Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

Ghosts On The Verandah (Unit 2) Bengali Meaning | Lesson 13 | Class 7

In an attempt to change the subject, Kamal mentioned that a friend of his had found a snake in his bed one morning.

বিষয়বস্তু পরিবর্তন করার চেষ্টায়, কমল বলল যে একদিন সকালে তার একজন বন্ধু বিছানায় একটি সাপ দেখেছে।

“Did he kill it?” asked Anil’s mother anxiously.

“সে কি ওটাকে মেরে ফেলেছিল?” অনিলের মা উদ্বিগ্ন হয়ে জিজ্ঞাসা করলেন।

“No, it slipped away,” said Kamal.

“না, ওটা পালিয়ে গেছে,”  কমল বলল।

“Good,” she said. “It is lucky if you see a snake early in the morning.”

“ভালো,” তিনি বললেন। “ যদি তুমি খুব সকালে সাপ দেখতে পাও সেটা সৌভাগ্য।”

“It won’t bite you if you let it alone,” she said.

“ও তোমাকে কামড়াবেও না যদি তুমি ওকে  একা ছেড়ে দাও,” তিনি বললেন।

By eleven o’clock, after we had finished our dinner and heard a few more ghost stories – including one about Anil’s grandmother, whose spirit paid the family a visit –

রাত্রি এগারটার সময়, আমাদের রাতের খাবার শেষ করার পরে এবং আরো কয়েকটা ভুতের গল্প শুনে – তার মধ্যে একটি অনিলের ঠাকুমা সম্বন্ধে, যাঁর আত্মা তাদের পরিবারকে একবার দেখা দিয়েছিল –

Kamal and I were most reluctant to leave the company on the verandah and retire to the room which had been set apart for us.

কমল আর আমি বারান্দার ওই সঙ্গ ছেড়ে এবং আমাদের জন্য যে ঘরটি আলাদাভাবে রাখা ছিল, সেখানে বিশ্রামে যেতে খুবই অনিছুক ছিলাম।

It did not make us feel any better to be told by Anil’s mother that we should recite certain magical verses to keep away the more mischievous spirits.

অনিলের মা অনিষ্টকারী আত্মাদের দুরে রাখার জন্য কিছু জাদুকরী মন্ত্র আমাদের আওড়াতে বলেছিলেন বটে, তবুও আমরা কোনো স্বস্তি অনুভব করতে পারিনি।

We tried one, which went – Bhoot, prêt, pisach, dana Chhoo mantar, sab nikal jana… which, roughly translated, means – Ghosts, spirits, goblins, sprites, Away you fly, don’t come tonight…

আমরা একটা চেষ্টা করেছিলাম, যেটা এরকম ছিল – ভূত, প্রেত, পিশাচ, দানা ছুমন্তর, সব নিকাল জানা…. যেটিকে মোটের ওপর অনুবাদ  করলে এরকম দাঁড়ায় — ভূত, প্রেত, অপদেবতা, তোরা উড়ে যা, আজকে রাতে আসিস না …..

But the more we repeated the verse, the more uneasy we became, and when I got into bed (after carefully examining it for snakes), I couldn’t lie still, but kept twisting and turning and looking at the walls for moving shadows.

কিন্তু যত আমরা বারবার মন্ত্রটি বলছিলাম, তত আমাদের অস্বস্তি বাড়ছিল, আর যখন আমি বিছানায় গেলাম (সাপ আছে কিনা ভালোভাবে পরীক্ষা করার পর), আমি স্থির হয়ে শুতে পারছিলাম না, এপাশ-ওপাশ করছিলাম এবং দেওয়ালের মধ্যে চলন্ত ছায়া খোঁজার চেষ্টা করছিলাম।

Kamal attempted to raise our spirits by singing softly, but this only made the atmosphere more eerie.

কমল নিচু গলায় গান গেয়ে আমাদের মনোবল বাড়ানোর চেষ্টা করল, কিন্তু তা পরিবেশটাকে আরো ভুতুরে করে তুলল।

After a while we heard someone knocking on the door, and the voices of Anil and the maidservant.

কিছুক্ষণ পরে আমরা শুনতে পেলাম যে কেউ একজন দরজায় ধাক্কা মারছে, এবং অনিল ও পরিচারিকার গলার আওয়াজ শুনতে পেলাম।

Getting up and opening the door, I found them looking pale and anxious.

বিছানা থেকে উঠে এবং দরজা খুলে, আমি তাদেরকে একেবারে বিবর্ণ এবং উদবিগ্ন দেখলাম।

They, too, had succeeded in frightening themselves as a result of Anil’s mother’s stories.

তারাও অনিলের মায়ের গল্পের ফলে নিজেদেরকে ভয় পাওয়াতে সফল হয়েছিল।

“Are you all right?” asked Anil.

“তোমরা সব ঠিক আছো?” অনিল জিজ্ঞাসা করল।

“Wouldn’t you like to sleep in our part of the house? It might be safer. Mulia will help us to carry the beds across!

“ তুমি কি আমাদের ঘরের দিকে গিয়ে ঘুমাবে না? এটা বেশি নিরাপদ হতে পারে। বিছানাগুলো বয়ে নিয়ে যেতে মুলিয়া আমাদের সাহায্য করবে!”

“We’re quite all right,” protested Kamal and I, refusing to admit we were nervous;

“আমরা সম্পূর্ণ ঠিকই আছি,” কমল প্রতিবাদ করে বলল আর আমি স্বীকার করলাম না যে আমরা ভয়গ্রস্ত;

but we were hustled along to the other side of the flat as though a band of ghosts was conspiring against us.

