Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

About the Author and the Text:

Jane Hyatt Yolen (Born in 1939) is an American author and editor of folklore, fantasy, science fiction, and children’s books. She has written over 280 books, the best known of which are The Holocaust Novella and The Devil’s Arithmetic. The present text is an edited version of her popular short story of the same name. 

জেন হায়াট ইয়োলেন (জন্ম-১৯৩৯) একজন আমেরিকান লেখক এবং লোককাহিনী, কল্পনা, বিজ্ঞান কথাসাহিত্য এবং শিশুদের বইয়ের সম্পাদক। তিনি ২৮০ টিরও বেশি বই লিখেছেন, যার মধ্যে সর্বাধিক পরিচিত হল The Holocaust Novella এবং The Devil’s Arithmetic । বর্তমান পাঠ্যটি তাঁর একই নামের জনপ্রিয়  ছোটো গল্পের একটি সম্পাদিত সংস্করণ।

The Wind Cap (Unit 1) Bengali Meaning | Lesson 1 | Class 8

There was once a lad who wanted to be a sailor but his mother would not let him go to the sea.

একসময় এক ছেলে নাবিক হতে চেয়েছিল কিন্তূ তার মা তাকে সমুদ্রে যেতে দিতেন না।

“Child, what do you know of sailing?” she would say.

“বাছা, তুমি সমুদ্রযাত্রা করা সম্পর্কে কী জানো?” তিনি বলতেন।

“You’re a farmer’s son, you know the turn of the seasons and the smell of the soil but you do not know the sea.” 

“তুমি একজন কৃষকের ছেলে, তুমি ঋতুর পরিবর্তন সম্পর্কে জান এবং মাটির গন্ধ জান কিন্তু তুমি সমুদ্রকে জান না।”

Now the boy whose name was Jon, had always obeyed his mother.

এখন যে ছেলেটির নাম ছিল জন, সে সবসময় তার মায়ের কথা মেনে চলত।

So he went about his farm work with a heavy heart but did not again mention the sea.

তাই সে হৃদয় ভারাক্রান্ত করে তার খামারের কাজে গেল কিন্তু আর সমুদ্রের কথা আর বলল না।

One day, he had been walking behind the plough.

একদিন সে লাঙলের পিছনে হাঁটছিল।

He all but ran over a tiny green turtle on a clod of dirt.

সে সমস্ত কাদার দলা দিয়ে একটি ছোট সবুজ কচ্ছপকে চাপা দিয়ে এগিয়ে যায়।

He picked the turtle up and set it on his head where he knew it would be safe.

সে কচ্ছপটি তুলে নেয় এবং তার মাথায় রাখে যেখানে সে জানতো যে এটি নিরাপদ থাকবে।

When he was done with ploughing, Jon plucked the turtle from his head.

যখন তার চাষের কাজ শেষ হল, জন কচ্ছপটিকে তার মাথা থেকে টেনে নামাল।

To his utter surprise he found that it had turned into a tiny green fairy man that stood upon his palm and bowed.

সে ভীষণ বিস্ময়ে দেখতে পেল যে এটি একটি ক্ষুদ্র সবুজ মানুষ পরীতে রূপান্তরিত হয়েছে যা তার তালুতে দাঁড়িয়ে মাথা নিচু করে সম্ভাষণ করল।

“I thank you for your kindness, tell me your heart’s desire and I’ll grant it to you for saving my life,” said the fairy.

“তোমার দয়ার জন্য তোমাকে ধন্যবাদ জানাই, তোমার হৃদয়ের ইচ্ছা আমাকে বল এবং আমার জীবন বাঁচানোর জন্য আমি তোমাকে এটি প্রদান করব,” পরীটি বলল।

Jon bowed back but said nothing.

জন পিছনে মাথা নিচু করে সম্ভাষণ করল কিন্তু কিছু বলল না।

Although his heart yearned to go out to the sea, he did not express his wish.

