Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

Unit 2

Our Runaway Kite-Unit 2 – Bengali meaning line by line

It is always lovely on the Big Half Moon in summer.

বিগ হাফ মুনে গ্রীষ্মকাল সবসময়ই সুন্দর।

When it is fine, the harbour is blue and calm, with little wind and ripples.

যখন আবহাওয়া ভালো থাকে, বন্দরটি নীল ও শান্ত থাকে, মৃদু বাতাস আর ছােটো ছােটো ঢেউ প্রায় থাকেই না।

Every summer, we had some hobby.

প্রতি গ্রীষ্মেই আমাদের কিছু শখ ছিল।

The last summer before Dick and Mimi came, we were crazy about kites.

গত গ্রীষ্মে ডিক আর মিমি আসার আগে আমরা ঘুড়ি নিয়ে মেতে ছিলাম।

A boy on the mainland showed Claude how to make them.

মূল ভূখন্ডের একটি ছেলে ক্লডকে ঘুড়ি বানাতে শিখিয়েছিল।

Back on the island we made plenty of kites.

দ্বীপে ফিরে এসে আমরা অনেক ঘুড়ি বানিয়েছিলাম।

Claude would go around to the other side of the island and we would play shipwrecked mariners signalling to each other with kites. 

ক্লড দ্বীপের অন্য দিকে যেত আর আমরা ঘুড়ি দিয়ে জাহাজডুবি হওয়া নাবিকদের মতাে একে অপরকে সংকেত জানানোর খেলা খেলতাম।

We had a kite that was big and covered with lovely red paper.

আমাদের একটা ঘুড়ি ছিল যেটা বড়ো আর সুন্দর লাল কাগজে মােড়া।

We pasted gold tinsel stars all over it and had written our names full on it – Claude Leete and Philippa Leete, Big Half Moon lighthouse.

আমরা এর সব জায়গায় সােনালি তারার আকৃতির চুমকি সেঁটে দিয়েছিলাম এবং এর উপরে আমাদের পুরাে নাম লিখেছিলাম—ক্লড লিট এবং ফিলিপ্পা লিট, বিগ হাফ মুন লাইটহাউস।

One day there was a grand wind for kite – flying.

একদিন ঘুড়ি ওড়ানাের উপযােগী চমৎকার বাতাস ছিল।

I’m not sure how it happened, but as I was bringing the kite from the house, I tripped and fell over the rocks.

আমি ঠিক বুঝতে পারিনি এটা কিভাবে ঘটল, কিন্তু ঘর থেকে ঘুড়িটা নিয়ে আসার সময় আমি হোঁচট খাই এবং পাথরের ওপর পড়ে যাই।

My elbow went clear through the kite, making a big hole. 

আমার কনুই ঘুড়ির মধ্যে ঢুকে পড়ায় একটা বড়ােসড়াে ফুটো তৈরি হয়।

We had to hurry to fix the kite if we wanted to send it up before the wind fell.

আমাদের তাড়া ছিল ঘুড়িটা মেরামত করার যাতে আমরা বাতাস কমে যাওয়ার আগেই ঘুড়িটা ওড়াতে পারি।

We rushed into the lighthouse to get some paper.

আমরা দৌড়ে বাতিঘরের ভিতরে কিছু কাগজ আনতে গেলাম।

We knew there was no more red paper.

আমরা জানতাম ওখানে আর কোনাে লাল কাগজ নেই।

We took the first thing that came handy – an old letter lying on the bookcase in the sitting room.

আমরা হাতের কাছে প্রথমে যা পেলাম তাই নিলাম—বসার ঘরে বইয়ের তাকে পড়ে থাকা একটা পুরােনাে চিঠি।

We patched the kite up with the letter, a sheet on each side and dried it by the fire.

আমরা চিঠিটা দিয়ে ঘুড়ির দুই দিকে কাগজ দিয়ে তালি লাগালাম, এবং আগুনে শুকিয়ে নিলাম।

We started out, and and up went the kite like a bird.

আমরা শুরু করে দিলাম, আর ঘুড়িটা পাখির মতাে উপরে উঠে গেল।

The wind was glorious and it soared.
দুর্দান্ত বাতাস বইছিল আর এটা অনেক উঁচুতে উঠেছিল।

All at once – snap !

অচমকাই পটাং শব্দ হল।

And there was Claude, standing with a bit of cord in his hand, looking foolish.

আর ক্লড বােকার মতাে এক টুকরাে সুতাে হাতে দাঁড়িয়ে থাকল।

Our kite had sailed away over to the mainland. 

আমাদের ঘুড়িটা ভেসে চলে গেল মূল ভূখণ্ডের দিকে।

Our Runaway Kite- Unit 2-Comprehension exercises 

4. Choose the correct alternative to complete the following sentences : 
(a) In summer the Big Half Moon is always 

(i) lovely 
(ii) unpleasant 
(iii) boring 
(iv) dull

Ans: (i) lovely 

(b) Back on the island, Claude and the narrator made plenty of 

(i) puppets 
(ii) masks 
(iii) kites 
(iv) envelopes

Ans: (iii) kites 

(c) The kite was patched with a 

(i) newspaper 
(ii) letter 
(iii) envelope 
(iv) card 

Ans: (ii) letter 

5. Complete the following sentences with information from the text : 



(i) A boy on the mainland showed _________________
Ans: A boy on the mainland showed Claude how to make kites.

(ii) On the kite Claude and the narrator pasted _________________

Ans: On the kite Claude and the narrator pasted gold tinsel stars.

(iii) Claude was standing with _________________
Ans: Claude was standing with a bit of cord in his hand, looking foolish.



6. Fill in the chart with information from the text : 

StatementReason
(a) The narrator’s elbow went through the kiteThe narrator tripped and fell over the rocks.
(b) Claude and the narrator hurried to fix the kite.They wanted to send it up before the wind fell.
(c) The kite soared.The wind was glorious.

Read More⬇️

• Lesson 1 Father’s Help
• Lesson 2 Fable
• Lesson 3 The Passing Away of Bapu
• Lesson 4 My Own True Family
• Lesson 5 Our Runaway Kite
• Lesson 6 Sea Fever
• Lesson 7 The Cat
• Lesson 8 The Snail

Spread the love

You cannot copy content of this page