Latest Notes

Macbeth- William Shakespeare | Class 11 The Second Coming – W B Yeats | class 11 English new syllabus And Still I Rise – Maya Angelou | Class 11 English new syllabus Class 11 English Texts (New Syllabus) WBCHSE THE MAN WHO WISHED TO BE PERFECT from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey A Ghostly Wife from Folk Tales of Bengal by Lal Behari Dey The Ghost Brahman from Folk Tales of Bengal – Lal Behari Dey My Last Duchess- Robert Browning | Class 11 English new syllabus Of Studies – Francis Bacon | Class 11 English new syllabus The Garden Party – Katherine Mansfield | Class 11 English new syllabus

Clouds (Unit 3) Bengali Meaning | Lesson 2 | Class 8

Refreshed, he looked around.

সতেজ হয়ে সে চারদিকে তাকাল।

An old man sat on a wall by the Persian wheel.

একজন বয়স্ক লোক পারসিয়ান হুয়ীলের পাশে একটি দেওয়ালের উপর বসেছিল।

He looked at the old man, wanting to say something but hesitated.

সে বৃদ্ধ লোকটির দিকে তাকাল, কিছু বলতে চাইল কিন্তু ইতস্তত করল।

Finally, he asked, “Did the clouds come here?”

অবশেষে সে জিজ্ঞাসা করল, “মেঘ কি এখানে এসেছে?”

The old man looked closely at him and said, “Son, when the clouds come, the earth and the sky know of their coming.”

বৃদ্ধ লোকটি তার দিকে ভালো ভাবে তাকিয়ে বলল, “বাছা, মেঘ যখন আসে তখন পৃথিবী ও আকাশ তাদের আগমন সম্পর্কে জানতে পারে।”

“But the clouds were here last night and no one got to know.”

“তবে গতরাতে মেঘ এখানে ছিল এবং কেউ জানতে পারেনি।”

The old man said, “It is not enough for the clouds to come.

বৃদ্ধ লোকটি বললেন, “মেঘগুলির আসাটাই যথেষ্ট নয়।

I once lived in a place where it hadn’t rained for ten years.”

আমি একসময় এমন জায়গায় বাস করতাম যেখানে দশ বছর ধরে বৃষ্টি হয়নি।”

“Ten years?” He was open-mouthed.

“দশ বছর?” সে মুখ হাঁ-করে থাকল।

He sat there listening to his tales.

সেখানে সে তার গল্প শুনতে বসে পরল।

Suddenly, he realized how late it was.

হঠাৎ সে বুঝতে পারল কত দেরি হয়ে গেছে।

He walked for miles in the sun and dust.

সে রোদ ও ধূলিতে কয়েক মাইল হাঁটল।

He went back by the same dirt track he had taken to come there.

সে যে মাটির রাস্তা দিয়ে  এসেছিল সেই রাস্তা দিয়েই ফিরে গেল।

The sun was still fiercely hot but when he reached the mud hut, he felt a nip in the air and the earth was damp underfoot.

রোদ তখনও প্রচণ্ড গরম কিন্তু যখন সে মাটির কুঁড়েঘরের কাছে পৌছালো, সে বাতাসে একটি ঠান্ডা ভাব অনুভব করল এবং পায়ের নীচের মাটি ভেজা ছিল।

As he neared his village, he saw the roads were wet.

যখন সে তার গ্রামের কাছাকাছি পৌছাল, সে দেখল রাস্তাগুলো ভিজে গেছে।

Trees that had been standing draped in layers of dust when he had left in the morning now looked freshly bathed.

সকাল বেলা সে যখন বেড়িয়েছিল তখন যে গাছগুলো ধুলার আস্তরণে মুড়ে দাঁড়িয়ে ছিল, এখন সতেজভাবে স্নান করানো মনে হচ্ছিল।

He felt a wave of happiness.

সে একটি সুখের ঢেউ অনুভব করল।

He hurried home.

সে তাড়াতাড়ি বাড়ি চলে গেল।

He wanted to see how fresh and clean the Jamun tree in his courtyard looked.

সে দেখতে চেয়েছে তার উঠানের জামুন গাছটি কতটা সতেজ এবং পরিষ্কার দেখাচ্ছে।

When he got home, he saw that the rain had changed everything.

