Latest Notes

A Shipwrecked Sailor (Lesson 11) Bengali Meaning | Questions – Answers | Class 9 Class 8 English Text Bengali Meaning | Questions and Answers | WBBSE The Man Who Planted Trees (Lesson 13) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Questions & Answers | Class 8 English Essay on Uses and Abuses of Mobile Phones Midnight Express (Lesson 11) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Questions & Answers | Class 8 The Three Greedy Men story | Moral Stories The Hidden Treasure Story | A Farmer and his Three Lazy Sons The Wolf and the Lamb Story |Moral Stories Biography of Kshudiram Bose | Paragraph on Khudiram Bose Tales of Childhood (Lesson 10) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Questions -Answers | Class 8

About the Author and the Text:

William Somerset Maugham (1874-1965) was a British playwright, novelist, and short-story writer. During and after the wars, he travelled to India and South East Asia. Of Human Bondage is regarded as Maugham’s most important novel. His other important works include The Razor’s Edge, The Moon, and Sixpence etc. The present text is an adapted version of his short story of the same name. 

উইলিয়াম সমারসেট মম (১৮৭৪-১৯৬৫) একজন ব্রিটিশ নাট্যকার, ঔপন্যাসিক এবং ছোটগল্পের লেখক ছিলেন। যুদ্ধের সময় এবং পরবর্তী সময়ে তিনি ভারত এবং দক্ষিণ পূর্ব এশিয়া ভ্রমণ করেছিলেন। Of Human Bondage -কে মমের সবচেয়ে গুরুত্বপূর্ণ উপন্যাস হিসাবে বিবেচনা করা হয়। তাঁর অন্যান্য গুরুত্বপূর্ণ রচনার মধ্যে রয়েছে The Razor’s Edge, The Moon and Sixpence ইত্যাদি। বর্তমান পাঠ্যটি তাঁর একই নামের একটি সংক্ষিপ্ত গল্পের রূপান্তরিত সংস্করণ।

Princess September (Unit 1) Bengali Meaning | Lesson 5 | Class 8

Princess September, the daughter of the king of Siam, was very unhappy.

সিয়ামের রাজার মেয়ে, রাজকন্যা সেপ্টেম্বর খুব অখুশি ছিল।

She was weeping alone one day in her own room when she saw a little bird hop in.

সে যখন একদিন তার নিজের ঘরে একা একা কাঁদছিল তখন সে একটি ছোট্ট পাখিকে লাফাতে লাফাতে ঘরের ভিতরে ঢুকতে দেখল।

Then the little bird began to sing.

তারপরে ছোট্ট পাখিটি গান গাইতে শুরু করল।

He sang a beautiful song all about the lake in the king’s garden and the willow trees reflected in the still water.

সে রাজার বাগানের হ্রদ এবং স্থির জলের মধ্যে প্রতিফলিত উইলো গাছগুলো সম্পর্কে একটি সুন্দর গান গাইল।

When he had finished, the Princess was not crying anymore.

যখন সে গান শেষ করল, রাজকন্যা আর কাঁদছিল না।

“That was a very nice song”, she said.

“এটি খুব সুন্দর একটি গান ছিল”, সে বলল।

“Would you want me to live with you?” said the little bird. 

“তুমি কি চাও আমি তোমার সঙ্গে থাকি?” ছোট পাখিটি বলল।

Princess September clapped her hands with delight.

প্রিন্সেস সেপ্টেম্বর আনন্দে হাততালি দিল।

Then the little bird hopped on to the end of the bed and sang her to sleep.

তারপরে ছোট্ট পাখিটি বিছানার শেষ অংশে বসল এবং গান গেয়ে তাকে ঘুম পারিয়ে দিল।

When she awoke the next day the little bird was still sitting there, and as she opened her eyes he said good morning.

পরের দিন যখন সে ঘুম থেকে উঠল ছোট পাখিটি তখনও সেখানে বসে ছিল, এবং সে চোখ খুলতেই সুপ্রভাত বলল।

She stretched out the first finger of her right hand so that it served as a perch. 

সে তার ডান হাতের প্রথম আঙুলটি বাড়িয়ে দিল যাতে এটি পাখিটির বসার যায়গার মতো কাজ করে।

The little bird flew down and sat on it.

ছোট পাখিটি উড়ে নিচে নেমে এল এবং এটার উপর বসল।

Then she went through the palace and called on each of the princesses in turn.

