Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

About The Author and The Text:

Sugata Bose is a historian, author and the Gardiner Professor of Oceanic History and Affairs at Harvard University. Born to the eminent freedom fighter Dr. Sisir Kumar Bose and Mrs. Krishna Bose, he is the grandnephew of Netaji Subhas Chandra Bose and the grandson of Sarat Chandra Bose. In 2011, Bose published His Majesty’s Opponent. The present text is an excerpt from this book. 

সুগত বোস হলেন একজন ঐতিহাসিক, লেখক এবং হার্ভার্ড বিশ্ববিদ্যালয়ের Oceanic History and Affairs এর গার্ডিনার অধ্যাপক। বিশিষ্ট মুক্তিযোদ্ধা ডাঃ শিশির কুমার বোস এবং মিসেস কৃষ্ণা বোস-এর ঘরে তাঁর জন্ম, তিনি নেতাজি সুভাষচন্দ্র বসুর প্রপৌত্র এবং শরৎচন্দ্র বসুর নাতি। ২০১১ সালে বোস তাঁর Majesty’s Opponent প্রকাশ করেন। বর্তমান পাঠ্যটি এই বইয়ের থেকে নেওয়া একটি অংশ। 

Netaji Subhas Chandra Bose (born 23 January 1897), was one of the most famous Indian nationalist leaders who fought for India’s Independence from British rule. To this purpose he founded the Indian National Army (INA) which included a women’s regiment too. In 1941 the British Government put Subhas under house arrest, that is, confined him in his own house. The following narrative describes the exciting and courageous escape of Subhas Bose from the clutches of the British to continue his struggle for India’s freedom.

নেতাজি সুভাষ চন্দ্র বসু (জন্ম: ২৩শে জানুয়ারী ১৮৯৭) ছিলেন অন্যতম বিখ্যাত ভারতীয় জাতীয়তাবাদী নেতা, যিনি ব্রিটিশ শাসন থেকে ভারতবর্ষকে স্বাধীন করার জন্য লড়াই করেছিলেন। এই উদ্দেশ্যে তিনি “আজাদ হিন্দ ফৌজ”(ইন্ডিয়ান ন্যাশনাল আর্মি) প্রতিষ্ঠা করেছিলেন যার মধ্যে একটি মহিলা বাহিনীও অন্তর্ভুক্ত ছিল। ১৯৪১ সালে ব্রিটিশ সরকার সুভাষকে গৃহবন্দী করে, অর্থাৎ তাঁকে তাঁর নিজের বাড়িতেই বন্দী করে রাখে। নিম্নলিখিত কাহিনীটি বর্ণনা করে ব্রিটিশ শাসন থেকে ভারতের স্বাধীনতার সংগ্রাম অব্যাহত রাখতে সুভাস বোসের উত্তেজনাপূর্ণ ও সাহসীকতার সঙ্গে পলায়ন।

The Great Escape (Unit 1) Bengali Meaning | Lesson 4 | Class 8

Looking pale and thin, with a bushy half-grown beard, Subhas was reclining on his pillows when Sisir, his nephew, entered Subhas’s bedroom that December afternoon.

ফ্যাকাশে এবং পাতলা, ঝোপঝাড়ের মতো অর্ধেক বেড়েওঠা দাড়ি নিয়ে সুভাষ তাঁর বালিশে হেলান দিয়ে শুয়ে ছিলেন, যখন তাঁর ভাইপো শিশির, সেই ডিসেম্বরের বিকেলে সুভাষের শোবার ঘরে প্রবেশ করলেন।

Subhas made him sit to his right on the bed.

সুভাষ তাকে তাঁর বিছানার ডানদিকে বসালেন।

Looking intensely at Sisir, he said, “Can you do some work for me?” Sisir nodded.

শিশিরের দিকে তীব্রভাবে তাকিয়ে তিনি বললেন, “তুমি কি আমার জন্য কিছু কাজ করতে পারবে?” শিশির মাথা নেড়ে সম্মতি জানাল।

The task, as it turned out, was to help plan and carry out Subhas’s escape from India.