যদিও তার হৃদয় সমুদ্রের যাওয়ার জন্য ব্যাকুল ছিল, সে তার ইচ্ছা প্রকাশ করল না।

The green fairy man could read a heart easily so he said, “I see you wish to go sailing”.

সবুজ পরী মানুষটি খুব সহজেই হৃদয়ের কথা জানতে পারে তাই তিনি বললেন, “আমি দেখছি তুমি জলপথে ভ্রমণ করতে চাও”।

Jon’s face answered for him.

জনের মুখমণ্ডল তার উত্তর জানিয়ে দিল।

The Wind Cap (Unit 1) Questions – Answers | Lesson 1 | Class 8

Activity 1

Tick the correct alternative :

(i) The lad had wanted to be a

(a) doctor 
(b) sportsman 
(c) sailor

Ans: (c) sailor

(ii) Mother told the lad that he knew the smell of the 

(a) soil 
(b) food 
(c) flower.

Ans: (a) soil 

(iii) Jon put the turtle on his

(a) back 
(b) head 
(c) hand.

Ans: (b) head 

(iv) The fairy man wanted to know Jon’s

(a) age 
(b) name 
(c) heart’s desire

Ans: (c) heart’s desire

Activity 2 

Rearrange the following sentences in the correct order and put the numbers in the given boxes:

(1) Jon met the tiny green turtle. (2)

(2) Mother said Jon was a farmer’s son. (1)

(3) The turtle changed to the tiny green fairy man. (4)

(4) Jon plucked the turtle from his head. (3)

(5) Jon did not express his wish. (6)

(6) Jon bowed back. (5)

The Wind Cap (Unit 2) Bengali Meaning |  Lesson 1 | Class 8

“Since you put me on your head like a hat to keep me safe, I shall give you a different kind of cap in return, the kind sailors most desire.

“যেহেতু আমাকে সুরক্ষিত রাখতে তুমি একটা টুপির মতো আমাকে তোমার মাথার উপর রেখেছিলে, আমি তার পরিবর্তে এ তোমাকে কটা অন্য ধরণের টুপি দেব, যা নাবিকদের সর্বাধিক আকাঙ্ক্ষিত।

A cap full of wind. But there’s one warning, no human hand will ever be able to take it off.”

একটি বাতাসে পূর্ণ টুপি। তবে একটি সতর্কতা,  আছে, কোনও মানুষের হাতই এটি খুলে নিতে সক্ষম হবে না।”

Then with a blink, the fairy man disappeared leaving a striped cap behind.

তারপর এক পলকেই পরী মানুষটি একটি ডোরাকাটা টুপি রেখে অদৃশ্য হয়ে গেল।

Young Jon put the cap on his head and ran home to tell his mother.

যুবক জন মাথায় টুপিটি পড়ে নিল এবং মাকে জানাতে বাড়ি ছুটে গেল।

“No good will come of the wind cap,” she said. 

হাওয়া টুপি থেকে ভাল কোনো কিছু হবে না,” তিনি বললেন।

But the lad would have none of her cautions.

কিন্তু ছেলেটি তার কোনও সতর্কতাই রাখল না।

The very next day, putting on the sailor’s cap, he ran off to the sea.

ঠিক পরের দিন, নাবিকের টুপিটি পড়ে সে সমুদ্রের দিকে ছুটে গেল।

On seeing a ship anchored near the shore, he requested the captain to take him along.

উপকূলের কাছে একটি জাহাজ নোঙ্গর করা দেখে সে ক্যাপ্টেনকে অনুরোধ করল তিনি যেন তাকে সঙ্গে নিয়ে যান।

Thus began his first ever sea voyage! 

এভাবেই তার প্রথম সমুদ্র যাত্রা শুরু হল!

Well, the wind cap worked as the fairy had said but that one condition prevailed!

বেশ, পরীটি যেমনটি বলেছিল হাওয়া টুপিটি তেমনই কাজ করল তবে সেখানে একটি শর্ত ছিল!

Now that was both bad and good.

এখন সেটা খারাপ এবং ভাল উভয়ই ছিল।

It was bad because Jon could neither take his cap off before his captain nor at bedtime.