তারপরে সে প্রাসাদের মধ্যে গেল এবং প্রতিটি রাজকন্যাকে ডাকল।

And for each of the princesses the little bird sang a different song.

এবং প্রতিটি রাজকন্যার জন্য ছোট পাখিটি একটি করে আলাদা আলাদা গান গাইল।

The other princesses were jealous and visited September together.

অন্য রাজকন্যারা ঈর্ষান্বিত হয়ে পড়ল এবং একসাথে সেপ্টেম্বরের কাছে গেল।

“Well, my dear,” they said, “your little bird flies in and out just as he likes.”

“বেশ, আমার প্রিয়,” তারা বলল, “তোমার ছোট্ট পাখিটি তার পছন্দ মতো ঘরে আসে ও বাইরে যায়।”

They looked round the room.

তারা ঘরের চারপাশে তাকিয়ে দেখল।

“Where is your bird now?” they said. 

“তোমার পাখি এখন কোথায়?” তারা বলল।

“He’s gone off to visit his home,” said September.

“সে তার বাড়িতে বেড়াতে গেছে,” সেপ্টেম্বর বলল।

“And what makes you think he’ll come back?” asked the princesses. 

“আর কী দেখে তোমার মনে হচ্ছে যে সে আবার ফিরে আসবে?” রাজকন্যারা জিজ্ঞাস করল।

“He always does come back”, said September.

“সে সর্বদাই ফিরে আসে”, সেপ্টেম্বর বলল।

“Well, my dear,” said the princesses, “if you take our advice, pop him into the cage and keep him there.” 

“বেশ, আমার প্রিয়,” রাজকন্যারা বলল, “তুমি যদি আমাদের পরামর্শ নাও, তাহলে তাকে খাঁচার ভিতরে ঢোকাও এবং তাকে সেখানে রাখ।”

“But I like to have him fly around the room”, said the Princess.

“কিন্তু আমি চাই সে ঘরের আশেপাশে উড়ে বেড়াক”, রাজকন্যা বলল।

“Safety first,” said her sisters ominously. 

“প্রথমে সুরক্ষা,” তার বোনেরা আশঙ্কাজনকভাবে বলল।

They got up and walked out of the room, shaking their heads, and they left September very uneasy.

তারা উঠে দাঁড়ালো এবং  মাথা নাড়িয়ে ঘর থেকে বেরিয়ে গেল এবং তারা সেপ্টেম্বরকে খুব অস্বস্তির মধ্যে ফেলে গেল।

It seemed to her that the little bird was away a long time and she could not think what he was doing.

তার মনে হল যে ছোট্ট পাখিটি অনেক দিন বাইরে আছে এবং সে ভাবতে পারছিল না সে (পাখিটি) কি করছে।

He might forget her, or he might take a fancy to someone else! 

হয়তো সে তাকে ভুলেই গেছে, বা তার অন্য কাউকে ভালো লেগেছে!

Princess September (Unit 1) Questions – Answers | Lesson 5 | Class 8

Activity 1

Tick the correct alternative :

(i) When the little bird hopped into Princess September’s room, she was

(a) clapping her hands
(b) crying alone
(c) sleeping in her bed [ √ ]

(ii) The little bird perched on the

(a) finger of the Princess [ √ ]
(b) branch of the willow tree
(c) window

(iii) The sisters of Princess September

(a) loved her
(b) were envious of her [ √ ]
(c) hated her

(iv) Princess September was advised to

(a) let the bird go free
(b) hand the bird over to her sisters
(c) put the bird in a cage [ √ ]

 Activity 2

Rearrange the following sentences in the correct order and put the numbers in the given boxes:

(1) All the sisters came together to advise Princess September. [ 4 ]  

(2) Princess September was crying alone in her room.  [ 1 ]

(3) A little bird hopped on to the end of the Princess’s bed.  [ 2 ]

(4) Princess September feared that the bird might forget her.  [ 6 ]

(5) The bird sang a beautiful song.  [ 3 ]

(6) The Princess was advised to put the bird into a cage.  [ 5 ]

Activity 3

Answer the following question: 

How do you think Princess September spent her days when the bird was away?

Ans: I think  Princess September spent her days anxiously and apprehensively when the bird was away.