কাজটি যেটা বোঝা গেল, সুভাষের ভারত থেকে পালানোর পরিকল্পনা ও সম্পন্ন করার ব্যপারে সাহায্য করা।

Sisir would have to drive his uncle, in the dead of the night, to a railway station far away from Calcutta.

শিশিরকে মধ্যরাতে গাড়ী চালিয়ে তার কাকাকে কলকাতা থেকে অনেক দূরের একটি রেলস্টেশনে নিয়ে যেতে হবে।

From his uncle’s residence at Elgin Road, Sisir walked back that night to his own house at 1, Woodburn Park in a state of wonder and subdued excitement.

এলগিন রোডের কাকার বাড়ি থেকে শিশির সেই রাতে তার ১, উডবার্ন পার্কের
নিজের বাড়িতে বিস্ময়কর অবস্থায় এবং চাপা উত্তেজনা নিয়ে হেঁটে ফিরলেন।

The police were keeping watch on Subhas’s house.

পুলিশ সুভাষের বাড়ির উপর নজর রাখছিল।

Though it was normal for a nephew to visit an ailing uncle, Subhas had an additional excuse for meeting his nephew.

যদিও ভাইপোর পক্ষে অসুস্থ মামার সাথে দেখা করা স্বাভাবিক ছিল, তবুও তাঁর ভাইপোর সাথে দেখা করার জন্য সুভাষের অতিরিক্ত অজুহাত ছিল।

Sisir was good at operating the radio.

শিশির খুব ভাল রেডিও চালাতে পারতেন।

He helped Subhas listen to foreign broadcasts.

তিনি সুভাষকে বিদেশী সম্প্রচার শুনতে সাহায্য করেন।

Subhas and Sisir discussed various means of escape.

সুভাষ ও শিশির পালানোর বিভিন্ন উপায় নিয়ে আলোচনা করলেন।

Finally, they decided to drive out, in the most natural fashion, through the main gate.

অবশেষে, তাঁরা সিদ্ধান্ত নিলেন যে তারা খুব স্বভাবিক ভাবেই বাড়ির সদর দরজা দিয়ে গাড়ি চালিয়ে বেরিয়ে যাবেন।

Sisir owned a German car called the Wanderer, which he and Subhas chose for their journey.

শিশিরের ওয়ান্ডারার নামে একটি জার্মান গাড়ি ছিল, যেটিকে তিনি এবং সুভাষ তাঁদের ভ্রমণের জন্য বেছে নিলেন।

The Great Escape (Unit 1)Questions – Answers | Lesson 4 | Class 8

Activity 1

Rearrange the following sentences in the correct order and put the numbers in the given boxes:

(1) Subhas and Sisir chose the Wanderer of their journey [ 6 ]

(2) Sisir entered Subhas’s bedroom that December afternoon . [ 1 ]

(3) The police were keeping a watch on Subhas’s house [ 4 ]

(4) Sisir was to help plan and carry out Subhas’s escape from India [ 2 ]

(5) Subhas‘s nephew helped him listen to foreign broadcast [ 5 ]

(6)  Sisir walked back to his own house in a state of wonder and excitement [ 3 ]

Activity 2

Complete the following sentences with information from text:

(a) On a December afternoon Sisir,Subhas’s nephew entered Subhas’s bedroom.

(b) The task that Subhas gave Sisir was to help plan and carry out Subhas’s escape from India.

(c) 1, Woodburn park was the residence of Sisir Kumar Bose.

(d) The escape plan of Subhas and Sisir was to drive out , in the most natural fashion through the main gate.

Activity 3

Answer the following questions:

Why did Subhas and Sisir, as their plan of escape, decide to drive out in the most natural fashion through the main gate ?

Ans:  Subhas and Sisir  decided to drive out in the most natural fashion through the main gate because they wanted to keep it natural so that no one could doubt them.

The Great Escape (Unit 2) Bengali Meaning | Lesson 4 | Class 8

Subhas had cabled Akbar Shah to meet him at Calcutta.

সুভাষ আকবর শাহকে তাঁর সাথে দেখা করতে কলকাতায় ডেকে পাঠালেন।

Akbar Shah was a co-worker in the freedom struggle against British Raj.

আকবর শাহ ব্রিটিশ সরকারের বিরুদ্ধে স্বাধীনতা সংগ্রামে সহকর্মী ছিলেন।

He operated in the north-western frontier provinces.

