.” 

সে পাথরের দিকে তাকাল। “অদ্ভুত! পাথরটি এত বড় হয়ে গেছে!”, সে ভাবল, “আমি এখানে আসার সময় এত বড় ছিল না। সম্ভবত সেই কুমিরটি আবারও একটি কৌশল অবলম্বন করছে। সে সেখানে পাথর হওয়ার ভান করে শুয়ে আছে। ” 

The monkey made up his mind very quickly. 

বানরটি খুব তাড়াতাড়ি মনস্থির করল।

He shouted, “Hello, Rock! My dear friend! You look quite big today. And you didn’t welcome me today as you always do. Are you angry with me?” 

সে চেঁচিয়ে বলল, “হ্যালো, রক! আমার প্রিয় বন্ধু! তোমাকে আজকে অনেক বড় দেখাচ্ছে। এবং তুমি আমাকে স্বাগত জানাও নি যেমনটা তুমি সর্বদাই কর। তুমি কি আমার উপর রাগ করেছো?” 

Hearing him, the crocodile thought: “Perhaps this rock really talks to the monkey. I should speak to him posing as the rock, otherwise he might suspect something.” 

তার কথা শুনে কুমিরটি ভাবল: “সম্ভবত এই পাথরটি বানরের সাথে সত্যিই কথা বলে। আমারও তাঁর সাথে শিলার মতো ভান করে কথা বলা উচিত, অন্যথায় সে কিছু সন্দেহ করতে পারে।” 

So he said, “No, no, my friend. You’re always welcome.” 

তাই সে বলল, “না, না আমার বন্ধু। তোমাকে সর্বদা স্বাগত জানাই।” 

“If you aren’t angry, why are you looking so different?” said the monkey. 

“তুমি যদি রাগ করে না থাক তবে তোমাকে এত আলাদা দেখাচ্ছে কেন? বানর বলল। 

At this, the crocodile got impatient. 

এই দেখে কুমির অধৈর্য হয়ে উঠল। 

He raised his head above water and said, “I’m not a rock, you stupid! I’m a crocodile. I’m going to eat you up very soon.” 

সে জলের উপরে মাথা তুলে বলল, “আমি কোনও পাথর নই, তুমি বোকা! আমি কুমির। আমি তোমাকে খুব শীঘ্রই খেয়ে ফেলব।” 

The monkey realized that he could not return home like all other days. 

বানর বুঝতে পারল যে সে অন্য দিনের মতো ঘরে ফিরতে পারবে না। 

So he made another plan. 

তাই সে আরেকটি পরিকল্পনা করল। 

He said, “My friend, crocodile, I am so sorry. Why did you do all this to catch me? Just open your mouth wide. I’ll jump straight into your mouth.” 

A fox fell into a well – failed to get out – a goat came – fox asked goat to drink water from the well – goat jumped in – fox climbed on the goat’s back – got out – goat remained in the well.

সে বলল, “আমার বন্ধু, কুমির, আমি খুব দুঃখিত। আমাকে ধরার জন্য তুমি এই সব কেন করেছ? শুধু তোমার মুখ প্রশস্ত করে খুলে রাখো। আমি সোজা তোমার মুখে লাফিয়ে পড়ব।” 

The monkey had observed earlier that whenever the crocodile opened his mouth, his eyes would shut completely. 

বানরটি আগে লক্ষ্য করেছিল যে কুমির যখনই মুখ খুলেছিল তখন তার চোখ পুরোপুরি বন্ধ হয়ে গিয়েছিল। 

But the crocodile did not know this. 

তবে কুমির এটি জানত না। 

He was happy at the monkey’s suggestion. 

বানরের পরামর্শে সে খুশি হল। 

He raised himself on the rock with his mouth wide open, and his eyes closed. 

সে মুখ প্রশস্ত করে খোলা রেখে পাথরের উপরে নিজেকে তুলে ধরল এবং তার চোখ বন্ধ করল। 

The clever monkey leapt on the crocodile’s head and then quickly jumped back to the river bank. 

চতুর বানরটি কুমিরের মাথায় লাফ দিল এবং দ্রুত লাফ দিয়ে নদীর তীরে চলে গেল। 

From the safety of his home upon a riverside tree, the monkey laughed at the crocodile and said, “You foolish crocodile! You can never catch me. No doubt you’re bigger than me, but you’re a bigger fool too!” 