কিন্তু আমাদেরকে তাড়াহুড়ো করে ফ্ল্যাটবাড়ির অন্য দিকে নিয়ে যাওয়া হল যেন একদল ভূত আমাদের বিরুদ্ধে ষড়যন্ত করছে।

Anil’s mother had been absent during all this activity but suddenly we heard her screaming from the direction of the room we had just left.

এই সমস্ত কর্মকান্ডের সময় অনিলের মা অনুপস্থিত ছিলেন কিন্তু যে ঘর ছেড়ে এইমাত্র আমরা এলাম সেই ঘরের দিক থেকে আমরা হটাত তাঁর চিৎকার শুনতে পেলাম।

“Rusty and Kamal have disappeared!” she cried. “Their beds have gone, too!”

“রাস্তি ও কমল উধাও হয়ে গেছে!” তিনি চিৎকার করে বললেন।” ওদের বিছানাপত্রও নেই!”

And then, when she came out on the verandah and saw us dashing about in our pyjamas, she gave another scream and collapsed on a cot.

এবং তারপর, যখন তিনি বারান্দায় বেরিয়ে এলেন এবং দেখলেন যে আমরা পাজামা ছুটোছুটি করছি, তিনি আরও একবার চিৎকার করে একটি খাটিয়ায় অজ্ঞান হয়ে পড়ে গেলেন।

After that, we didn’t allow Anil’s mother to tell us ghost stories at night.

তারপর থেকে আর কোনোদিন আমরা রাতে অনিলের মাকে ভুতের গল্প বলতে দিইনি।

Ghosts on the Verandah (Unit 2) Questions – Answers |Lesson 13 | Class 7

Activity 6

Complete the following sentences with information from the text:

(a) Anil’s mother thought that seeing a snake early in the morning was lucky.

(b) Kamal and the author did not want to go to their room because they were afraid of ghosts.

(c) When Anil’s mother saw the boys rushing about, she gave another scream and collapsed on a cot.

(d) Kamal sang softly because he wanted to raise their spirit.

Activity 7

Answer the following questions:

(a) Why did Anil and Mulia appear “pale and anxious”?

Ans: Anil and Mulia appeared “pale and anxious” because they had succeeded in frightening themselves as a result of Anil’s mother’s ghost stories.

(b) What did Anil’s mother think when she saw the room empty?

Ans:  When Anil’s mother saw the room empty, she thought that the ghosts had carried the boys away along with their beds.

(c) What was the effect of Kamal’s singing on the author?

Ans: Kamal’s singing made the atmosphere more eerie for the author.

(d) Do you think Anil’s mother believed in ghosts? Give a reason for your answer?

Ans: Yes, Anil’s mother believed in ghosts. When she found room empty, she thought that the ghost carried the boys away.

Activity 8

Fill in the blanks with suitable modals:

(a) I can speak English.

(b) We eat so that we can live.

(c) You must go now.

(d)  May you have luck.

(e) We will be rewarded.

(f) I will not surrender.

(g) You must be able to do it in no time.

(h) We should help the poor.

(i) I should never tell lies.

(j) Tomorrow we will have a holiday.

Activity 9

Fill in the blanks with the correct tense of the verb given in brackets:

(a) She ran so fast that I could (can) not overtake her.

(b) I thought I saw (see) you yesterday.

(c) He helps his neighbours more than he helps (help) his family.

(d)  When I saw her, I spoke (speak) to her.

(e) The more he learned, the more he wanted (want) to learn.

(f) There was a rumour that he died (die) in the accident.

(g) We thought that she would (will) succeed.

(h) I shall nurse her that she may (may) recover.

(i) I left the place as soon as I heard (hear) the news.

(j) Honesty is (be) the best policy. 

Activity 10

Fill in the blanks by choosing the correct verb given in brackets:

(a) All that glitters are (is/are) not gold.

(b) The great poet and novelist is (is/are) dead.

(c) Each of the boys was (was/were) given a prize.

(d)  Salim as well as his friend is (is/are) honest.

(e) Time and tide waits (wait/waits) for none.

(f) Neither of the girls has (has/have) brought her book.

(g) None but the brave deserve (deserve/deserves) the fair.

(h) Three-forths of the meal was (was/were) eaten.

(ii) Either you or he has (has/have) done it.

(j) Slow and steady wins (win/wins) the race.

Activity 11

Fill in the blanks in the following table with appropriate forms of adjectives:

PositiveComparative Superlative
goodbetterbest
darkdarkerdarkest
Mildmildermildest
Wisewiserwisest
Hardharderhardest
Softsoftersoftest
Highhigherhighest
Brightbrighterbrightest
Littlelessleast
beautiful more beautiful most beautiful
badworseworst
Intelligent more intelligent most intelligent
Serious more serious most serious
Lesslesserleast
Swiftswifterswiftest

Activity 12

Pick out the adjectives from the following sentences and write their degree:

1. Which is the best book?
Ans: Best — Superlative degree

2. December is colder than other months.
Ans: Colder — Comparative degree

3. He is my eldest brother.
Ans: eldest — Superlative degree

4. Nothing moves as fast as light.
Ans: Fast — Positive degree

5: Success is sweeter than failure.
Ans: Sweeter — Comparative degree

Read More👇

Lesson 1 Book of Nature
Leason 2 The Riddle
Lesson 3 We Are Seven
Lesson 4 The Beauty and the Beast
Lesson 5 Uncle Podger Hangs a Picture
Lesson 6 The Vagabond
Lesson 7 Mowgli’s Brothers/ Mowgli Among the Wolves
Leason 8 The Story of Proserpine
Lesson 9 J C Bose : A Beautiful Mind
Lesson 10 The Echoing Green
Lesson 11 The Axe
Lesson 12 My Diary
Lesson 13 Ghosts in the Verandah

Spread the love

You cannot copy content of this page