Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

Father’s Help Unit 3 Bengali meaning | Questions Answers

Unit 3

As he entered the school gate, an idea occurred to him.

যখন সে স্কুলের গেটে প্রবেশ করল, তার মাথায় একটা বুদ্ধি এল।

He would deliver the letter to the headmaster at the end of the day.

সে হেডমাস্টারমশাইকে দিনের শেষে চিঠিটা দেবে।

There was a chance Samuel might do something during the course of the day to justify the letter. 

স্যামুয়েল সারাদিনে এমন কিছু করতে পারে যাতে চিঠিটির যথার্থতা প্রমাণ হয়। 

Swami stood at the entrance to his class.

স্বামী ক্লাসের দরজায় এসে দাঁড়াল।

Samuel was teaching arithmetic.

স্যামুয়েল পাটিগণিত শেখাচ্ছিলেন।

He looked at Swami.

তিনি স্বামীর দিকে তাকালেন।

Swami hoped Samuel would scold him severely. 

স্বামী আশা করেছিল স্যামুয়েল তাকে দারুণ বকাবকি করবেন।

“You are half an hour late,” Samuel said.

“তুমি আধঘণ্টা দেরি করেছ,” স্যামুয়েল বললেন। 

“I have a headache, sir.” Swami said. 

“আমার মাথার যন্ত্রণা হচ্ছে, স্যার,” স্বামী বলল। 

“Then why did you come at all?” 

“তাহলে তুমি এলে কেন?” 

This was an unexpected question from Samuel. 

স্যামুয়েলের কাছ থেকে এটি সম্পূর্ণ অপ্রত্যাশিত প্রশ্ন ছিল। 

Swami said, “My father said I shouldn’t miss school, sir.” 

স্বামী বলল, “আমার বাবা বলেছে আমার স্কুল কামাই করা উচিত নয়, স্যার।”

Samuel looked impressed. 

স্যামুয়েলকে দেখে মনে হল তিনি বেশ খুশি হয়েছেন।

“Your father is quite right. We want more parents like him.” 

“তোমার বাবা একদম ঠিক বলেছেন। এরকম বাবা-মা আমরা আরও চাই।”

“Oh, you poor man!” Swami thought, “you don’t know what my father has done to you.” 

“হায় রে হতভাগা!” স্বামী ভাবল, “আপনি জানেনই না আমার বাবা আপনার কী করেছেন।’

“All right, go to your seat.” 

“ঠিক আছে, জায়গায় গিয়ে বােসাে।”

Swami sat down, feeling sad.

স্বামী বসল, তার দুঃখ হচ্ছিল।

He had never met anyone as good as Samuel. 

স্যামুয়েলের মতাে এত ভালাে মানুষ সে কখনও দেখেনি। 

The teacher was inspecting the home lessons.

শিক্ষক বাড়ির কাজগুলো দেখছিলেন।

To Swami’s thinking, this was the time when Samuel got most angry.

স্বামীর ভাবনা-চিন্তা অনুসারে, এই সময়েই স্যামুয়েল সবচেয়ে বেশি রেগে যান।

But today Samuel appeared very gentle. 

কিন্তু আজকে স্যামুয়েলকে বড়াে নম্র মনে হচ্ছিল।

“Swaminathan, where is your homework?” 

“স্বামীনাথন, তােমার বাড়ির কাজ কোথায়?

“I have not done my homework, sir,” Swami said. 

‘আমি আমার বাড়ির কাজ করিনি, স্যার, স্বামী বলল। 

“Why-headache?” asked Samuel. 

“কেন—মাথার যন্ত্রণা?” স্যামুয়েল জিজ্ঞেস করলেন। 

“Yes, sir.” 

“হ্যাঁ স্যার।” 

“All right, sit down,” Samuel said. 

“ঠিক আছে, বােসাে,” স্যামুয়েল বললেন। 

When the bell rang for the last period at 4.30, Swami picked up his books and ran to the headmaster’s room.

যখন ৪টে ৩০ মিনিটে শেষ ক্লাসের ঘণ্টা বাজল, স্বামী তার বইপত্র গুছিয়ে নিল এবং দৌড়ে হেডমাস্টারের ঘরে গেল।

He found the room locked.

সে দেখল ঘরটি বন্ধ।

The peon told him the headmaster had gone on a week’s leave.

পিওন তাকে বলেছে হেডমাস্টারমশাই এক সপ্তাহের ছুটিতে গেছেন।

Swaminathan ran away from the place. 