তিনি উত্তর-পশ্চিম সীমান্ত প্রদেশগুলিতে কাজকর্ম করতেন।

He was to help Subhas escape. 

তিনি সুভাষকে পালাতে সহায়তা করার জন্য ছিলেন।

Akbar Shah came to Calcutta.

আকবর শাহ কলকাতায় এলেন।

He was introduced to Sisir.

তাঁকে শিশিরের সঙ্গে পরিচয় করানো হল।

Together they went to a shop in Central Calcutta where they purchased baggy shalwars(trousers) and a black fez for Subhas’s disguise.

তাঁরা একসাথে মধ্য কলকাতার একটি দোকানে গেলেন যেখানে তাঁরা সুভাষের ছদ্মবেশের জন্য ঢিলেঢালা সালওয়ার (পাজামা) এবং একটি কালো ফেজ টুপি কিনলেন।

Later, Sisir also purchased a suitcase, a bedroll, shirts, and pillows.

পরে শিশিরও একটি স্যুটকেস, একটি গোটানো বিছানা, কিছু জামা এবং বালিশ কিনলেন।

Subhas was to carry these with him in the journey.

সুভাষ এইগুলি তাঁর যাত্রার সঙ্গে করে নিয়ে যাবেন।

Sisir then went to a printer’s shop.

শিশির তখন একটি ছাপাখানার দোকানে গেলেন।

He ordered a set of calling cards which read: ‘Muhammad Ziauddin, Travelling Inspector, the Empire of India Life Insurance Co. Ltd..

তিনি এক সেট কলিং কার্ড (নাম-ঠিকানা সংবলিত কার্ড ) বানাতে দিলেন যাতে লেখা ছিল: Muhammad Ziauddin, Travelling Inspector, the Empire of India Life Insurance Co. Ltd..

This was the false identity with which Subhas was to travel.

এটি ছিল সেই মিথ্যা পরিচয় যেটা নিয়ে সুভাষকে ভ্রমণ করতে হবে।

On 16th January 1941, Sisir finished his dinner early and drove to Elgin road around 8.30 pm.

১৯৪১ সালের ১৬ ই জানুয়ারি, শিশির তাড়াতাড়িই তাঁর রাতের খাওয়া শেষ করলেন এবং প্রায় রাত ৮ টা ৩০ মিনিটে গাড়ি চালিয়ে এলগিন রোডে চলে যান।

He parked the Wanderer at the back of the house

তিনি বাড়ির পিছনে ওয়ান্ডারারটিকে(গাড়িটিকে) দাঁড় করিয়ে রাখলেন।

Sisir and Subhas had maintained total secrecy about the plan of escape.

শিশির এবং সুভাষ পালানোর পরিকল্পনা সম্পর্কে সম্পূর্ণ গোপনীয়তা বজায় রেখেছিলেন।

None of the family members knew anything except Subhas’s niece lla and a male cousin, Dwijen.

সুভাসের ভাইঝি ইলা ও খুড়তুতো ভাই দ্বিজেন ছাড়া পরিবারের সদস্যরা কিছুই জানত না।

Subhas and Sisir waited until the rest of the Bose family had fallen asleep. 

সুভাষ ও শিশির অপেক্ষা করলেন যতক্ষণ না বোস পরিবারের বাকি সবাই ঘুমিয়ে পড়ে।

Subhas had changed into his disguise as Muhammad Ziauddin.

সুভাষ তাঁর ছদ্মবেশ মোহাম্মদ জিয়াউদ্দিনে বদলে গেলেন।

He was dressed in a long, brown coat, baggy shalwars and a black fez.

তিনি একটি লম্বা, বাদামী রঙের কোট, ঢিলেঢালা সালওয়ার এবং একটি কালো ফেজ টুপি পরলেন।

He wore gold wire-rimmed spectacles. 

তিনি সোনার তার দিয়ে বাঁধানো চশমা পরলেন।

It was 1.35 am. The night was moonlit.

তখন রাত্রি ১টা ৩৫ মিনিট। রাতটা ছিল চাঁদের আলোয় ভরা।

Dwijen signalled from an upstairs window that no policeman was nearby.