এটি খারাপ ছিল কারণ জন তার ক্যাপ্টেনের সামনে বা শোবার সময়  টুপিটি খুলতে পারত না।

And it was good because neither could he lose the cap nor could it be stolen from him.

এবং এটি ভাল ছিল কারণ সে টুপিটি হারাতে পারতো না এবং এটি তার কাছ থেকে চুরিও হত না।

Since it was wind that sailors called for, and wind that Jon could supply he soon became very popular.

যেহেতু এটি হল বাতাস  যা নাবিকেরা আহ্বান করত, এবং এই বাতাস যা জন সরবরাহ করতে পারত, সে শীঘ্রই খুব জনপ্রিয় হয়ে উঠল।

When he twisted the cap he could summon the east wind and the west wind.

সে যখন টুপিটিকে মোচড় দিত তখন সে পূর্ব দিকের বাতাস এবং পশ্চিম দিকের বাতাসকে ডেকে আনতে পারত।

He could also turn it to call both the north as well as the south wind.

এটি ঘুরিয়ে সে উত্তরের পাশাপাশি দক্ষিণ দিকের বাতাসকেও শুরু করতে(ডাকতে) পারত।

The captain would therefore never part with his prized sailor and let him ashore.

ক্যাপ্টেন তাই কখনই তার অসাধারণ নাবিকের সঙ্গ ত্যাগ করতে চাইতেন না এবং তাকে উপকূলে যেতে দিতেন না।

For a year and a day, young Jon did not set foot on land.

এক বছর এবং এক দিন হল, যুবক জন মাটিতে পা রাখেনি।

He saw nothing but the churning of the waves.

সে ঢেউয়ের আলোড়ন ছাড়া  আর  কিছুই দেখেনি।

Soon there grew in his heart a strong desire to see the land. 

শীঘ্রই তার অন্তরে স্থলভূমি দেখার প্রবল ইচ্ছা জাগ্রত হল।

The Wind Cap (Unit 2) Questions – Answers | Lesson 1 | Class 8

Activity 4

Complete the following sentences with information from the text:

(a) The cap that sailors most desire is a cap full of wind.

(b) Seeing a ship anchored near the shore John requested the captain to take him along with them.

(c) By twisting the cap, Jon could summon the east wind and the west wind.

(d) Jon desired to see the land because he had not set foot on land for a year and a day.

Activity 5 

Answer the following questions:

(a) Why did the fairyman offer Jon the wind-cap?

Ans: The fairyman offered Jon the wind- cap because Jon put the fairyman on his head like a hat to keep him safe.

(b) What was the condition that was associated with the wind cap?

Ans:  The condition associated with the wind cap was that no human hand would ever be able to take it off from Jon’s head.

(c) Why did Jon become popular with the sailors?

Ans: Jon became popular with the sailors because he could supply the wind that they called for.

The Wind Cap (Unit 3) Bengali Meaning | Lesson 1 | Class 8

“Oh, let me go ashore just for one day,” he begged the captain when they had sighted land.

“ওহ, আমাকে কেবল একদিনের জন্য তীরে যেতে দিন,” সে ক্যাপ্টেনকে অনুরোধ করল যখন তারা স্থলভূমি দেখতে পেল।

He promised he would return but the captain was unmoved.

সে প্রতিশ্রুতি দিল যে সে ফিরে আসবে কিন্তু ক্যাপ্টেন রাজি হলেন না।

However, Jon could not stop dreaming of the land.

যাই হোক, জন স্থলভূমির স্বপ্ন দেখা বন্ধ করল না।

One quiet afternoon, he lay fast asleep and fell to dreaming again.

এক শান্ত বিকেলে, যখন সে গভীর ঘুমে আচ্ছন্ন হল এবং আবারও স্বপ্ন দেখতে শুরু করল।

Unknown to him, the ship stood offshore from his old farm.

তার অজান্তেই, জাহাজটি তার পুরানো খামার থেকে একটু দূরেই দাঁড়িয়েছিল।

In Jon’s dream the seasons turned rapidly and as each turned, so did Jon in his bed.