Try These👇

Lesson 1 The Wind Cap- Jane Yolen
Lesson 2 Clouds – Intizar Hussain
Lesson 3 An April Day – H.W. Longfellow
Lesson 4 The Great Escape – Sugata Bose
Lesson 5 Princess September – W.S. Maugham
Lesson 6 The Sea – James Reeves
Lesson 7 A King’s Tale (a popular legend)
Lesson 8 The Happy Prince – Oscar Wilde
Lesson 9 Summer Friends – Mary Lamb
Lesson 10 Tales of Childhood – Roald Dahl
Lesson 11 Midnight Express – Alfred Noyes
Lesson 12 Someone – Walter de la Mare
Lesson 13 The Man Who Planted Trees

Princess September (Unit 2) Bengali Meaning | Lesson 5 | Class 10

Suddenly, September heard a tweet-tweet just behind her ear.

হঠাৎ, সেপ্টেম্বর তার কানের ঠিক পিছনে একটি টুইট-টুইট শব্দ শুনতে পেল।

The bird had come in quietly.

পাখিটি চুপ করে ভিতরে এসেছিল।

September felt her heart go thump-thump against her chest, and she made up her mind to take no more risks.

সেপ্টেম্বর অনুভব করল যে তার হৃদয় তার বুকের বিরুদ্ধে ধড়ফড় করছে, এবং কোনও ঝুঁকি না নেওয়ার জন্য মনস্থির করল।

She put up her hand and took hold of the bird.

সে হাত বাড়াল এবং পাখিটিকে ধরল।

The bird was quite used to this, so he suspected nothing.

পাখিটি এটিতে বেশ অভ্যস্ত ছিল, তাই সে কিছুই সন্দেহ করল না।

He was surprised when she carried him to the cage, put him in, and shut the door on him.

সে(পাখিটি) অবাক হয়ে গেল যখন সে তাকে খাঁচার নিয়ে গেল, তাকে ভিতরে রাখল এবং মুখের উপর দরজা বন্ধ করে দিল।

He hopped up on the ivory perch and said, “What is wrong?”

সে লাফিয়ে হাতির দাঁতের তৈরি কাঠির উপর বসল এবং বলল, “কী সমস্যা হল?”

September said, “Some of mamma’s cats are prowling about tonight, and I think you are much safer out here.”

সেপ্টেম্বর বলল, “মায়ের  কয়েকটি বিড়াল আজ রাতে শিকারের জন্য ঘুরছে, এবং আমি মনে করি তুমি এখানে অনেক বেশি নিরাপদ।”

“Well, just for this once I don’t mind” said the little bird, “So long as you let me out in the morning.”

“আচ্ছা, ঠিক এই একবারের জন্য আমার আপত্তি নেই” ছোট পাখিটি বলল, “ যেহেতু তুমি আমাকে সকালে বের হতে দেবে।”

He ate a very good supper and began to sing.

সে খুব ভালভাবে একটি নৈশভোজ খেল এবং গান গাইতে শুরু করল।

But in the middle of his song he stopped.

তবে তার গানের মাঝামাঝি সে থেমে গেল।

“I don’t know what the matter with me is,” he said, “but I don’t feel like singing tonight.”

“আমার বিষয়টি কী হচ্ছে তা আমি জানি না,” সে বলল, “তবে আজ রাতে আমার গান গাইতে ইচ্ছা করছে না।”

“Very well,” said September, “go to sleep instead!”

“খুব ভাল,” সেপ্টেম্বর বলল, “তাহলে তুমি ঘুমাতে যাও!”

So he put his head under his wing and in a minute was fast asleep.

তাই সে তার ডানার নীচে তার মাথা রাখল এবং এক মিনিটের মধ্যে দ্রুত ঘুমিয়ে পড়ল।

September went to sleep too.

সেপ্টেম্বরও ঘুমিয়ে পড়ল।

But when the dawn broke she was awakened by the little bird calling her at the top of his voice, “Wake up, wake up,” he said.

কিন্তু যখন ভোর হল তখন ছোট্ট পাখিটির “জেগে ওঠ, জেগে ওঠ” তীব্র চিত্‍কারে সে জেগে উঠল।

“Open the door of this cage and let me out.

“এই খাঁচার দরজা খুলে  দাও এবং আমাকে বের করে দাও।

I want to have a good fly while the dew is still wet on the ground. 

যতক্ষণ মাটি শিশিরে ভিজে আছে ততক্ষণ আমি ভালভাবে উড়তে চাই।”

“You’re much better off where you are,” said September.

“তুমি যেখানে আছো সেখান অনেক ভালো আছো,”সেপ্টেম্বরে বলেল।

“You have a beautiful golden cage!”

তোমার একটি সুন্দর সোনার খাঁচা আছে!”

“Let me out, let me out,” said the little bird.