দ্বিজেন উপরের একটি জানালা থেকে সংকেত দিলেন যে আশেপাশে কোনো পুলিশ নেই।

By day, the policemen sat on a charpoi at the corner of Elgin Road and Woodburn Road.

দিনের বেলা পুলিশেরা এলগিন রোড ও উডবার্ন রোডের কোণে একটি চারপইতে বসে থাকতো।

They paced up and down before Subhas’ house.

তারা সুভাষের বাড়ির সামনে হাঁটাচলা করত।

On the cool winter night of January 16th, they had preferred the comfort of the warm blankets on the charpoi.

১৬ই জানুয়ারির ঠান্ডা শীতের রাতে তারা চারপইয়ের উপর উষ্ণ কম্বলের আরামকে বেছে নিয়েছিল।

The Great Escape (Unit 2) Questions – Answers | Lesson 4 | Class 8

Activity 4

Write ‘T’ for true and ‘F’ for false statements in the given boxes. Give supporting statements for each of your answers :

(a) Akabar Shah operated in the northeastern frontier provinces. [ F ]

Supporting Statements : Akbar Shah was a co-worker in the freedom struggle against British Raj. He operated in the north-western frontier provinces. 

(b) The items of clothing for Subhas’s disguise were purchased from a shop in South kolkata [ F ]

Supporting Statements : Together they went to a shop in Central Calcutta where they purchased baggy shalwars(trousers) and a black fez for Subhas’s disguise.

(c) Everyone in Subhas’s family was aware of his plan of escape [ F ]

Supporting Statements : None of the family members knew anything except Subhas’s niece lla and a male cousin, Dwijen. 

(d) The policemen preferred warm blankets on the cool winter night of 16 January [ T ]

Supporting Statements: On the cool winter night of January 16th, they had preferred the comfort of the warm blankets on the charpoi.

Activity 5

Answer the following questions:

(a) What items were purchased for Subhas to be carried with him on his Journey ?

Ans: A suitcase, bedroll, shirts and pillows were purchased for Subhas to be carried with him on his journey.

(b) What was the real identity of Muhammad Ziauddin?

Ans: Muhammad Ziauddin was Subhas Candra Bose in reality.

(c) Why do you think Subhas had to put on a false identify ?

Ans: I think Subhas had to put on a false identify to escape from house arrest because he wanted to free India from the British rule.

The Great Escape (Unit 3) Bengali Meaning | Lesson 4 | Class 8

Subhas and Sisir hugged the inner wall of the long house-corridor and tiptoed down the back stairs to the car.

সুভাষ ও শিশির বাড়ির দীর্ঘ দালানের দেওয়াল আঁকড়ে ধরে পা টিপে টিপে পিছনের সিঁড়ি দিয়ে গাড়ির কাছে চলে গেলেন।

Subhas sat in the back, Sisir drove the car.

সুভাষ পিছনে বসলেন, শিশির গাড়ি চালিয়ে নিয়ে গেলেন।

He started the engine and drove out from 38/2 Elgin Road as he had done on so many past occasions.

তিনি ইঞ্জিনটি চালু করলেন এবং ৩৮/২ এলগিন রোড থেকে বেরিয়ে গেলেন যেমনটি তিনি অতীতে অনেকবার করেছিলেন।

At Subhas’s Elgin Road residence, the light glowed in his bedroom to give the impression that he was still there.

সুভাষের এলগিন রোডের বাসস্থানে, তাঁর শোবার ঘরে আলো তখনও জ্বলছিল যাতে মনে হয় যে তিনি সেখানে রয়েছেন।

As Calcutta slept, uncle and nephew crossed Howrah Bridge and went beyond the city’s precincts.

কলকাতা যখন ঘুমিয়ে, কাকা এবং ভাইপো হাওড়া ব্রিজ পেরিয়ে শহরের সীমানা পেরিয়ে গেলেন।

Subhas poured Sisir coffee from a thermos.

সুভাস শিশিরকে একটি ফ্লাস্ক থেকে কফি ঢেলে দিলেন।

They shared a few anxious moments together when the car engine faltered once.