স্বামীনাথন সেখান থেকে দৌড়ে চলে গেল।

As soon as he entered home with the letter, Father said, “I knew you wouldn’t deliver it.” 

যেই মাত্র চিঠিটি নিয়ে সে বাড়িতে ঢুকল, বাবা বলল “আমি জানতাম, তুমি চিঠিটা দেবে না।”

“But the headmaster is on leave,” Swami said. 

“কিন্তু হেডমাস্টার তাে ছুটিতে আছেন”, স্বামী বলল। 

Father snatched the letter away from Swami and tore it up. 

বাবা স্বামীর হাত থেকে চিঠিটি ছিনিয়ে নিলেন এবং সেটিকে ছিঁড়ে ফেললেন।

“Don’t ever come to me for help if Samuel scolds you again. স্যামুয়েল যদি আবার তোমাকে বকাবকি করে, সাহায্যের জন্য আমার কাছে এসো না।

You deserve your Samuel,” he said.

“ স্যামুয়েলই তােমার যােগ্য পাওয়া,” তিনি বললেন।

Father’s Help Unit 3 Questions Answers

7. Choose the correct alternative to complete the following sentences: 

(a) When Swami entered the class, Samuel was teaching

(i) history 

(ii) arithmetic [ √ ]

(iii) science

(iv) geography 

(b) Swami was late to school by

(i) half an hour [ √ ]

(ii) an hour 

(iii) two hours

(iv) three hours 

(c) The headmaster was on a leave for one

(i) day 

(ii) month 

(iii) year

(iv) week [ √ ]

8. Complete the following sentences with information from the text:

(a) As Swami entered the school gate ______________________

Ans: As Swami entered the school gate, an idea occurred to him.

(b) Swami stood at ______________________

Ans: Swami stood at the entrance to his class.

(c) Father snatched the letter away from Swami and ______________________

Ans: Father snatched the letter away from Swami and tore it up.

9. Fill in the chart with information from the text:

CauseEffect
(a)(a) Swami did not do his homework.
(b) Swami never met anyone as good as Samuel.(b)
(c)(c) Swami could not deliver the letter.

Ans: 

CauseEffect
(a) Swami had a head-ache.(according to Swami)(a) Swami did not do his homework.
(b) Swami never met anyone as good as Samuel.(b) Swami sat down, feeling sorry
(c) The headmaster had gone on a week’s leave.(c) Swami could not deliver the letter.

Father’s Help – Grammar

10. Choose the correct alternative to complete the following sentences:

(a) Rina (take/takes/took) the bus to school everyday. 

Ans: Rina takes the bus to school everyday. 

(b) Last Monday, while we (was watching/have been watching/were watching) the television, the electricity went off. 

Ans: Last Monday, while we were watching the television, the electricity went off. 

(c) By this time tomorrow they (will have left/will have leave/will had left).

Ans: By this time tomorrow they will have left.

11. Fill in the blanks with appropriate articles and prepositions: 

Arifa, the younger __________ the two girls, has cracked IIT, while __________ older one is __________ engineer __________ a multinational company.

Ans: Arifa, the younger of the two girls, has cracked IIT, while the older one is an engineer in a multinational company.

Father’s Help Writing Skill

12. Write a letter to the editor of a newspaper (within 100 words) about the problems faced by commuters due to reckless driving of public vehicles.

To
The Editor,
The Telegraph,
Kolkata-1

Sub: Danger of reckless driving of vehicles.

Sir,

Through the column of your esteemed daily I would like to express my concern about the danger caused by reckless driving of public vehicles. Nowadays it is observed that public vehicles are running at high speed through the Shantipara bazar area. It is a crowded area. Besides the condition of the road is very poor. The drivers are not always trained. So reckless driving in such a situation is taking helpless lives day after day. There is none to force the drivers to follow rules and regulations.

Therefore, through your paper I would like to draw the attention of the concerned authority to impose strict laws as early as possible. Thanking you

Yours sincerely, 
Tamal Majumdar

Shantipara,
Jalpaiguri
May 26, 2022

• Lesson 1 Father’s Help
• Lesson 2 Fable
• Lesson 3 The Passing Away of Bapu
• Lesson 4 My Own True Family
• Lesson 5 Our Runaway Kite
• Lesson 6 Sea Fever
• Lesson 7 The Cat
• Lesson 8 The Snail

Spread the love

You cannot copy content of this page