“আমাকে বেরোতে দাও, আমাকে বেরোতে দাও” ছোট্ট পাখিটি বলল।

“You’ll have three meals a day.

“তুমি দিনে তিনবার খাবার পাবে।

You’ll have nothing to worry you from morning till night, and you can sing to your heart’s content.”

সকাল থেকে রাত পর্যন্ত কোনো বিষয়ে তোমাকে চিন্তা করতে হবে না এবং তুমি প্রাণভরে গান গাইতে পারবে।”

The little bird tried to slip through the bars of the cage, but he couldn’t.

ছোট্ট পাখিটি খাঁচার গারদগুলির ফাঁক দিয়ে পিছলে বেরোনোর চেষ্টা করল, কিন্তু সে পারল না।

He beat against the door but of course, he couldn’t open it.

সে দরজার ধাক্কা মারতে লাগল কিন্তু অবশ্যই সে এটি খুলতে পারল না।

He began to cry again: “Let me out, let me out!” 

সে আবার চিত্‍কার করতে লাগল: “আমাকে বের করে দাও, আমাকে বের করে দাও!”

“I’ve only put you in the cage because I’m so fond of you”, said Princess September.

“আমি তোমাকে কেবল খাঁচায় রেখেছি কারণ আমি তোমাকে খুব পছন্দ করি”, রাজকন্যা সেপ্টেম্বর বলল।

But the little bird stood in the corner of his cage, looking out at the blue sky, and never sang a note.

কিন্তু ছোট্ট পাখিটি তার খাঁচার কোণায় দাঁড়িয়ে নীল আকাশের দিকে তাকিয়ে রইল, আর কখনও গান গাইল না।

“Why don’t you sing and forget your troubles?” said September. 

“তুমি গান গেয়ে তোমার কষ্টগুলি ভুলে যাও না?” সেপ্টেম্বর বলল।

“How can I sing?” answered the bird.

“আমি কীভাবে গান গাইব?” পাখিটি উত্তর দিল।

“I want to see the trees and the lake and the green rice growing in the fields.”  

“আমি গাছ ও হ্রদ এবং জমিতে সবুজ ধানের বেড়ে ওঠা দেখতে চাই।”

“If that’s all you want, I’ll take you for a walk,” said September. 

“যদি তুমি সেটাই চাও, তাহলে আমি তোমাকে হাঁটতে হাঁটতে ঘুরিয়ে নিয়ে আসব,” সেপ্টেম্বরে বলল।

Princess September (Unit 2) Questions -Answers | Lesson 5 | Class 8 

Activity 4

Complete the following sentences with information from the text: 

(a) The little bird was surprised when September carried him to the cage and put him in and shut the door on him.

(b) At dawn, the little bird wished to be let out from the cage because he wanted to have a good fly while the dew is still wet on the ground.

(c) Princess September told the bird he was better off in the cage because he would have three meals a day and he would have nothing to worry from morning till night.

(d) The bird told the Princess that it could not sing ashe wanted to see the trees and the lake and the rice growing in the fields.

Activity 5

Answer the following questions: 

(a) ‘So he suspected nothing’. Who is ‘he’?  Why did he not suspect anything? 

Ans: ‘He’ is the little bird.He did not suspect anything because the bird was quite used to Princess September’s holding him like this.

(b) Why did the little bird stop in the middle of his song?

Ans: The little bird stopped in the middle of his song because he didn’t like singing in the cage.

(c) How did he try to free himself from the cage? 

Ans: The little bird tried to free himselft from the cage by slipping through the bars of the cage. Besides this he aslo beat against the door of the cage to open it.

Princess September (Lesson 3) Bengali Meaning (বঙ্গানুবাদ) | Lesson 5 | Class 8

She picked up the cage and walked down to the lake round which grew the willow trees.

সে খাঁচাটি তুলে নিল এবং হাঁটতে হাঁটতে হ্রদের দিকে নেমে গেল যার চারপাশে উইলো গাছগুলো বেড়ে উঠেছে।

She stood at the edge of the rice-fields that stretched as far as the eye could see.

সে ধান ক্ষেতের কিনারায় দাঁড়াল যেটি যতদূর চোখ যায় প্রসারিত ছিল।

“I’ll take you out every day,” she said.

“আমি তোমাকে প্রতিদিন বাইরে নিয়ে যাব,” সে বলল।

“I love you and I only want to make you happy.”

“আমি তোমাকে ভালবাসি এবং কেবল তোমাকেই খুশি করতে চাই।”

“It’s not the same thing,” said the little bird.