তারা কয়েকটি উদ্বেগজনক মুহুর্ত একসাথে কাটালেন যখন গাড়ির ইঞ্জিন একবার কাজ করছিল না।

It started again and Sisir dashed at high speed through the dark night.

এটি আবার শুরু হল এবং শিশির অন্ধকার রাতের মধ্য দিয়ে দ্রুত গতিতে এগিয়ে গেল।

At around 8.30 am, they arrived at Bararee, near Dhanbad.

সকাল সাড়ে ৮ টার দিকে তাঁরা ধানাবাদের নিকটবর্তী বারারিতে পৌঁছালেন।

They put up at the house of Sisir’s brother, Ashok.

তাঁরা শিশিরের ভাই অশোকের বাড়িতে থাকলেন।

Subhas kept his disguise on as Muhammad Ziauddin, and said he had come on insurance business, and was given a room to rest during the day.

সুভাষ তাঁর ছদ্মবেশ মুহাম্মদ জিয়াউদ্দিন ধরে রাখলেন এবং বললেন যে তিনি বীমার কাজে এসেছেন এবং দিনের বেলা তাঁর বিশ্রামের জন্য একটি ঘর দেওয়া হল।

They met and talked in the evening and had an early dinner.

সন্ধ্যাবেলায় তাঁরা সাক্ষাত করলেন এবং কথাবার্তা বললেন এবং তাড়াতাড়ি রাতের খাবার খেয়ে নিলেন।

Muhammad Ziauddin left alone for Gomoh station which was some distance away.

মুহম্মদ জিয়াউদ্দিন একাই গোমো স্টেশনের উদ্দেশ্যে রওনা দিলেন যেটি কিছুটা দূরে ছিল।

He wanted to catch the Delhi-Kalka Mail from there.

তিনি সেখান থেকে দিল্লি-কলকা মেল ধরতে চেয়েছিলেন।

A little further from the house, Sisir picked him up in his Wanderer and drove towards the railway station.

বাড়ি থেকে কিছুটা দূরে, শিশির তাঁকে তাঁর ওয়ান্ডারারে তুলে নিলেন এবং রেলস্টেশনের দিকে এগিয়ে গেলেন।

They reached Gomoh station in the moonlit night.

জ্যোৎস্নালোকিত রাতে তাঁরা গোমো স্টেশন পৌঁছালেন।

A sleepy porter collected their luggage.

ঘুম ঘুম ভাব নিয়ে একজন কুলি তাঁদের ব্যাগপত্র সংগ্রহ করল।

“I am off-you go back”, Subhas said as parting words.

“আমি চললাম-তুমি ফিরে যাও”, বিদায় কথা হিসাবে সুভাষ বললেন।

Sisir watched him mount the railway overbridge and walk across it with his usual majestic gait.

শিশির তাঁকে রেলওয়ে ওভারব্রিজে উঠে তাঁর স্বাভাবিক রাজকীয় ভঙ্গিতে হেঁটে যেতে দেখলেন।

He disappeared into the darkness towards the platform on the opposite side.

তিনি বিপরীত দিকের প্ল্যাটফর্মের দিকের অন্ধকারে অদৃশ্য হয়ে গেলেন।

The Delhi-Kalka Mail released steam.

দিল্লি-কালকা মেল বাষ্প (ধোঁয়া) ছাড়ল।

Sisir heard the rhythmic clutter of the wheels and saw the train lights moving away.

শিশির চাকার ছন্দময় ঘড়ঘড় শব্দ শুনতে পেলেন এবং ট্রেনের আলোগুলোকে দূরে সরে যেতে দেখলেন।

The Great Escape (Unit 3) Questions – Answers |  Lesson 4 | Class 8

Activity 6

Fill in the following chart with information from the text:

WhatWhy
(i) Subhas and Sisir tip-toeddown the back stairsThey wanted to escape and avoid the police.
(ii) The light glowed in Subhas’s bedroomThey wanted to give the impression that Subhas was still in his room.
(iii) Subhas and Sisir shared a few anxious moments.The car engine faltered.
(iv) Subhas left for Gomoh station in disguise.Subhas wanted to catch the Delhi-Kalka Mail.

Activity 7

Answer the following questions:

(a) In which direction did Sisir drive after leaving Elgin Road?