জনের স্বপ্নে ঋতুগুলি দ্রুত পরিবর্তিত হতে লাগল এবং প্রত্যেকটি যেমন পরিবর্তিত হচ্ছিল, জনও তেমনি তার বিছানায় এপাশ-ওপাশ করতে লাগল।

Consequently, the cap on his head twisted round and about.

ফলে, তার মাথার টুপিটি এদিক-ওদিক মুচড়ে যাচ্ছিল।

It called up a squall from the clear sky that hit the ship without a warning.

এটি পরিষ্কার আকাশ থেকে একটি ঝোড়ো বাতাস ডেকে আনল, যেটা কোনও সতর্কতা ছাড়াই জাহাজটির উপর আছড়ে পড়ল।

The wind had been whirling about the boat tearing the sails and snapping the spars.

বাতাস জাহাজটির চারিদিকে ঘুরতে ঘুরতে পাল ছিঁড়ে ফেলছিল এবং মাস্তুলগুলি সশব্দে ভেঙে ফেলেছিল।

“It’s his fault,” the sailors cried.

এটা তার দোষ,” নাবিকরা চিত্‍কার করে বললেন।

They shouted in anger and fear and tried to rip the cap off his head.

তারা রাগে এবং ভয়ে চেঁচিয়ে উঠল এবং তার মাথা থেকে টুপিটি খুলে ফেলতে চেষ্টা করল।

Well, they were unsuccessful, for it was a fairy cap.

বেশ, তারা ব্যর্থ হল, কারণ এটি ছিল পরীর টুপি।

They pulled it and twisted it and so the squall became a storm, the mightiest they had ever seen.

তারা এটিকে ধরে টানল ও মোচড় দিল এবং এর ফলে ওই ঝোড়ো বাতাসটি একটি ঝড়ে পরিণত হয়ে গেল, সবচেয়ে শক্তিশালী যা তারা কখনও দেখেনি।

The captain ordered his men to bring Jon before him.

ক্যাপ্টেন তার লোকদের জনকে তাঁর সামনে আনার আদেশ দিলেন।

In anger, he grabbed him by the tail of his striped cap, twisted him thrice and flung him out to the sea.

রাগে তিনি জনের ডোরাকাটা টুপিটির লেজটি ধরলেন, তাকে তিনবার পাক দিয়ে ঘোরালেন এবং সমুদ্রের দিকে ফেলে দিলেন।

But the winds called up by the cap spun the ship three times around.

কিন্তু টুপিটির ডাকা বাতাস জাহাজটিকে তিনবার পাক খাওয়াল।

As Jon went under the waves, the cap came off his head.

যেহেতু জন ঢেউয়ের তলায় চলে গেল, টুপিটি তার মাথা থেকে খুলে গেল।

Soon the storm stopped, and Jon swam ashore.

শীঘ্রই ঝড় থামল, এবং জন সাঁতরে তীরে  গেল।

The cap followed him.

টুপিটি তার পিছনে পিছনে গেল।ই

When he got to the land, Jon picked up the cap and ran home to his mother and farm.

যখন সে ডাঙায় পৌঁছাল, জন টুপিটি নিল এবং দৌড়ে বাড়ি গেল তার ময়ের কাছে এবং খামারে।

Again in the winter, when the snow lay heavy on the fields, he began to dream of the sea.

আবার শীতকালে, যখন মাঠে প্রচুর তুষার পড়ল, তখন সে সাগরের স্বপ্ন দেখতে শুরু করল।

Jon went to the wardrobe, got out the fairy cap and stared at it for a long moment.

জন তার জামা কাপড় রাখার আলমারির দিকে গেল, পরীর দেওয়া টুপিটি বের করল এবং সেটির দিকে অনেকক্ষণ তাকিয়ে রইল।

Tucking it in his shirt, he ran out to the field.

এটিকে তার জামার ভিতরে গুঁজে নিয়ে সে দৌড়ে মাঠে দিকে গেল।

He placed the wind cap under a stone where he knew the fairy man would find it.