“এটি একই ব্যাপার নয়,” ছোট্ট পাখিটি বলল।

The rice-fields and the lake and the willow trees look quite different when you see them through the bars of a cage.”

তুমি যখন খাঁচার গারদের মধ্যে দিয়ে ধানের ক্ষেত এবং হ্রদ এবং উইলো গাছগুলিকে একেবারে অন্যরকম দেখায়”।

So she brought him home again and gave him supper.

তাই সে তাকে আবার বাড়িতে নিয়ে আসল এবং তাকে রাতের খাবার দিল।

But he wouldn’t eat a thing.

কিন্তু সে একটা জিনিসও খেল না।

The Princess was anxious.

রাজকন্যা উদ্বিগ্ন হল।

“Perhaps he’ll have got used to his cage by tomorrow,” she thought.

“সম্ভবত আগামীকালের মধ্যে সে তার খাঁচায় অভ্যস্ত হয়ে উঠবে,” সে ভাবল।

And next day when she awoke she cried out good morning in a cheerful voice.

আর পরের দিন যখন সে জেগে উঠল সে আনন্দের স্বরে সুপ্রভাত বলে চিৎকার করে উঠল।

She got no answer.

সে কোন উত্তর পেল না।

She jumped out of bed and ran to the cage.

সে বিছানা থেকে লাফিয়ে নামল এবং খাঁচার দিকে দৌড়ে গেল।

She gave a startled cry, for there the little bird lay with his eyes closed, and he looked as if he were dead.

সে চমকে কান্নাকাটি করে উঠল, কারণ ছোট পাখিটি চোখ বন্ধ করে সেখানে শুয়ে ছিল এবং মনে হল সে যেন মরে গেছে।

She opened the door and lifted him out.

সে দরজা খুলল এবং তাকে তুলে বাইরে নিয়ে এল।

She gave a sob of relief, for she felt that his little heart was beating still.

সে স্বস্তিতে ফুঁফিয়ে কেঁদে উঠল কারণ সে অনুভব করল যে তার ক্ষুদ্র হৃদপিন্ডটি তখনও ধুকধুক করছিল।

“Wake up, wake up, little bird,’ she said.

“জেগে ওঠ, জেগে ওঠ, ছোট্ট পাখি,” সে বলল।

She began to cry and her tears fell on the little bird.

সে কাঁদতে শুরু করল এবং তার চোখের জল ছোট্ট পাখিটির উপরে পড়ল।

‘I cannot sing unless I’m free and if I cannot sing, I die,” he said.

‘আমি মুক্ত না হলে গান গাইতে পারব না আর গান গাইতে না পারলে আমি মারা যাব,’ সে বলল।

“Then take your freedom,” the Princess said.

“তাহলে তোমার স্বাধীনতা নাও,” রাজকন্যা বলল।

‘I shut you in a golden cage because I loved you and wanted to have you all to myself.

‘আমি তোমাকে সোনার খাঁচায় বন্ধ রেখে ছিলাম কারণ আমি তোমাকে ভালবাসি এবং তোমাকে নিজের কাছে রাখতে চেয়েছিলাম।

But I never knew it would kill you. Go.

তবে আমি কখনই জানতাম না যে এটি তোমাকে মেরে ফেলবে।

Fly away among the trees that are around the lake and fly over the green rice-fields.

লেকের চারপাশে থাকা গাছগুলির মধ্যে দিয়ে উড়ে যাও এবং সবুজ ধানের ক্ষেতের উপর দিয়ে উড়ে যাও।

I love you enough to let you be happy in your own way.”

আমি তোমাকে অনেক ভালবাসি যে তোমাকে নিজের মতো করে সুখী রাখতে চাই।

She threw open the window and gently placed the little bird on the sill.

সে জানালাটি খুলে ফেলে দিল এবং আস্তে আস্তে ছোট পাখিটিকে জানলার তাকে রাখল।

“I will come because I love you, little Princess,” said the bird.

“আমি ফিরে আসব কারণ আমি তোমাকে ভালবাসি, ছোট্ট রাজকন্যা,” পাখিটি বলল।

“And I will sing you the loveliest songs I know.

“এবং আমি তোমাকে আমার জানা সবচেয়ে সুন্দর গানগুলো গেয়ে শোনাব।

I shall go far away, but I shall always come back, and I shall never forget you.”

