Latest Notes

The Swami and Mother-Worship – Sister Nivedita | Class 11 English new syllabus An Astrologer’s Day – R K Narayan | Class 11 English new syllabus Amarnath – Sister Nivedita Higher Secondary 2024 All Subjects Question Papers Higher Secondary 2024 Mathematics Question Paper Pdf Higher Secondary 2024 Geography Question Paper Pdf Higher Secondary 2024 Biological Sciences Question Paper Pdf Higher Secondary 2024 Political Science Question Paper Pdf Higher Secondary 2024 History Question Paper Pdf Higher Secondary 2024 Chemistry Question Paper Pdf

Father’S Help- Unit 2- Bengali meaning -Questions Answers

Unit 2

Swami hoped that with this his father would be made to see why he must avoid school for the day.

স্বামী আশা করেছিল যে এইভাবে তার বাবাকে দেখানাে যাবে কেন তার আজকে স্কুলে যাওয়া উচিত নয়।

But Father’s behaviour took an unexpected turn.

কিন্তু বাবার আচরণ অপ্রত্যাশিত বাঁক নিলো।

He proposed to send a letter with Swami to the headmaster.

তিনি প্রস্তাব দিলেন স্বামীকে দিয়ে একটি চিঠি হেডমাস্টারকে পাঠাবেন।

No amount of protest from Swami would make him change his mind.

স্বামীর কোনাে ধরনের প্রতিবাদে বাবার মন পরিবর্তন করা গেল না।

By the time Swami was ready to leave for school, Father had composed a long letter to the headmaster.

যে সময়ে স্বামী স্কুলে যাওয়ার জন্য প্রস্তুত হল, বাবা হেডমাস্টারকে একটি বড়াে চিঠি লিখে ফেলেছেন।

He put it in an envelope and sealed it.

তিনি চিঠিটি একটি খামে ভরলেন এবং সেটির মুখবন্ধ করে দিলেন।

“What have you written, Father?” Swami asked apprehensively.

“বাবা, তুমি কী লিখেছ?’ স্বামী ভয়ে ভয়ে জিজ্ঞেস করল।

‘Nothing for you. Give it to your headmaster and go to your class.”

“তােমার জন্য তাে কিছু নেই। এটা হেডমাস্টারকে দিবে আর আর ক্লাসে চলে যাবে।

“Have you written anything about our teacher Samuel?”

“আমাদের শিক্ষক স্যামুয়েলের সম্পর্কে কিছু লিখেছ?”

“Yes. Plenty of things.”

“হ্যা, অনেক কিছু।”

“What has he done, Father?”

“বাবা, উনি কী করেছেন?”

“Everything is there in the letter. Give it to your headmaster.”

“চিঠিতে সব লেখা আছে। তোমাদের হেডমাস্টারকে এটা দিয়ে দেবে।

Swami went to school feeling that he was the worst boy on earth.

স্বামী এরকম ভাবনা নিয়ে স্কুলে গেল যে সে হল পৃথিবীর সবচেয়ে খারাপ ছেলে।

His conscience bothered him.

তার বিবেক তাকে কষ্ট দিতে লাগল।

He wasn’t at all sure if his description of Samuel had been accurate.

সে পুরোপুরি নিশ্চিত ছিল না স্যামুয়েল সম্পর্কে  তার বর্ণনা ঠিক ছিল কি না।

He felt he had mixed up the real and the imagined.

তার মনে হল সে যেন বাস্তবের সঙ্গে কল্পনা মিশিয়ে ফেলেছে।

Swami stopped on the roadside to make up his mind about Samuel.

স্যামুয়েল সম্পর্কে সে মনস্থির করার জন্য রাস্তার পাশে দাঁড়াল।

Samuel was not such a bad man after all.

আসলে স্যামুয়েল খুব একটা খারাপ মানুষ নন।

Personally he was much more friendly than the other teachers.

ব্যাক্তিগতভাবে তিনি অন্যান্য শিক্ষকদের থেকে বেশি বন্ধুত্বমনোভাবাপন্ন।

Swami also felt Samuel had a special regard for him.

স্বামীর আরও মনে হল স্যামুয়েলের তার প্রতি এক বিশেষ পছন্দ রয়েছে।

Swami’s head was dizzy with confusion.

বিভ্রান্তিতে স্বামীর মাথা ঝিম ঝিম করতে লাগলো।

He could not decide if Samuel really deserved the allegations made against him in the letter.

চিঠিতে লেখা অভিযোগগুলির অধিকারী সত্যিই স্যামুয়েল ছিল কিনা, এটা সে মনস্থির করতে পারল না।

The more he thought of Samuel, the more Swami grieved for him.

স্যামুয়েলের কথা সে যতই ভাবতে লাগল, ততই সে তাঁর জন্য কষ্ট পেতে লাগলো।

To recall Samuel’s dark face, his thin moustache, unshaven cheek and yellow coat filled Swaminathan with sorrow.

স্যামুয়েলের কালাে মুখ, তাঁর পাতলা গোফ, দাড়ি না কামানাে গাল ও হলুদ কোটের কথা মনে করে স্বামীনাথনের মন দুঃখে ভরে গেল।

Father’s Help Unit 2 Questions Answers

  1. Choose the correct alternative to complete the following sentences:

(a) Father decided to send the headmaster a

(i) telegram

(ii) notice

(iii) letter [ √ ]

(iv) report

(b) While going to school Swami was bothered by

(i) conscience [ √ ]

(ii) headache

(iii) toothache

(iv) fever

(c) The colour of Samuel’s coat was

(i) black

(ii) blue

(iii) white

(iv) yellow [ √ ]

5. Complete the following sentences with information from the text:

(a) Father’s behaviour took an ______________

Ans: Father’s behaviour took an unexpected turn.

(b) Swami went to school feeling ______________

Ans: Swami went to school feeling that he was the worst boy on earth.

(c) Swami stopped on the roadside to ______________

Ans: Swami stopped on the roadside to make up his mind about Samuel.

6. Answer the following questions:

(a) Where did Father put the letter? 

Ans: Father put the letter in an envelope and sealed it.

(b) What did Swami fail to decide about Samuel? 

Ans: Swami failed to decide if Samuel really deserved the allegations.

(c) How did Samuel look?

Ans: Samuel had dark face, thin moustache, unshaven cheek and wore a yellow coat.

Spread the love

You cannot copy content of this page