একটি পাথরের নীচে সে হাওয়া টুপিটি রাখল যেখানে সে জানত পরী মানুষটি এটি খুঁজে পাবে।

Then he left again for the seas.

তারপরে সে আবার সমুদ্রের দিকে রওনা দিল।

For the rest of his life, Jon spent half the year on a ship and half on the shore till at last he owned his own boat and a hundred-acre farmland.

তার জীবনের বাকি সময়টা, জন অর্ধেক বছর একটি জাহাজে এবং অর্ধেকটা তীরে কাটাল, যতদিন না সে নিজের নৌকা এবং একশ একর খামার জমির মালিক হল।

From then on he came to be known as Captain Turtle for he was as much at home on the water as he was on the land.

তখন থেকে সে ক্যাপ্টেন টার্টল নামে পরিচিতি লাভ করল কারণ সে জলেও ততটাই সাচ্ছন্দ বোধ করত যতটা ডাঙায়।

The Wind Cap (Unit 3) Questions – Answers | Lesson 1 | Class 8

Activity 6

Write ‘T’ for true and ‘F’ for false statements in the given boxes. Give supporting statements for each of your answers:

(a) Jon never dreamt about the land. (F)

Supporting Statement: Jon could not stop dreaming of the land.

(b) The squall was called up because Jon was sleeping. (T )

Supporting Statement: It called up a squall from the clear sky that hit the ship without a warning.

(c) The captain was angry with Jon. (T)

Supporting Statement: In anger, he grabbed him by the tail of his striped cap, twisted him thrice and flung him out to the sea.

(d) Jon did not return the wind-cap to the fairy man. (F)

Supporting Statement: He placed the wind cap under a stone where he knew the fairy man would find it.

Activity 7

Answer the following questions:

(a) Why did the sailors try to rip off the cap from Jon’s head?

Ans: The sailors tried to rip off the cap from Jon’s head because the wind caused by the cap had been whirling about the boat tearing the sails and snapping the spars.

(b) How did Jon divide his time between land and sea?

Ans: Jon spent half of the year on a ship and half on the shore.

(c) Do you think Jon was rightly called Captain Turtle? Give reasons for your answer.

Ans: Yes, I think Jon was called Captain Turtle rightly.

Because he was as much at home on the water as he was on the land.

(d) Why did Jon want to return the wind cap to the fairy man?

Ans: Jon wanted to return the wind cap to the fairy man because he thought that all the problems in his life was because of the wind cap.

Activity 8 (A)

Underline the verbs in the following sentences that suggest actions that began in the past and are still continuing:

(i) They have been travelling for ten hours.

(ii) He thanked me for what I have been doing.

(iii) The baby has been sleeping all day.

This kind of tense is called Present Perfect Continuous Tense.

Activity 8 (B)

Underline the verbs in the following sentences which suggest actions that began before a certain point in the past and continued up to that time:

(i) They had been playing in the field for an hour before mother called them.

(ii) When I visited my uncle, he had been teaching in a school there for five years.

(iii) Rita had been studying in our school for the last eight years since I met her.

This kind of tense is called Past Perfect Continuous Tense.

Activity 8 (C)

Fill in the blanks with either the Present Perfect Continuous or Past Perfect Continuous Tense:

(i) The rain had been pouring when I left home. (pour)

(ii) The engineers have been building the bridge for the past few months. (build)

(iii) The performers have been singing since evening. (sing)

(iv) At that time, Mr. Roy had been writing poems for one month. (write)

Activity 9

Replace the underlined words with their antonyms:

(a) Jon had always obeyed his mother.

Ans: Jon had always disobeyed his mother.

(b) Jon began his first ever sea voyage.

Ans: Jon finished his first ever sea voyage.

(c) He became very popular with the sailors.

Ans: He became very unpopular with the sailors.

(d) In Jon’s dream the seasons turned rapidly.

Ans: In Jon’s dream the seasons turned slowly.

Read More👇

Spread the love

You cannot copy content of this page