আমি অনেক দূরে চলে যাব, কিন্তু আমি সর্বদাই ফিরে আসব এবং আমি তোমাকে কখনও ভুলব না।”

Then he opened his wings and flew right away into the blue.

তারপরে সে তার ডানা মেলল এবং সঙ্গে সঙ্গে নীল আকাশে উড়ে গেল।

September kept her window open, day and night, so that the little bird might come into her room whenever he wished.

সেপ্টেম্বর তার জানালাটি দিনরাত খোলা রাখল, যাতে ছোট পাখিটির যখনই ইচ্ছা তার ঘরে আসতে পারে।

Princess September (Unit 3) Questions – Answers | Lesson 5 | Class 8

Activity 6

Write ‘T’ for true and ‘F’ for false statements in the given boxes. Give supporting statements for each of your answers:

(a) The little bird was happy to see the rice fields and the lake from within the cage.  [ F ] 

Supporting Statements: The rice fields and the lake and the willow trees look quite different when you see them through the bars of a cage.

(b) When the bird did not eat a thing, Princess September grew anxious.  [ T ]

Supporting Statements: The Princess was anxious.

(c) The next morning Princess found the bird hopping around the cage.  [ F ]

Supporting Statements : She gave a startled cry, for there the little bird lay with his eyes closed, and he looked as if he were dead.

(d) The bird was granted freedom.  [ T ]

Supporting Statements :  “ Then take your freedom ” , the Princess said./ Then he opened his wings and flew right away into the blue.

Activity 7

Answer the following questions:

(a) How did Princess September try to make the little bird happy?

Ans: Princess September tried to make the little bird happy by taking it to the lake round which grew the willow trees.

(b) Why did the Princess give “a sob of relief”? 

Ans: The Princess gave “a sob of relief” becsuse she felt that the little bird’s heart was beating still.

(c) Why was the little bird granted freedom by the Princess?

Ans: The little bird was granted freedom by the Princess because she understood that the confinement in the cage would kill the little bird.

(d) “Then he opened his wings and flew right away into the blue.” Would the little bird return to the Princess again? Give reasons for your answer. 

Ans: I think the little bird would return to the Princess again because it loved her and he also promised that he would never forget her.

Activity 8(a)

In the following sentences underline the groups of words that do not have a subject or a predicate and do not have a finite verb and do not make complete sense:

(i) Humpty Dumpty sat on a wall.

(ii) The sun rises in the east.

(ii) The farmer lived in a house made of straw.

Activity 8(b)

In the following sentences, underline the group of words that do the work of an Adjective:

(i) He was a man full of hope.

(ii) A necklace of great value was stolen. 

(iii) This is a table made of wood.

Activity 8(c)

In the following sentences, underline the groups of words that do the work of an Adverb:

(i) The bird stood in the corner of his cage.

(ii) He spoke in a confident manner.

(iii) It’s raining at this moment.

Activity 8(d)

In the following sentences, underline the groups of words that do the work of a Noun:

(i) Travelling by train gives me great pleasure.

(ii) The child refused to answer my question.

(iii) He wanted to go home.

Activity 8(e)

In the following sentences underline and identify the phrases:

(i) The wind blew with great speed.

Ans: Adverb phrase

(ii) The king wore a crown made of diamond.

Ans: Adjective phrase

(iii) The little girl did not know what to do.

Ans: Noun phrase

(iv) She is a lady of great patience.

Ans: Adjective phrase

Activity 8(f)

In the following sentences, underline groups of words that have a Subject and a Predicate and form parts of the main sentences and have Finite verbs:

(iHe was surprised when she carried him to the cage.

(ii) He drew a picture which was very beautiful.

(iii) I did not go to school as I was unwell.

(iv) Indian cricket team is confident that it will win the match.

Activity 8(g)

In the following sentences, underline the main parts of the sentences that are Independent and circle the clauses that depend on the main parts:

(i) Although he was unwell (Dependent )he went out. (Independent)

(ii) He is a king (Independent) who is very powerful.(Dependent)

(iii) Rani said (Independent) that he had met my brother.(Dependent)

(iv) When she was hungry, (Dependent) the baby cried out.(Independent)

Activity 9

Replace the underlined words with their antonyms:

(i) The boy wrote a different story.

Ans: The boy wrote a same story.

(ii) The mother placed the child gently on the bed.

Ans: The mother placed the child rudely on the bed.

(iii) On hearing the news he felt very uneasy.

Ans: On hearing the news he felt very easy.

(iv) The gate was opened by the porter.

Ans: The gate was closed by the porter.

Try These👇

Spread the love