Ans: After leaving Elgin Road, Sisir drove towards Howrah.

(b) Who was Ashok? How did he help in Subhas’s escape?

Ans: Ashok was Sisir’s brother. He helped Subhas’s escape by giving Subhas shelter in his house.

(c) Describe Sisir’s last sight of Subhas.

Ans: Sisir watched Subhas mount the railway overbridge and walk across it with his usual majestic gait. He disappeared in the darkness towards the platform on the opposite side. This was Sisir’s last sight of Subhas.

(d) Why did Sisir pick Subhas up in his car a little further from Ashok’s house?

Ans: Sisir picked Subhas up in his car a little further from Ashok’s house to indicate that Muhammad Ziauddin left Ashok’s house alone.

Activity 8(a)

In the following sentences, underline the words that act like verbs and take objects :

(i) He likes to play badminton.

(ii) His habit is to read the newspaper daily.

(iii) Her greatest pleasure is to dance.

The expressions that you have underlined are called the Infinitives.

Note: The word ‘to’ is frequently used with the infinitive.

Activity 8(b)

Underline the Infinitives in the following sentences:

(i) Raja is not afraid to speak the truth.

(ii) The teacher was extremely sorryto hear it.

(iii) The guava is fit to eat.

(iv) To find fault is easy.

Activity 9

Add suitable prefix or suffix to the given words in brackets and fill in the blanks to complete the sentences meaningfully:

(a) The children were full of excitement (excite) as they went for a picnic.

(b) We should not discourage (courage) anyone.

(c) It was a comfortable (comfort) journey, as I got a place to sit.

(d) India became an independent (dependent) nation in 1947.

Activity 10(a)

Suppose you have read an interesting adventure story recently. Write a letter in about eighty words to your aunt describing the story and telling her why you liked it. 

Maharaj Nagar,
Jalpaiguri 

Dear Aunt,

I have just received your letter and come to know that you and your family members are all fine. We are also doing well here. Few days back I have read an awesome adventure story and I want to share something about it.

      The story is from the Harry Potter series -The Goblet of Fire. When I started reading the book, it caught my attention instantly. One of the things which excite me the most about this book is the introduction of the other wizard schools. The moment I read about Victor Krum’s entry, I was star struck. The aura and personality of that character described by Rowling are simply brilliant. Further, it made me become a greater fan of the series.

       No more today. I shall tell you everything about the story when we shall meet. My regards to you and uncle.

Your loving nephew,
        Trailakya

Amrita Roy
C/O- Ajay Roy
1/2 Metaverse Block
Mumbai- 400001

Activity 10(b)

Write a summary of the following passage:

Mahatma Gandhi was very honest from his childhood. He never resorted to any unfair action. One day, while Gandhi was in school, an Inspector of schools came on a visit. The Inspector entered the classroom where Gandhi was sitting with other students. The Inspector gave a couple of English spellings to the students to write. Gandhi had written one incorrect spelling. The class teacher noticed this and indicated with his eyes to Gandhi to copy the correct spelling from another student’s exercise book. But he did not do this. After the Inspector left, the class teacher scolded him for not following his instruction. Gandhi replied bravely that copying was dishonest and that is why he had not done it. (119 words)

Summary:

Mahatma Gandhi believed in honesty and never resorted to any unfair means since his childhood. Once he refused to copy the correct spellings from another student’s excercise book despite the class teacher’s instructions during the visit of Inspector of schools. Later he bravely replied that copying is a dishonest act. 

Find More👇

Lesson 1 The Wind Cap- Jane Yolen
Lesson 2 Clouds – Intizar Hussain
Lesson 3 An April Day – H.W. Longfellow
Lesson 4 The Great Escape – Sugata Bose
Lesson 5 Princess September – W.S. Maugham
Lesson 6 The Sea – James Reeves
Lesson 7 A King’s Tale (a popular legend)
Lesson 8 The Happy Prince – Oscar Wilde
Lesson 9 Summer Friends – Mary Lamb
Lesson 10 Tales of Childhood – Roald Dahl
Lesson 11 Midnight Express – Alfred Noyes
Lesson 12 Someone – Walter de la Mare
Lesson 13 The Man Who Planted Trees

Spread the love

You cannot copy content of this page