যখন সে বাড়ি গেল, সে দেখল যে বৃষ্টি সবকিছু বদলে দিয়েছে।

The Jamun tree stood clean and scrubbed, freshly showered, and Ammaji was saying,” That was a good shower, thank God!”

জামুন গাছটি পরিষ্কার–ধৌত হয়ে দাঁড়িয়ে আছে, সতেজভাবে ধোয়া, আর আম্মাজি বললেন, “ভাল বৃষ্টিপাত হল, ঈশ্বরকে ধন্যবাদ!”

Raindrops were still rolling off the leaves of the Jamun.

বৃষ্টির ফোঁটাগুলো তখনও  যামুনের পাতাগুলির উপর দিয়ে গড়িয়ে পড়ছে।

He stood beneath the tree and let them fall on his head and face.

সে গাছটির নীচে দাঁড়াল এবং সেগুলিকে (বৃষ্টির ফোঁটা) তার মাথা এবং মুখের উপর পড়তে দিল।

He raised his eyes to the sky and saw it clear, without even a wisp of cloud.

সে আকাশের দিকে চোখ তুলল এবং মেঘের কুঁচি ছাড়াই এটিকে পরিস্কার দেখল।

He had walked so far in the dust and sun in search of the clouds, and in his absence they had come, shed their rain and gone away!

সে মেঘের সন্ধানে ধূলো এবং রোদে অনেকদূর হেঁটেছে এবং তার অনুপস্থিতিতে তারা এসেছে, তাদের বৃষ্টি বর্ষণ করেছে এবং চলে গেছে!

Clouds( Unit 3) Questions – Answers | Lesson 2 | Class 8

Activity 6

Fill in the chart with information from the text:

WhatWhy
(i) The boy was was open-mouthed.The old man said that he used to live in a place where it had not rained for ten years.
(ii) The earth was dump underfoot.It rained there some time ago.
(iii) The boy hurried home.He wanted to see how fresh and clean the Jamun tree in his courtyard looked.
(iv) when he got home , he saw everything has changed.It rained some time ago and the rain had changed everything.

Activity 7

Answer the following questions :

(a) What did the old man say about the place where he once lived?

Ans: The old man said that once he lived in a place where it did not rain for 10 years.

(b) How did the boy feel as he reached the mud -hut?

Ans: The boy felt a nip in the air as he reached the mud -hut.

(c) What did the boy do as he stood under the Juman tree?

Ans: The boy enjoyed the falling of raindrops on his head and face as he stood under the Jamun tree.

(d) Why did the clouds shed rain in the absence of the boy?

Ans: The clouds gathered in the sky and shed rain but the boy was not there at that time.

Activity 8 (a)

Underline the verbs that denote actions which will be in progress at a time in the future:

(i) I shall be reading a book next week.

(ii) You will be going to school tomorrow.

(iii) They will be visiting our house next month.

Activity 8 (b)

Underline the verbs that denote actions that will be completed in the future:

(i) shall have written the story by then.

(ii) He will have left before you go to see the doctor.

(iii) You shall have gone to the fair.

Activity 8 (c)

Read the following sentences. Identify the future continuous tense and future perfect tense and fill in the table given below:

(i) I shall be playing in the field.

(ii) She will have recited the poem.

(iii) You will have enjoyed the picnic.

(iv) They will be coming soon.

Future Continuous TenseFuture Perfect Tense
shall be playingwill have recited
will be comingwill have enjoyed

Activity 9

Write the antonyms of the underlined words by using the prefixes from the Help Box:

(a) It is possible for him to lift the chair.

Ans:  It is impossible for him to lift the chair.

(b) His handwriting is legible.

Ans:  His handwriting is illegible.

(c) Their claim is not reasonable.

Ans: Their claim is not unreasonable.

(d) He believes his friend.

Ans: He disbelieves his friend.

Help Box: dis-, un-, im-, il-

Activity 10(a)

Write a story in about eighty words using the following hints: 

two friends passing through a forest bear came - one friend climbed a tree - the other friend could not climb the tree - helpless - lay down like a dead man - bear came near the man - thought he was dead - went away

Ans: Two Friends and A Bear 👈 Click here

Read More👇

Spread the love

You cannot copy content of this page