নদীর তীরে গাছের উপরে নিজের বাড়ির নিরাপদ জায়গা থেকে বানর কুমিরটির দিকে হেসে বলল, “তুমি বোকা কুমির! তুমি আমাকে কখনই ধরতে পারবে না। সন্দেহ নেই যে তুমি আমার চেয়ে বড়, তবে তুমি বড় বোকাও!” 

The Clever Monkey (Part 2) Questions Answers | Class V English

ACTIVITY 4

Write ‘T’ for True and ‘F’ for False statements:

(a) The crocodile found that catching the monkey was the difficult job. T

(b) The rock always talked to the monkey. F

(c) The monkey jumped straight into the crocodile’s open mouth. F

(d) The monkey returned to his home safety. T

(e) The monkey was more clever than the crocodile. T

ACTIVITY 5

Complete the following sentences with information from the text:

(a) The crocodile kept his head and tail under water.

(b) After having a good meal, the monkey decided to return.

(c) The crocodile thought that he should speak to the monkey as the rock because he might suspect something.

(d) The monkey observed that every time the crocodile opened his mouth his eyes would shut completely.

(e) The monkey had his home upon a riverside tree.

(f) The crocodile was bigger in size and was also a bigger fool.

ACTIVITY 6

Answer the following questions:

(a) Who swam to the rock?

Ans: The crocodile swam to the rock.

(b) Why did the monkey become suspicious?

Ans: The monkey was suspicious because the rock became so large that day.

(c) What was the monkey’s suggestion to the crocodile?

Ans: The monkey’s suggestion to the crocodile was to open his mouth wide and he will jump straight into his mouth.

(d) What did the monkey tell the crocodile from his safe shelter?

Ans: The monkey told the crocodile from his safe shelter that he was foolish and he could never catch him. He also added that he was bigger than him and a bigger fool too.

ACTIVITY 7

Fill in the blanks with words from the story.

(a) The crocodile noticed the monkey crossing the river.

(b) The monkey always escaped from the crocodile’s clutches.

(c) The monkey thought that the crocodile was playing a trick once more.

(d) The crocodile could not realize the clever monkey’s plan.

(e) From his safe home, the monkey called the crocodile a fool.

ACTIVITY 8

Replace the underlined words with their opposites from the box:

(a) Can you see the small tree?

Ans: Can you see the huge tree?

(b) This medicine tastes bitter.

Ans: This medicine tastes sweet.

(c) Last year the English question paper was easy.

Ans: Last year the English question paper was difficult.

(d) Sunita never feels nervous before an examination.

Ans: Sunita always feels nervous before an examination.

(e) I am carrying a light load.

Ans: I am carrying a heavy load.

(f) The boy has curly hair.

Ans: The boy has straight hair.

heavy, sweet, always, straight, difficult, huge

ACTIVITY 9

Let’s match the two sides:

Answer:

Short formFull form
We’ll We will
I’mI am
She’sShe is
Didn’t Did not
Weren’t Were not
You’ve You have
Won’t Will not
Can’tCannot

ACTIVITY 10

Now read in the pairs the following passage and underline the preposition there.

The farmer took a sharp axe and struck at the trunk of the tree. All the creatures living in the tree started to request the farmer not to cut down the tree. But the framer didn’t listen to them. He was in hurry to finish off his work.

ACTIVITY 11

Let’s fill in the blanks with the prepositions given in the box:

(a) The boy is looking at me.

(b) Give this letter to your class teacher.

(c) Put the duster on the table.

(d) Fish lives in water.

(e) Put off the light.

(f) I go to school everyday.

in, off, on at, to

ACTIVITY 12

Read the following sentences. Circle the subject and underline the predicate.

উত্তরগুলিতে Circle করার ক্ষেত্রে অসুবিধা থাকার জন্য Subject গুলিকে ব্র‍্যাকেটে রাখা হল। লেখার সময় তোমরা ❍ করে দেবে। Predicate গুলির নিচে দাগ দেওয়া হয়েছে।

Answer:

(a) (Days) passed.

(b) (The rock) never talked to the monkey.

(c) Here comes (the goalkeeper.)

(d) Every evening (mother) cooks food for us.

(e) (Rohan) plays cricket for a local club.

(f) How big is (the tree!)

(g)( I) don’t know his full name.

ACTIVITY 13

Let’s write a short story in eight sentences with the following hints. Give it a title.

A fox fell into a well – failed to get out – a goat came – fox asked goat to drink water from the well – goat jumped in – fox climbed on the goat’s back – got out – goat remained in the well.

Ans:

Click here 👉The Clever Fox and The Foolish Goat

Read More⬇️

Spread the love

You cannot copy content of this page